Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

rjjcremers
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 27 dec 2017 19:28

rjjcremers 24 dec 2018 16:33

Tijd voor een update.
Ik had eerder al eens geschreven over mijn ervaring met Schwalbe Pro 1 op de racefiets, mijn conclusie was toen dat de vloeistof de band wel dicht krijgt maar niet voldoende om druk te houden. Daarnaast was bleek het niet meer mogelijk dezelfde band er terug lekdicht op te krijgen.

Met mijn winterfiets wou ik een nieuwe poging doen, aangezien ik hier dikkere banden op heb en een lagere bandenspanning.
Ik rij DT Swiss R470db velgen, Schalbe G-One Speed 30-622, met ca. 40ml Doc Blue.

Gister in de zeikende regen, het bekende geluid.... ja hoor, lek. Doorgereden, het geluid stopte, wel de bekende witte vloeistof op mijn spatbordje. Beetje bijgepompt en weer sissen en borrelen. 1ste gedachte, oké, tubeless werkt echt niet, die rotzooi gaat eraf. Voorzichtig naar huis gereden, het geluid stopte weer, en de band hield zijn spanning, zo verder gereden tot thuis. Thuis het lek gevonden, met deze plek naar onder een tijdje laten staan, daarna voorzichtig wat bijgepompt. Er zat nog dik 2 bar in, met voorzichtig pompen begon het bij 3,5 bar wéér te lekken. Bij een 2e poging, zelfde resultaat. Balen. Zit dus niks anders op dan band eraf te halen.

Vandaag eerst even fiets gepoetst, daarbij is mij (bij daglicht) opgevallen dat er wel 10 sneetjes in de band zaten, sommige behoorlijk groot! Met andere woorden, zonder tubeless had ik waarschijnlijk meerdere lekken gehad, de buitenband kunnen weggooien, en lopend thuisgekomen. Oké, da's toch al winst dan. De vloeistof dicht de lekken wel om fietsend thuis te komen, maar niet genoeg om weer terug met 4,5 bar te kunnen rijden.
Deze G-One Speed gingen er verrassend makkelijk vanaf. Ik heb geprobeerd het sneetje te repareren met een binnenbandplakker, met flink wat lijm erop. Oké, nu de band er terug op... dat ging verrassend makkelijk. En nu komt het: Met een normale pomp, 20-30 seconden als een malle pompen, 3-4 knallen en hè!? De band zit en lijkt dicht.
Hopelijk juich ik niet te vroeg, maar volgens mij kan ik morgen weer rijden.... als ik nu betere vloeistof vind die wél tot 5 bar dicht houdt dan wordt het nog eens wat.
Binnenkort eens Stan's Race of Peaty's proberen.

Overigens, ik lees hier niet vaak wat mij betreft dé reden om tubeless te gaan rijden: Beter comfort en lagere rolweerstand. Ook de G-One Speed rollen heerlijk, de lagere rolweerstand meen ik op de eerste meters al te merken, en door de soepelheid merk ik dat je op met name beklinkerde fietspaden veel minder snelheid verliest.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 24 dec 2018 17:48

+1 voor Stan's Race Sealant. Ben ik heel erg tevreden over: dicht supersnel (meestal binnen één wielomwenteling) en duurzamer dan de gewone Stan's sealant en andere sapjes (Doc Blue, Tune's One Shot, etc). DocBlue schijnt overigens gewoon Stan's sealant te zijn met een Schwalbe etiket erop.

rondomsoestdijk
Forum-lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 02 apr 2012 21:45

rondomsoestdijk 26 dec 2018 13:49

Tubelss vraag. Vast vooruitlopend op weer lekker de weg op wil ik de banden van mijn racer tubeless maken (na goede ervaring met mijn CAADX crosser die ik in de winter gebruik).
Wielen: Shimano RS 81. Banden: dit gaan Pirelli P Zero worden, V 25mm en A 28mm.
Is deze combinatie wiel-band geschikt voor tubeless? (Beide zijn niet specifiek tubeless).
Wat zijn aan te bevelen ventielen voor tussen de 5 en 7.5 bar?
Het Shimano velglint lijkt goed af te dichten en sterk genoeg, voldoet dit of moet ik toch aan ander velglint denken?
Ik heb een booster tank in bestelling dus oppompen zal het probleem niet zijn.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 dec 2018 19:13

De Pirelli P Zero band is niet geschikt als tubeless band. De Pirelli Cinturato Velo TLR is dat wel.

Dat de Shimano RS81 wielset niet tubeless ready is maakt niet zoveel uit want met een tubeless tape, bijv. die van Schwalbe en een tubeless ventiel is deze ook tubeless geschikt te maken. M.a.w. deze combinatie is niet geschikt voor tubeless.

Mijn ervaring is dat de Schwalbe tubeless ventielen het meest geschikt zijn, maar andere tubeless ventielen zouden ook geschikt kunnen zijn. Standaard Shimano velglint is niet geschikt voor tubeless gebruik.;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 dec 2018 19:38

-Ventielen ik gebruik notubes, maar als het einden maar een konische vorm heeft gaat het meestal wel goed.

-Tape gebruik ik altijd notubes, maar dan van R2 als tesa, 55m is dan net zo duur als 11m en in elke breedte verkrijgbaar.

-Begin met wikkelen tegenover het ventiel zodat er maximaal twee lagen bij het ventiel zitten, dat werkt vaak ook beter dan drie lagen voor de luchtdichtheid.

Ik voelde toevallig vanmiddag aan mijn racewielen met 25mm pro ones en notubes vloeistof, in oktober voor het laatst gereden. ze waren nu amper afgelopen, heb het niet gemeten, maar een 5 bar zat er nog in. Mijn ervaring is dat met een Biba je elke rit moet pompen en met tubeless vaak maar eens per week.

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 30 dec 2018 11:58

Vorige week heb ik mijn banden tubeless gemaakt. Dat ging goed.
Ik heb de latex in de band gedaan als het ventiel bovenaan zat. De latex moest rechtstreeks in de band volgens de voorschriften.
Sindsdien merk ik dat, wanneer mijn fiets ophangt, het wiel steeds vanzelf draait naar de positie met het ventiel boven. Zou er een prop gevormd zijn onderaan, waardoor er meer gewicht is daar?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 30 dec 2018 13:46

Dat lijkt me zeer waarschijnlijk het geval.
...

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 30 dec 2018 13:57

Oppbogga schreef: 30 dec 2018 13:46 Dat lijkt me zeer waarschijnlijk het geval.
Prop laten zitten of weghalen en verse latex toevoegen?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

ippe
Forum-lid
Berichten: 148
Lid geworden op: 12 jan 2014 18:36

ippe 04 jan 2019 15:56

Vandaag de nieuwe Conti GP5000 TL op mijn carbon D-Force wielen gemonteerd. Ik had gedacht dat het een strijd ging worden, maar wonderwel zonder problemen erop gelegd en opgepompt met een gewone pomp zonder de ventielkern te verwijderen :like:
Pasvorm is zoals verwacht strak. De band goed in het midden van de velg leggen, stevig met de handen wringen en de band floept op de velg. Een beetje zeepwater op de kanten spuiten en oppompen, klaar .
Nu wachten op mijn nieuwe fiets om ze uit te testen.
Gewicht: 312gr en 304gr. Breedte op 6bar: 24,50mm (velg 17mm intern). Hopelijk rekken ze nog een beetje want de breedte valt wat smal in vergelijking met de GP4000 (25mm).
Canyon Ultimate CF sl Movistar.
Gios Torino Professional '84.
Colner Strada '74.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 jan 2019 10:05

Ben benieuwd naar de duurtest ervaringen en hoe valt de band bij een huidige 19 tot 22 mm velg intern.

Mijn huidige 25mm vallen op een 21 en 22m velg allemaal tegen de 27 of erop en de 28mm op 30.

Het gewicht is iets zwaarder dan de schwalbes die in een 25mm zo,n 260 - 275 gram wegen. Maar daar zijn ook wel eens wat problemen mee, zelf nooit problemen gehad met de TL variant van de one. En ik heb mijn bedenkingen hoe sommige met vooral montage van het materiaal omgaan.

Eigenlijk wacht ik nog op twee echte merken met TL, Pirelli en Michelin, je blijft merken dat die gewoon veel meer ervaring hebben en probleemloos zijn.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 jan 2019 11:26

Hoezo wacht je op Pirelli ?
Ik heb net een setje Pirelli Cinturato 26mm op dt swiss pr1600 verlgen gemonteerd.
Ging probleemloos met de hand op de velg leggen, had wel booster nodig om druk op te bouwen.

Bij voorwiel hoor ik op 1 plek een beetje lucht ontsnappen tussen velg en band.
Even afwachten of vloeistof z'n werk doet en anders misschien extra laag velgtape erin.

Oppbogga
Forum-lid
Berichten: 1268
Lid geworden op: 23 feb 2012 14:14

Oppbogga 05 jan 2019 13:59

Heb je de velgbed wel goed gereinigd?
Een beetje viezigheid kan al voor problemen zorgen.
Of, is de band daar wel goed over de hub gekomen?
In dat geval iets helpen, harder oppompen of de band iets axiaal heen en weer bewegen.
...

Plaats reactie