Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 29 jan 2019 21:48

Ik rij nu sinds een maand tubeless na aanschaf van een setje carbon wielen. Wat rijdt dat lekker zeg in vergelijking met alu velgen en binnenbanden. Al weet ik nu natuurlijk niet of het verschil van de velgen of van het tubeless rijden afkomt..... :mrgreen:

Ik heb een vraag voor de Dynaplug gebruikers. Ik ben van plan om een Dynaplug aan te schaffen en zie er verschillende uitvoeringen van te koop staan.

Een uitvoering (Dynaplug Micro Pro) heeft een mini mesje in het systeem om de uitstekende plug af te snijden na plaatsing. De andere hebben dit niet. Hoe lossen jullie dit dan op? Gewoon mee door rijden terwijl het uitsteekt? of een eigen mesje bij je?

Alvast bedankt!

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 29 jan 2019 22:40

Totaal niet nodig om af te snijden oid.
Als het op loopvlak zit loopt het misschien paar keer aan tegen je vork ofzo, maar daarna buigt het om en na paar ritjes ziet er eruit alsof je stukje kauwgom op je band hebt ofzo. (en daardoor dicht het gat zelfs beter)

Misschien als het aan zijkant band zit dat het handig is om af te knippen oid.

Ik heb de dynaplug racer versie trouwens, lekker compact om mee te nemen.

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 30 jan 2019 10:17

Die racer uitvoering lijkt me idd een mooie oplossing. Compact, licht en doeltreffend. Het uitstekende gedeelte na pluggen ga ik me dan geen zorgen over maken.

Hebben jullie eigenlijk nog wel een binnenbandje bij je als je tubeless rijdt?

Als je hoort en leest hoe weinig er wordt lekgereden en de oplossingen als dynaplug e.d. zou een biba bij je hebben bijna overbodig klinken.....

Daarbij ga ik die TL band buiten echt niet meer op de velg krijgen, wat een gekloot was dat :lol:

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 jan 2019 11:25

Nee ik heb vaak geen binnenband bij me, alleen als ik lange tochten maak die niet in de buurt van treinstations zijn neem ik vaak voor zekerheid nog wel binnenbandje mee.
Net zoals ik geen kettingpons/inbussetje ed bij me heb.

Wel voordeel als band er eenmaal op zit en je hebt er al tijdje mee gereden dat het allemaal wat makkelijker gaat trouwens.

DJDennis
Forum-lid
Berichten: 91
Lid geworden op: 12 jun 2015 05:45

DJDennis 30 jan 2019 14:39

Ik zal het binnenkort wel merken, wil toch even kijken hoe het met de sealant gaat.

Ik moest er 30 ml in doen per band. Klinkt zo weinig, ik hoor ook geen vloeistof als ik aan t wiel schud. Dus ik wil het voor mn gemoedsrust even met eigen ogen zien.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 feb 2019 18:58

DDX schreef: 29 jan 2019 22:40 Totaal niet nodig om af te snijden oid.
Als het op loopvlak zit loopt het misschien paar keer aan tegen je vork ofzo, maar daarna buigt het om en na paar ritjes ziet er eruit alsof je stukje kauwgom op je band hebt ofzo. (en daardoor dicht het gat zelfs beter)

Misschien als het aan zijkant band zit dat het handig is om af te knippen oid.

Ik heb de dynaplug racer versie trouwens, lekker compact om mee te nemen.
Ik heb e.e.a. eens bekeken maar vraag mij toch af hoe je in een met Dynaplug gerepareerde tubelessband "bij een laatste noodoplossing" een binnenband kan steken. Die metalen punt van de plug zal dan die binnenband lek prikken of zie ik iets in het gebruik van de Dynaplug over het hoofd.? :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Rvt
Forum-lid
Berichten: 96
Lid geworden op: 27 okt 2018 08:57

Rvt 02 feb 2019 09:35

Voor het plaatsen van de binnenband eerst de plus eruit trekken.

Ik vraag me af als je lek rijd met tubeless je genoeg volume lucht hebt om met latex het gat te vullen, of moet je evengoed bijpompen dan? Bij mtb heb je natuurlijk veel volume in de band zitten, die is niet zomaar leeg.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 02 feb 2019 10:24

Rvt schreef: 02 feb 2019 09:35 Voor het plaatsen van de binnenband eerst de plus eruit trekken.

Ik vraag me af als je lek rijd met tubeless je genoeg volume lucht hebt om met latex het gat te vullen, of moet je evengoed bijpompen dan? Bij mtb heb je natuurlijk veel volume in de band zitten, die is niet zomaar leeg.
Per geval verschillend.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 feb 2019 10:26

Rvt schreef: 02 feb 2019 09:35 Voor het plaatsen van de binnenband eerst de plus eruit trekken.
Dat moet dan wel kunnen en waarmee dan eruit trekken, met een tangetje?
Rvt schreef: 02 feb 2019 09:35 Ik vraag me af als je lek rijd met tubeless je genoeg volume lucht hebt om met latex het gat te vullen, of moet je evengoed bijpompen dan? Bij mtb heb je natuurlijk veel volume in de band zitten, die is niet zomaar leeg.
Natuurlijk wel, dat is nou juist het 'gemak' van rijden met tubelessbanden. In 90% van lekrijden wordt het gaatje door de latex gedicht en merkt je er bijna niets van en zie je thuis dat er latex spetters op je frame zitten. Bij 5% moet je bijpompen maar kan je verder rijden en in de overige gevallen is het gaatje te groot en moet je een binnenband steken.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 feb 2019 11:12

Dat ijzeren puntje valt er soms wel af. (heb het wel eens horen tikken/vallen als ik langzaam met wiel rol.
En anders gewoon eraf trekken met je hand, dat puntje zit niet heel vast.

En je hebt eventueel ook de versie met bolle kop, die steek je alleen minder makkelijk in band.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12633
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 feb 2019 11:14

Dusdanige gaten op de racer rijden dat het niet dicht rijd je niet snel op de racert. Je zal vaak pas bij demontage van de band aan de binnenkant zien, dat er ergens een gaatje heeft gezeten, daar hoopt de latex op.

De omstandigheden zijn nu ook niet echt lekker buiten om goed de gaten te dichten, nat en koud, dan doet d elatex toch minder snel zijn werk.

Op de MTB moet ik vrijwel altijd bijpompen als de band lek gaat, wat je rijd toch meestal op een steen oid en dan zijn de gaten te groot om met een zeer beerkt drukverlies te dichten.

Waar het fantastisch voor werkt is bv in het najaar de voerstreek met veel doorn bosjes, dat wordt meteen gedicht.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 02 feb 2019 11:16

Vooral prettig waar je normaal lek rijd met steentjes/kleine stukjes glas oid.
Die zie je dan bij thuiskomst nog in band steken, maar vloeistof heeft dan prima z'n werk gedaan.

Plaats reactie