Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5106
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 jun 2019 10:21

Tip om als je vloeistof in band hebt gedaan om wiel ook even op beide kanten neer te leggen (doe ik meestal 15 minuten per kant op emmer neerleggen) zodat eventuele kleine gaatjes aan zijkant ook gedicht worden.
Snap alleen je opmerkingen dat je pluggen alleen bij lage druk kan gebruiken niet ?

En meteen gaan rijden kan ook helpen voor dichten gaatjes, dan wordt vloeistof ook verspreid.
Maar dan zou ik voor zekerheid wel pompje meenemen.
Maar tip om niet direct grote rit te gaan doen (helemaal als je geen ervaring met tubeless hebt) is opzich wel een goede.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2019 10:25

Snap alleen je opmerkingen dat je pluggen alleen bij lage druk kan gebruiken niet ?
Die komt van mijn collega Pieter. Die zegt dat een Dynaplug niet werkt als je er 7 bar in ramt.

Ook hier laat ik mezelf graag corrigeren.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5106
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 jun 2019 10:39

Ok dat weet ik niet, zou ook niet weten waarom je 7bar in een tubeless band zou willen doen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2019 10:46

Als je bijvoorbeeld 80 of 90 kg weegt is dat zo gek nog niet.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 28 jun 2019 11:23

havana schreef: 28 jun 2019 10:19 Dat komt van Parktool.

Now we wait. The sealant needs to fully set and block any leaks. On UST systems, this may happen immediately. For other systems, it may take hours, and in some cases, days. This is because the sealant has to find and plug the leaks.
Maar ik laat me graag corrigeren.
Ik wou je zeker niet corrigeren hoor. Het was een gewone vraag ;)
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2019 11:40

Misschien kan het ook wel meteen, want verderop zeggen ze

When the wheel is holding air consistently, set the tire to the rider’s desired pressure. This wheel is ready to use.

mont aigoual
Forum-lid
Berichten: 344
Lid geworden op: 07 jan 2012 17:45
Locatie: De Liemers

mont aigoual 28 jun 2019 12:56

Mijn ervaringen met ruim 3 jaar tubeless. Ik gebruik alleen tubeless ready carbon velgen zonder spaakgaten, waardoor ik velgtape niet nodig heb, ik vind dat ideaal. De ventielkernen willen naar verloop van tijd verstoppen of niet meer goed sluiten, tot nu toe gooi ik de kernen in een bakje heet water om ze schoon te maken. Recent heb ik een aantal reserve kernen gekocht op Alie evenals ventielen in verschillende lengten, kost je de kop niet. Bij wisselen van banden zuig ik de nog aanwezige latex op met een spuitflesje en voorkom ik een kliederboel. Gebruik de latex en sealant van Slime, groen van kleur en beter bestand tegen wat hogere druk en dicht beter het lek. De band gooi ik ook in een emmer warm water als ik deze wil hermonteren en de velg maak ik even schoon met een water en een oude zeem. De nieuwe Continental 5000 TL banden zijn tot nu toe mijn beste banden, ze zijn soepel, soms met de hand op te leggen, sluiten voor het grootste deel bij het omleggen alle randen al af en kun je zo met een fietspomp oppompen en klikken vast in de velgrand. Dat is mij met Schwalbe Pro One nog nooit gelukt, altijd een compressor, zeep, soms een binnenband en/of direct latex nodig gehad om de boel op te kunnen pompen. Het rijden bevalt me goed, vooral over minder goed wegdek. Bij lekrijden krijg je wel een latex streep op je fiets en soms op je kuiten, maar je kunt wel doorrijden. 1 keer in Frankrijk een binnenbandje moeten monteren, de bandenlichters braken op de Pro One, de binnenband opgepompt met een handpompje had onvoldoende druk om de bobbel uit de band te ploppen en zo maar naar huis gereden (heb nu een dynaplug). Een paar stevige lange bandenlichters en een bandenknecht is geen overbodige luxe bij de Pro One's. De bandendruk zeker bij de bredere banden kan beter niet te hoog zijn, rij zelf met 74 kg en 28 mm met ca. 5 bar, maar 4 bar gaat ook prima, zeker over minder wegdek. De bochtvastheid is gewoon goed, snelle bochten geen probleem, goede grip. Mijn dochter rijd haar tri- en duathlon wedstrijden, evenals de non stayer wedstrijden op haar TT fiets met een tubeless setup. Voordeel lekrijden is zo goed als niet aan de orde, anderen rijden vaak met een Vittoria spuitbusje of moeten naar de wielpost als deze er is, maar dat betekent altijd tijdverlies.
Rose X-lite Four disc Di2 2018 & Mr. Big 2 29-er 2014

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 28 jun 2019 14:28

Als jullie over zeepsop spreken, bedoelen jullie dan puur afwasmiddel of afwasmiddel opgelost in water?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jun 2019 14:46

Ik heb een oplossing gebruikt. Gewoon een flinke scheut dreft en dan aftoppen met water, in een plantenspuit.

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 28 jun 2019 16:25

havana schreef: 28 jun 2019 09:05 Ondanks het feit dat ik nog geen tubeless-expert ben, heb ik er toch een artikel over geschreven op Cyclokalender. Hierbij geholpen door twee ervaren tubeless-rijders.

Feedback is altijd welkom.

http://bit.ly/2X2Qw8M
Mooi artikel. Er zijn echter wel sealants die druk tot 7 bar aankunnen. Ik gebruik nu Squirt sealant met korrels die je nog los moet toevoegen, zgn beadblocks. Deze zijn niet via het ventiel toe te voegen dus altijd met een losse buitenband en voorzichtig opleggen.

In de fiets van 1 of 2 maanden geleden stond nog een test met sealants met o.a. de druk die de diverse sealants aankunnen.

Ik ben overigens net geen 90kg en rijd mijn mavics yksion ust 25mm op 5.8/6 bar max. Dit is voor mijn gevoel echt hard zat. Mavic geeft via zijn app op 6.5 bar maar dan rijd ik voor mn gevoel net zo "hard" als met biba's. Pro One's ook altijd op zelfde druk gereden.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12658
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 28 jun 2019 21:24

havana schreef: 28 jun 2019 14:46 Ik heb een oplossing gebruikt. Gewoon een flinke scheut dreft en dan aftoppen met water, in een plantenspuit.
Dat werkt het beste inderdaad.

De schwalbe easyfit is ook prettig die droogt sneller, die gebruik in nu veel. maar dat is alleen echt belangrijk als je meteen gaat rijden.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 28 jun 2019 21:30

Vanmiddag de nieuwe Continental GP5000 tubeless gemonteerd.
Eerst ging het niet helemaal goed en had ik lekjes. Na het gebruiken van zeepsop klakte de banden meer bij het oppompen en was er zo goed als geen lek. Na het toevoegen van sealant en het wiel even rond te draaien, lijken beide banden prima te zijn. Straks de druk nog even controleren en dan morgen de grote rest met een rit van 110km.
De banden werden gemonteerd op mijn nieuwe Farsports wielen.
Ik denk wel dat mujn ventielen te kort zijn. Wanneer ik de kern verwijderde, kon ik de banden niet meer oppompen omdat het ventiel dan niet ver genoeg uit de velg kwamen.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Plaats reactie