Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 mei 2020 07:02

Hanz Bé schreef: 27 mei 2020 22:15 Ik heb ze nu trouwens op 4 bar staan. Morgenvroeg ff checken en daarna aflaten naar de “rijdruk”, ik denk iets tussen 2,5 en 3 bar ( zijn 38mm banden).
Mezelf maar even quoten. De achterband was vanmorgen hard. Prima dus.
De voorband stond helaas plat. Geen idee hoe, gisteravond bleef hij wel hard. Ik heb hem nu weer opgepompt, Wiel nog eens flink gedraaid.
Anders moet de boel weer open? Overigens zag ik nergens witte sporen.....

Nb. De boel nog eens goed bekeken en beluisterd. Ik hoorde en zag bij controle lucht ontsnappen via een spaakgat. Dat wijst er volgens mij op dat het velglint niet helemaal goed zit. Klopt dat?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 mei 2020 07:53

Yep, heb je tubeless tape gebruikt?
Je kan er nog een laagje overheen tapen, wel eerst goed schoonmaken en zorgen dat je de goede breedte tape hebt.
Zorg wel dat je buitenband en nog redelijk gemakkelijk omgaat.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mei 2020 07:54

Even zeepwater spuiten, dan zie je zo waar de lucht vandaan komt.

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 mei 2020 09:28

@scottpch, wel tubeless tape, maar af-fabriek.
@havanna, afhankelijk van werk en andere zaken ga ik hier vanavond of morgen verder mee stoeien. Zeepsop in de aanslag!

wouterj
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 31 mei 2008 01:17

wouterj 28 mei 2020 10:51

Hanz Bé schreef: 28 mei 2020 07:02 (...)
De voorband stond helaas plat. Geen idee hoe, gisteravond bleef hij wel hard. Ik heb hem nu weer opgepompt, Wiel nog eens flink gedraaid.
Anders moet de boel weer open? Overigens zag ik nergens witte sporen.....

Nb. De boel nog eens goed bekeken en beluisterd. Ik hoorde en zag bij controle lucht ontsnappen via een spaakgat. Dat wijst er volgens mij op dat het velglint niet helemaal goed zit. Klopt dat?
Ik heb in exact dezelfde situatie gezeten, heel licht lekje vanuit het ventiel, ook wat vanuit het "ontwater gaatje". Het tubeless ventiel strakker in de velg trekken door het ringetje vaster aan te draaien heeft het toen iets verbeterd, maar ook dan was na een nacht de band weer leeg.
Ik heb dan twee nachten op rij er een beetje extra latex in gegoten, bijgepompt, beetje mee zitten draaien en schudden, en sindsdien blijft hij hard. Ik heb dus geleerd dat je best een beetje op de latex mag vertrouwen, ook bij een minimaal lekje richting de velg.

Gebruikersavatar
Wiedse
Forum-lid
Berichten: 211
Lid geworden op: 14 jun 2015 22:15

Gebruikersavatar Wiedse 28 mei 2020 11:16

Ik volg dit topic al een tijdje en heb sinds kort beslist om tubeless te gaan rijden op de racefiets. Ik heb hier al veel geleerd dus deel ik mijn ervaring ook maar eens :)

Afgelopen week werd mijn nieuwe wielset geleverd (chinees - farsports), full carbon 45mm hoog, 28mm breed. Ik besliste om hier meteen tubeless mee te gaan rijden, ik wou het gewoon ooit geprobeerd hebben...
Ik heb een setje TLR schwalbe pro ones 25mm aangeschaft en deze gingen met gewone bandenlichters makkelijk om de velg. Vervolgens heb ik de zijkant van de banden met water en zeepsop vochtig gemaakt in de hoop dat deze vlotjes op de velg springen met behulp van de (milkit) tire booster. En effectief, na enkele pogingen (ben zelf niet zo handig) sprong deze op de velg, vervolgens met de voetpomp verder op druk gebracht zodat deze volledig op de velg 'plopte'. Dan heb ik deze een nachtje laten rusten en vervolgens afgelaten tot 1 bar en met de milkit spuit sealant (orange endurance) in de band gespoten. vervolgens terug opgepompt met de voetpomp naar 5 bar. Nu is het wat zoeken naar de juiste bandendruk....

Mijn eerste indruk is positief. Nu maar even afwachten tot ik lek rijd en alles onder de sealant hangt... hopelijk blijf ik dan nog even positief :)
It's just a hill - Get over it

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 mei 2020 11:24

Bij mijn WTB Byway's was ik 5 dagen bezig met bijpompen, rondjes draaien, plaat leggen om en om aan iedere kant. Uiteindelijk heeft de latex alles gedicht en blijven de krengen redelijk op spanning. De ene band/wiel combinatie gaat makkelijker dan de andere...

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27566
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 mei 2020 11:52

Same here met de Byways. Er zaten gewoon overal kleine pin holes in de wang van de band. Als je dan gaat Googlen lijkt dat dit normaal is... :roll:

Hoe dan ook, ze rijden wel errug fijn. :winkthumb:

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 28 mei 2020 13:02

Hanz Bé schreef: 28 mei 2020 09:28 @scottpch, wel tubeless tape, maar af-fabriek.
@havanna, afhankelijk van werk en andere zaken ga ik hier vanavond of morgen verder mee stoeien. Zeepsop in de aanslag!
Maar soms is 1 laagje niet genoeg en zul je nog 1 laagje bij moeten tapen, het feit dat ie lekt bij een ventielgat wil zeggen dat 1 laagje af fabriek niet altijd voldoende is.
Succes.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 mei 2020 15:40

Het beste is dan ook met tapen 15 cm voor het ventielgat te beginnen en de tape na rondgang tot 15 cm over het ventielgat dus ong. 30 cm te overlappen en niet zoals eerder genoemd 2 à 3 cm overlap, dat is véél te kort. Verder is het van belang dat de tape zo breed is dat als de band is 'geplopt' deze de randen van de tape bedekt/vastdrukt. Zo wordt vanuit de zijkanten voorkomen dat er lucht gaat lekken via de onderkant van de tape naar de spaakgaten (indien aanwezig) met andere woorden een tapebreedte van 2 à 5 mm meer dan de interne velgbreedte is vaak niet genoeg. Beter is daarom om het velgbed met tubelesstape te bedekken van rand naar rand van de velg. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 28 mei 2020 17:43

Hij lekt niet bij het ventielgat, maar (o.a) bij een spaakgat.
Maar nu net bij thuiskomst, stond de band nog redelijk gevuld (na hem vanochtend te hebben opgepompt). Heb hem leeg laten lopen, sealant toegevoegd en weer opgepompt. Wiel gedraaid, geshaked. Er lijkt verbetering in te zitten 😉

Nu weer afwachten.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2861
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 28 mei 2020 18:03

Ah. De geneugten van een tubeless setup. Je zou haast bijna een glas wijn er bij pakken en een lekkere stoel, tijdens het wachten.

Plaats reactie