Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 okt 2021 09:36

Thnx allemaal. :like: :like: :like:
Er is mij een heleboel duidelijk geworden over tubeless.
Ik ga het zeker overwegen als mijn huidige bandjes versleten zijn.

N.eelis
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 25 feb 2017 11:35

N.eelis 07 okt 2021 09:45

synapse schreef: 07 okt 2021 09:29 Ik heb tot nu toe éénmaal een lek gehad dat niet door de sealant werd gedicht. Ik was daar op voorbereid en had Lezyne plugs bij mij.
Ondanks dat ik de gebruiksaanwijzing keurig volgde (en ook youtube filmpjes haf gekeken) schoot de plug er bij het op spanning brengen van de band gewoon uit.
Omdat ik hier lees dat het goed moet werken, is er een ander, beter product dan de Lezyne plugs?
NB: het gaat om racefietsbanden.
Ik ben een leek in de tubeless wereld, dus ik heb antwoord op je vraag niet. Wel heb ik een vraag over de pluggen en met name het gat in je band.: Betekent dit dat het gat zo groot is dat je je bandje weg kan gooien?

Ik ga m'n eerste tubeless ervaring opdoen binnenkort als ik m'n gravelbike afgebouwd heb. Wielset is onderweg, dus dat wordt een eerste ervaring op veel vlakken :lol:

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12640
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 07 okt 2021 09:54

Nee, niet altijd gaten tot een mm of 4 a 5 zijn de banden erna vaak nog wel bruikbaar.
Ook kan je gewoon met een biba plakker de buitenband plakken.

ook handig om onderweg bij je te hebben zodat je biba niet door het gat naar buiten komt.

Kijk vooral goed of de band na het oppompen geen bobbel heeft op die plaats, als er teveel draden kapot zijn heb je een probleem, echter heb ik dat op de racer nog nooit meegemaakt op de MTB wel. Maar dan heb je het over scherpe stenen in bv zuid limburg/ardennen.

hayes

hayes 07 okt 2021 10:03

havana schreef: 07 okt 2021 09:25
De Schwalbe TLE banden gaan gewoon perfect met een pomp. Met andere merken nog geen ervaring.
Dat heeft vooral met de velg te maken. Op mijn oude Bora's (niet-tubeless ready) heb ik toch echt een compressor nodig.
Dat kan. Ik ging er even van uit dat mensen vooral Tubeless Ready velgen gebruiken...
De Schwalbe (zowel G-One als One TLE) gingen op diverse tubeless ready velgen probleemloos met de voetpomp.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 okt 2021 10:30

synapse schreef: 07 okt 2021 09:29 Ik heb tot nu toe éénmaal een lek gehad dat niet door de sealant werd gedicht. Ik was daar op voorbereid en had Lezyne plugs bij mij.
Ondanks dat ik de gebruiksaanwijzing keurig volgde (en ook youtube filmpjes haf gekeken) schoot de plug er bij het op spanning brengen van de band gewoon uit.
Omdat ik hier lees dat het goed moet werken, is er een ander, beter product dan de Lezyne plugs?
NB: het gaat om racefietsbanden.
Klopt die Lezyneplugs zijn eigenlijk alleen geschikt voor lage bandenspanning en schieten bij te hoge bandenspanning er gewoon uit. Beter is bijvoorbeeld die van Dynaplug te gebruiken, Alleen als je daarna toch een biba steekt moet je ze er wel even uithalen omdat anders de biba lek wordt gestoken. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 07 okt 2021 10:40

@ Orlok. Dank je. Zien er ook heel anders uit en werkt ook heel anders (én eenvoudiger) dan die van Lezyne als ik het filmpje bekijk.
Ik ga deze ook maar kopen. Bedankt!

Bij Mantel hebben ze de Carbon Ultralite en Racer tubeless repair kit. Weet iemand welke het best werkt voor racefietsbanden?
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5738
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 07 okt 2021 11:26

Ik neem aan dat als je zo'n dynaplug erin heb gestoken dat je na thuiskomst een nieuwe band erom legt?
Ik kan me voorstellen dat je niet met zo'n puntige plug wilt doorrijden.
Dat kan, volgens mij, grote schade aan je velg geven als je met te zachte banden rijdt?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 okt 2021 11:48

Nee hoor, gewoon doorrijden met de 'oude' band.

Idd kunnen die metalen punten je velg beschadigen als je met te zachte banden rijdt, maar dan moet je het wel erg bont maken bijvoorbeeld om met een lekke band door te rijden. Nee, die metalen punten zullen er eerder voor zorgen dat je velgtape zodanig beschadigt dat daardoor de combinatie niet meer luchtdicht is en de band leegloopt en je dus alsnog een biba moet monteren.

Niet onbelangrijk: een plug kan je eigenlijk alleen gebruiken als de band in een tubeless ready velg op zijn plaats blijft omdat je anders genoodzaakt wordt om de band opnieuw te laten 'ploppen'. Dat laatste is langs de kant van de weg zonder een paar CO2 patronen niet mogelijk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 07 okt 2021 15:51

+1 voor de Dynaplug.

Ik had eerst ook de Lezyne pluggen en die werkte bij mijn gravelfiets ook niet (en dat was dan al op lage druk)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27551
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 07 okt 2021 16:04

Ik moet ook eens aan die pluggen maar ik zie door de Dynapluggen het bos niet meer....

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5064
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 07 okt 2021 20:45

Wij hebben de dynaplug gelukkig nog niet nodig gehad, maar knip je het overtollige buiten de band ook af? Lijkt me niet echt lekker rijden, of merk je dat niet?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 okt 2021 21:48

Die dynaplug zal echt niet snel je velg beschadigen hoor, echt scherp is het niet.
En punt breekt redelijk snel af als je er tegenaan duwt aan binnenkant band.

Afknippen is niet echt nodig, misschien even wat ombuigen mocht het ergens tegenaan lopen.
Maar als het op loopvlak zit buigt het vanzelf om.
En je kan er prima meer doorrijden, je hoeft band niet direct te wisselen ofzo.
Alleen is mijn ervaring met slechter weer/nattigheid dat rubber van de plug niet het eeuwige leven heeft, recent plug gebruikt en na zo'n 1000km was pug materiaal wel weg en begon het weer wat te borrelen.

Plaats reactie