Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jun 2020 12:09

Ik ben vooral benieuwd of er trukjes zijn om met bandenlichter te monteren zonder binnenband stuk te doen....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 jun 2020 12:26

walter- schreef: 21 jun 2020 12:09 Ik ben vooral benieuwd of er trukjes zijn om met bandenlichter te monteren zonder binnenband stuk te doen....
Als je zorgt dat de binnenband heel lichtelijk is opgepompt en binnen de buitenband blijft is er m.i. niets aan de hand om met kunststof bandenlichters de buitenband voorzichtig erop te hevelen. :roll:

Maar is het monteren van een buitenband met binnenband niet iets voor het museum, tenslotte deed men dat al jaren op die manier, althans in Nederland. :mrgreen:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 21 jun 2020 20:51

havana schreef: 21 jun 2020 09:10 Ik ken het principe, maar waar je begint maakt in wezen niks uit. Zo lang je maar toewerkt naar het tegenoverliggende punt.
Toch lukte het bij lastige combinaties pas als je tegenover het ventiel begint. Het rubber van de biba is rond ventiel wat dikker, waardoor de band daar niet diep genoeg in het velgbed komt.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 21 jun 2020 22:22

Orlok schreef: 21 jun 2020 12:26 ...
Maar is het monteren van een buitenband met binnenband niet iets voor het museum, tenslotte deed men dat al jaren op die manier, althans in Nederland. :mrgreen:
ook in mijn jeugd deed ik het met een bandenlichter: en omdat de helft van de keren de binnenband lek was, kreeg ik een hekel aan fietsen ;-).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 22 jun 2020 09:53

Ik heb 1 x een lekke binnenband gehad met montage.

Wat ik doe
1 kant buba monteren
biba oppompen tot deze net zo groot is als de velg
biba in de buitenbandleggen, dan ligt de band er mooi verdeeld in nergens los en ook niet gespannen
Dan beginnen met de buba, (dat gaat natuurlijk ergens lastig worden.)
Iets lucht uit de binnenband laten en dan verder.
laatste moment bandenlichter, maar die leg ik wel altijd op de velgrand. ik steek ze nooit naar binnen.
In principe kan er dan niets fout gaan.

De kunststof banden lichters van schwalbe bevallen mij het beste. die vallen mooi op de velgrand.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 22 jun 2020 10:05

walter- schreef: 21 jun 2020 12:09 Ik ben vooral benieuwd of er trukjes zijn om met bandenlichter te monteren zonder binnenband stuk te doen....
Verkeerde topic?
o'7o

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2020 10:25

Ik denk niet het verkeerde topic; dit is het antwoord dat ik zoek voor als ik met tubeless onderweg toch lek rijd.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jun 2020 10:55

Zo heb ik het gisteren gedaan toen een dame van ons groepje lek reed.
Carbon wielen met GP4000SII banden erop, met binnenband, kreeg de band het laatste stukje niet meer op de velg.
Voorzichtig met bandenlichter(Tacx, superdingen) het laatste stukje erop gelegd, was voor mij de eerste keer dat mijn duimen de strijd verloren met de band! :(
Fiets had ik aan haar verkocht, was dus wel verplicht om m'n steentje bij te dragen! ;)

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 22 jun 2020 10:59

De Gp4000s is toch geen tubeless band?
Die heb ik al veel geplaatst zonder noemenswaardige problemen (waarbij ik met kan voorstellen dat een bepaald exemplaar op een bepaalde velg wel eens moeilijk wilt doen).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 22 jun 2020 11:18

Dat doet er toch niet toe? Het ging erom hoe wip je een buitenband op een velg zonder de biba lek te prikken. Beetje oppompen is een goede tip, zo ook een bandenwipper gebruiken zonder scherpe randjes...

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 22 jun 2020 18:03

Wat bandenlichters betreft zijn de Tacx wel m'n favorieten, heb er nog nooit 1 gebroken, ook niet met koud weer.
Was er wel erg huiverig voor om de band er zo op te leggen, maar was de laatste optie.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 22 jun 2020 21:00

Ik heb eergister ook weer gewoon een kunststof bandenlichter gebruikt vanwege mijn carbon velg. Want voor je biba lekprikken heb je bij tubeless toch last.

Overigens ging de montage weer lastig. Had mijn Kenda Valkerie achter flinke beschadigd. Nog net thuis gekomen met de lekker band. Werd niet gerepareerd door de latex. Maar had afgelopen donderdagavond ook geen zin om te stoppen en een biba te monteren. Het was al laat, en dan zou ik in het donker thuiskomen. Was mijn achterlichtje ook al verloren. Merkte ik op toen ik hem aan wilde zetten. :roll:

Maar heb de Kenda Valkerie 28mm zaterdags maar eens weggegooid en vervangen door een oude Sworks 2Bliss 28mm. Eigenlijk reed ik daar de achterband ook snel aan gort op mijn fixie, dus ben wel een heuverig ervoor of ik er wel plezier aan zal beleven op mijn racefiets. In ieder geval heb ik het laatste stukje ook een bandenlichter gebruikt. Overigens kostte het wel weer wat moeite. Die Reynolds AR41 zijn best breed intern. En bleef weer veel lucht ontstnappen met behulp van de compressor. Uiteindelijke oplossing was de band een paar uur met binnenband te monteren. Daarna de binnenband er weer uit halen en aan 1 kant in de velgrand laten zitten. Gelukkig werkte dit met de Sworks band wel. Met de Maxxis Padrones was dat nooit een oplossing.

Ik was laatst van plan een nieuw setje banden aan te schaffen, maar uiteindelijk toch maar even gewacht. Laatst mijn berging opgeruimd en kwam die Sworks band tegen. Wel een gravel bandensetje besteld en een gravelbike. :lol: :mrgreen:

Plaats reactie