Tubeless
Dan wordt het nu toch echt het 'plamuurmes' om de volgende keer wel echte latex te gebruiken.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ja gewoon warm water met auto shampoo, ff je achterwiel eruit want er zit meestal een hoop op je zit buis en bij het bracket.
Ik ben tubeless ook maar eens gaan proberen en heb de nieuwe Schwalbe Pro One gemonteerd op m'n racefiets. Omdat de wielen niet tubeless ready zijn heb ik een tubeless velglint gebruikt. Montage ging verrassend makkelijk overigens, maar ik merk dat de achterband na ongeveer 24 uur van 6 bar naar 3,5 bar gezakt is. In de voorband zat nog 5,5 bar.
Wat kan ik daar tegen doen? Meer vloeistof erin mikken?
En nu ik toch aan het vragen ben. Wat zijn goede tubeless banden voor cyclocross? Ik ben het bang zijn voor stootlek wel zat
Wat kan ik daar tegen doen? Meer vloeistof erin mikken?
En nu ik toch aan het vragen ben. Wat zijn goede tubeless banden voor cyclocross? Ik ben het bang zijn voor stootlek wel zat
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Je hebt geen TL ready velg. Daar mag je dus feitelijk niet tubeless mee rijden.
Het gaat vaak wel, maar het zou kunnen dat het niet helemaal lekker werkt.
Heb je al met de banden gereden?
Zo nee, rijd er dan een ritje mee zodat de vloeistof verspreid, schudden helpt vaak ook al.
Hoeveel vloeistof heb je erin gedaan?
Een raceband zou met een 30 tot 40 ml wel een eind moeten komen.
Het gaat vaak wel, maar het zou kunnen dat het niet helemaal lekker werkt.
Heb je al met de banden gereden?
Zo nee, rijd er dan een ritje mee zodat de vloeistof verspreid, schudden helpt vaak ook al.
Hoeveel vloeistof heb je erin gedaan?
Een raceband zou met een 30 tot 40 ml wel een eind moeten komen.
Kan zijn dat de leeglopende band zit niet helemaal goed gezet heeft. Even zeepsop op de velgranden spuiten (eerst leeg laten lopen).
Mijn ervaring is dat lekkages na het omleggen van de tubelessband meestal bij het ventiel plaatsvinden, tenminste als je een breed genoeg tubelesstape in de velg hebt geplakt (rand tot rand) anders heb je kans dat de lucht langs de randen van de tape ontsnapt via het spaakgat. Zorg dat er geen lekkages zijn voor je de latex erin doet. Als je niet zeker bent gewoon de opgepompte band een uur laten staan. Als je de latex (30ml voor een raceband) in de band hebt gedaan het wiel goed ronddraaien en op zijn beide kanten laten draaien om de latex goed te laten verspreiden. Primair is de latex daar niet voor bedoeld maar kan wel kleine lekken zoals rondom het ventielrubber en langs de velgranden dichten.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Dank voor de tips allen. De tape is breed genoeg, daar ligt het niet aan. En de banden zijn ook goed 'geplopt' volgens mij. Aan een lijntje op de band kun je dat goed zien. Ik heb er gisteravond een klein scheutje latex bij gedaan, alles goed gedraaid en geschud en hem ff goed hard opgepompt. Tot dusver leek hij niet echt veel zachter geworden te zijn. Straks weer ff checken en er meteen een rondje op maken.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Wat je de volgende keer vooraf kan doen is de band goed ontvetten.
Sommige banden zijn heel vet, Conti had hier een handje van.
De laatste tijd is het veel minder, bij bv Pirelli en Panaracer zijn de banden al redelijk droog. Schwalbe en Michelin heb ik wel ontvet maar ook dat viel mee. Ik doe dat gewoon met remmenreiniger, dat is redelijk onschuldig.
Sommige banden zijn heel vet, Conti had hier een handje van.
De laatste tijd is het veel minder, bij bv Pirelli en Panaracer zijn de banden al redelijk droog. Schwalbe en Michelin heb ik wel ontvet maar ook dat viel mee. Ik doe dat gewoon met remmenreiniger, dat is redelijk onschuldig.
- fietser1972
- Forum-lid
- Berichten: 551
- Lid geworden op: 25 sep 2009 15:50
Vandaag heb ik voor het eerst tubeless banden gemonteerd op mijn cyclocrosser. Banden zijn Maxxis Mud Wrestler EXO TR op DT Swiss R24 DB wielen. Het ging best makkelijk. De banden gingen er soepel op. Voorwiel met een CO2-patroon in één keer op druk. Band plopte netjes in de velgrand. Achterwiel ging iets moeilijker. Er bleef lucht weglopen bij ventiel. Ik zag dat velgtape niet helemaal strak meer zat bij het ventiel.. Nadat ik er een nieuw velgtape op had gedaan, kon ik ook achterwiel zonder probleem oppompen. Banden blijven hard. Nu nog sealant erin en dan crossen maar!
Scott Addict 10 | Specialized Sequioa | Specialized Roubaix | Van Nicholas Mistral
Nu is ook Michelin overstag met tubeless banden voor de racefiets: https://www.3bikes.fr/2019/10/04/premie ... ower-road/
Kan mij nog herinneren aan het begin van dit topic dat alleen Hutchinson en Schwalbe met tubeless banden voor de racefiets waren, nu kan je vragen welke fabrikant heeft nog geen tubeless band voor de racefiets.?
Kan mij nog herinneren aan het begin van dit topic dat alleen Hutchinson en Schwalbe met tubeless banden voor de racefiets waren, nu kan je vragen welke fabrikant heeft nog geen tubeless band voor de racefiets.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless