Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 03 jun 2020 11:49

wasbeer2006 schreef: 03 jun 2020 11:21 Inderdaad en als je een lek dicht, lek onderaan, dan komt de vloeistof er iets uit (dat is nomaal).
Niet meteen op 6bar als je thuis bent.

Dan het lek bovenaan zetten dat de kristallen kunnen drogen en dan de druk opvoeren naar gewenst soms springt het gat nog even open, dan weer onderaan zetten tot het dicht is.
Ga ik, na het bijvullen doen!
Courir c'est mourir un peu

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 03 jun 2020 13:24

En hoe vul je bij? Via Ventiel of de band plaatselijk van je wiel halen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 jun 2020 14:22

walter- schreef: 03 jun 2020 13:24 En hoe vul je bij? Via Ventiel of de band plaatselijk van je wiel halen?
Het kan allebei, het is maar net wat je voorkeur is. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Claris_Kees
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 05 mei 2017 16:01

Claris_Kees 03 jun 2020 23:53

Dat is wel het mooie van tubeless met een goede band hè...
Ik merkte laatst ook op een veerooster dat ik met de velg van het achterwiel het metaal aantikte. Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5227
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 04 jun 2020 00:37

Claris_Kees schreef: 03 jun 2020 23:53 .... Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
10 jaar geleden reden serieuze rijders op tubes en die konden dat ook ;-). Maar dat is een ander verhaal.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 04 jun 2020 09:07

synapse schreef: 03 jun 2020 11:49
wasbeer2006 schreef: 03 jun 2020 11:21 Inderdaad en als je een lek dicht, lek onderaan, dan komt de vloeistof er iets uit (dat is nomaal).
Niet meteen op 6bar als je thuis bent.

Dan het lek bovenaan zetten dat de kristallen kunnen drogen en dan de druk opvoeren naar gewenst soms springt het gat nog even open, dan weer onderaan zetten tot het dicht is.
Ga ik, na het bijvullen doen!
Update:
Gisteravond gedaan.
Vanochtend leek de band nog goed op druk :like:
Vanavond bijpompen, maar ik verwacht niet meer drukverlies te hebben dan ik normaliter had.

Bedankt voor het meedenken.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 jun 2020 10:15

Nu ook Veloflex met tubeless ready banden.!

Btw: ook hier geen 23 mm banden meer.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 05 jun 2020 11:46

Claris_Kees schreef: 03 jun 2020 23:53 Dat is wel het mooie van tubeless met een goede band hè...
Ik merkte laatst ook op een veerooster dat ik met de velg van het achterwiel het metaal aantikte. Thuis bleek er nog maar 2,5 bar in te zitten. In de bochten niet fijn, maar rechtdoor reed dat nog prima! (28mm GP5000 bij 90kg rijder)
Dat was 10 jaar geleden toch ondenkbaar. Mocht ik zoiets als Parijs Roubaix gaan rijden zou ik er een bar of 4 in doen.
Dat is iid met tubeless, rij ik weg denk ik wat is die band zacht (was 3 ritjes er voor ook al). Maar het rijdt zo lekker. Kom je thuis, staat je voorband op 2 bar :lol:
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 07 jun 2020 14:20

    In het voorjaar een paar wielen gekocht: Mavic Cosmic Elite UST. Werden geleverd met Yksion Pro UST banden. Tubeless setje. Levering inclusief sealant ventielen en moeilijke spuit en slangetje. Wielen waren voor mijn winterfiets en heb hier ook een paar honderd kilometer meet gefietst. Mavic is niet het meest favoriete merk, maar heb al vaak op Mavic gereden die gemonteerd zaten op diverse huurfietsen. Dat is altijd wel goed bevallen. Bovendien was dit een set wielen die betaalbaar waren (voor mij) en op voorraad.

    Ervaring was heel positief. Comfort erg goed, Rolweerstand voor mijn gevoel veel lager dan de Conti 4-seasons die op de fiets zaten.

    Nu twijfel ik voor mijn zomerfiets of ik ook met deze wielen ga rijden. Als ik dit topic lees, zijn de ervaringen erg verdeeld. De een ervaart een hoop gedoe, een ander is helemaal happy met tubeless.

    Vandaag de wielen maar eens tevoorschijn gehaald. Spanning was nog ongeveer 1,5 bar, terwijl er 7 bar inzat in maart. Sealant was nog heel vloeibaar, alsof het er net was ingegoten. (sealant van mavic die was meegeleverd).

    Bandjes terug op spanning brengen nadat ze van de velg gehaald waren, was geen enkel probleem, gewoon met de pomp. Ze plopten er gewoon op.

    Toch een aantal vragen:
    • - Gaat die sealant maar beperkt mee? Ik lees over kleverige toestanden. Mijne is na drie maanden nog gewoon vloeibaar en in het geheel niet kleverig.
      - Binnenband monteren lijkt niet een heel goed plan wanneer je een groter lek hebt. Is het aan te bevelen zo'n proppen setje te kopen? Ik schrik nogal van de prijzen :)
      - Is het werkelijk zo'n gedoe wanneer je lek rijdt en de sealant zijn werk niet goed doet? Ik lees hier nogal verschillende meningen.
      - Je zou verwachten dat de vloeistof uit je ventiel komt als je wat lucht laat ontsnappen, Bij mij was dat niet het geval, moet ik me zorgen maken? Ventiel wel op hoogste punt.
      - Ook zou je denken dat de sealant ook het ventiel wel probeer te dichten, maar daar lijkt het helemaal niet op.
      - Sealant en CO2 lijkt ook geen goede combinatie, maar is dat echt een probleem of kun je gewoon onderweg een CO2 patroon gebruiken?
    Misschien moet ik het gewoon maar eens proberen en ervaren wat het is als je lek rijdt. Zou reacties op mijn vragen wel op prijs stellen.
    Avatar gebruiker

    Gebruikersavatar
    havana
    Forum-lid HC
    Berichten: 27521
    Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

    Gebruikersavatar havana 07 jun 2020 14:26

    Gaat die sealant maar beperkt mee? Ik lees over kleverige toestanden. Mijne is na drie maanden nog gewoon vloeibaar en in het geheel niet kleverig.
    Sealant heeft niet het eeuwige leven, maar tegenwoordig gaat sealant een stuk langer mee dan vroeger. Bijvoorbeeld van Orange Sealant is bekend dat het na 6 maanden nog steeds vloeibaar is. Bij oudere sealants was het meeste na 3 maanden wel verdampt.

    - Binnenband monteren lijkt niet een heel goed plan wanneer je een groter lek hebt. Is het aan te bevelen zo'n proppen setje te kopen? Ik schrik nogal van de prijzen :)
    Als je een groot lek hebt dan is het wel aan te raden om naast een binnenband een stukje buitenband (of een speciale plakker) te gebruiken, anders rijd je na een paar kilometer weer lek. De ervaringen met die pluggen zijn nogal wisselend.

    - Is het werkelijk zo'n gedoe wanneer je lek rijdt en de sealant zijn werk niet goed doet? Ik lees hier nogal verschillende meningen.
    Is lastig te zeggen. Veel hangt ook af van hoe handig je bent en hoe strak de band om je velg ligt. Met een binnenbandje erin wordt het natuurlijk lastiger de boel er weer op te krijgen. Zeker omdat je geen bandenwipper wil gebruiken. Sommige tubeless banden krijgen snel last van een "ei in de band" als je een biba gebruikt. Geen probleem om mee thuis te komen, maar niet heel fijn om mee te rijden.

    - Je zou verwachten dat de vloeistof uit je ventiel komt als je wat lucht laat ontsnappen, Bij mij was dat niet het geval, moet ik me zorgen maken? Ventiel wel op hoogste punt.
    Dat is normaal. bij mij komt er nooit sealant uit.

    - Ook zou je denken dat de sealant ook het ventiel wel probeer te dichten, maar daar lijkt het helemaal niet op.
    Dat gebeurt niet. Ze kunnen je ventielen op termijn wel een beetje verstoppen, maar dat is eenvoudig te voorkomen door de kernen even goed uit te spoelen en droog te blazen bij een bandenwissel.

    - Sealant en CO2 lijkt ook geen goede combinatie, maar is dat echt een probleem of kun je gewoon onderweg een CO2 patroon gebruiken?
    Dat is een behoorlijke urban myth. Bij montage thuis moet je CO2 natuurlijk alleen gebruiken om te ploppen (indien nodig), maar on the road is een beetje CO2 absoluut geen probleem.

    Gebruikersavatar
    RelicBert
    Forum-lid
    Berichten: 222
    Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
    Locatie: Apenheul

    Gebruikersavatar RelicBert 07 jun 2020 15:05

    @havana
    Duidelijk antwoord. Dank je.

    Ik ga het gewoon proberen, :|
    Avatar gebruiker

    wasbeer2006
    Forum-lid HC
    Berichten: 12618
    Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

    wasbeer2006 07 jun 2020 17:23

    Co2 patronen bij race valt wel mee omdat de band wat kleiner is. ventiel wel altijd boven. Maar bv bij de MTB met een wat lossere band als die dan niet plopt is het wel een bende thuis :-) , (net als met een compressor) dat is het probleem. Het geeft geen problemen met de sealant. Daarom eerst laten ploppen en dan vloeistof erin. Dat lukt alleen niet met elke combo.

    Mocht je een biba monteren bij een lek, thuis eruit en even met een doek de biba schoonmaken en klaar ben je.

    Maar de kans dat je met een racer lek rijd en de vloeistof niet voldoende is om thuis te komen is echt wel heel klein. misschien kom je niet thuis op 6 bar, maar bv op 4. Ga je band onderweg niet willens en wetens weer op 6 bar zetten als het gat steeds openspringt.

    Als je lekrijd in de remmen, gat onderaan en de vloeistof laten spuiten tot het dicht is., beetje heen en weer met de band en dicht is het. Meestal merk je niets van een lek. omdat het veelal iets scherps is wat langzaam doordrukt.

    Plaats reactie