Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 nov 2021 11:31

Koud en nat zorgen er vaak voor dat (kleine) gaten niet gedicht worden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 nov 2021 12:56

En zorgen ook dat materiaal van de plug oplost.
Dus na reparatie daarmee niet te lang door rotzooi/nattigheid blijven rijden.

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 04 nov 2021 13:11

Ik rijd met de racefiets met Schwalbe One's 25mm (TLR) en op DT RR511 velgen (velgremmen).

Tijdje geleden nog eens wat latex toegevoegd aan mijn banden, maar zodra ik mijn banden aflaat (of lek rijdt) dan 'floept' mijn band naar het midden van de velg toe; waardoor ik deze onmogelijk met een vloerpomp kan opblazen.
Dat geeft namelijk veel te weinig druk en laat de band niet op de velg ploppen...
Ik pomp de band op met mijn compressor om vervolgens vliegensvlug mijn ventiel er terug op te draaien.
Ik heb dit nog nooit voorgehad met mijn andere tubeless setups... (weliswaar met bredere banden).

Als ik onderweg eens lek zou rijden dan heb ik wel een probleem.
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 nov 2021 13:26

Mijn Schwalbes doen dat ook op de alu velgen (DT-Swiss) op de carbon velgen doen (deden) ze dat niet.
DDX schreef: 04 nov 2021 12:56 En zorgen ook dat materiaal van de plug oplost.
Dus na reparatie daarmee niet te lang door rotzooi/nattigheid blijven rijden.
Heb ik vanmorgen inderdaad gezien.
Ik heb er nu een oude Pro One opgestoken die maar 1000km gedaan heeft (toen ik naar de Vittoria's ben gegaan, heb ik beide banden vervangen maar de voorste was nog goed)
In de winter is het niet zo erg om met 2 verschillende banden rond te rijden (ik neem toch meestal de andere fiets, met spatborden)
In maart gaan de Michelin PowerRoad erop.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 nov 2021 14:04

Den Deze schreef: 04 nov 2021 13:11 Ik rijd met de racefiets met Schwalbe One's 25mm (TLR) en op DT RR511 velgen (velgremmen).

Tijdje geleden nog eens wat latex toegevoegd aan mijn banden, maar zodra ik mijn banden aflaat (of lek rijdt) dan 'floept' mijn band naar het midden van de velg toe; waardoor ik deze onmogelijk met een vloerpomp kan opblazen.
Dat geeft namelijk veel te weinig druk en laat de band niet op de velg ploppen...
Ik pomp de band op met mijn compressor om vervolgens vliegensvlug mijn ventiel er terug op te draaien.
Ik heb dit nog nooit voorgehad met mijn andere tubeless setups... (weliswaar met bredere banden).

Als ik onderweg eens lek zou rijden dan heb ik wel een probleem.
Dat komt omdat de combinatie band/velg niet goed past, te ruim dus.! Misschien als je een wat dikker tubelesstape ( bijv. Tesa 4289) plakt heb je meer succes.

Als je onderweg lek rijdt zal je dus een binnenband moeten steken of vliegensvlug een Dynaplug steken . ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 04 nov 2021 14:36

Als ik het hier zo allemaal lees, dan krijg ik de indruk dat tubeless banden sneller lekrijden en ook minder lang mee gaan. Klopt dat?
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 nov 2021 15:23

Sneller lek, nee juist niet. Minder lang mee, nee. Het vertekent wellicht wat omdat je vrijwel alleen maar high end banden hebt en die slijten (ook met binnenband) sneller dan een trainingsbandje.

Ze gaan niet minder lang mee, ook niet langer trouwens.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 nov 2021 15:30

Daarnaast hebben diverse fabrikanten (mede om goede resultaten te halen in tests) Hun loopvlak dunner gemaakt.

Je krijgt dan minder rolweerstand, banden worden minder vierkant, slijten net zo hard, alleen omdat er minder rubber opzit ben je er eerder doorheen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 nov 2021 16:03

Tjebakka schreef: 04 nov 2021 14:36 Als ik het hier zo allemaal lees, dan krijg ik de indruk dat tubeless banden sneller lekrijden en ook minder lang mee gaan. Klopt dat?
Er zullen altijd mensen zijn die beweren bijna nooit lek te rijden met gewone banden en ook nog eens minstens 10.000 kilometer voordat ze zijn versleten. In al die jaren dat ik op de racefiets rijd is mij dat in ieder geval nog nooit gelukt. :o
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 nov 2021 17:16

Ik heb vorige week een schwalbe pro one (tubeless) 30mm vervangen na 15 duizend km.
Werd beetje vierkant en liep langzaam leeg (als in na paar dagen stond voorband op 1,5bar ipv 3bar)
Had misschien opgelost kunnen worden door latex bij te vullen, maar prima moment
Achterband ziet er na 3000km nog prima uit, vorige achterband na 5600km vervangen toen er wat plekjes zichtbaar werden.
Niet helemaal waar, heb tussendoor ook nog een achterband gehad die ik na 1400km heb vervangen heb omdat plug het maar paar honderd km dicht hield en ik geen zin had in gedoe onderweg.

Gemiddeld red ik met achterband 4000km en vervang ik meestal voorband als ik achterband voor 2e keer vervang zegmaar.

Gebruikersavatar
Tjebakka
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 04 aug 2016 15:20
Locatie: Bolsward

Gebruikersavatar Tjebakka 04 nov 2021 19:21

Orlok schreef: 04 nov 2021 16:03
Tjebakka schreef: 04 nov 2021 14:36 Als ik het hier zo allemaal lees, dan krijg ik de indruk dat tubeless banden sneller lekrijden en ook minder lang mee gaan. Klopt dat?
Er zullen altijd mensen zijn die beweren bijna nooit lek te rijden met gewone banden en ook nog eens minstens 10.000 kilometer voordat ze zijn versleten. In al die jaren dat ik op de racefiets rijd is mij dat in ieder geval nog nooit gelukt. :o
DDX schreef: 04 nov 2021 17:16 Ik heb vorige week een schwalbe pro one (tubeless) 30mm vervangen na 15 duizend km.
Werd beetje vierkant en liep langzaam leeg (als in na paar dagen stond voorband op 1,5bar ipv 3bar)
Had misschien opgelost kunnen worden door latex bij te vullen, maar prima moment
Achterband ziet er na 3000km nog prima uit, vorige achterband na 5600km vervangen toen er wat plekjes zichtbaar werden.
Niet helemaal waar, heb tussendoor ook nog een achterband gehad die ik na 1400km heb vervangen heb omdat plug het maar paar honderd km dicht hield en ik geen zin had in gedoe onderweg.

Gemiddeld red ik met achterband 4000km en vervang ik meestal voorband als ik achterband voor 2e keer vervang zegmaar.
Ok, dank allemaal. 15.000 km is wel extreem trouwens, ook voor een voorband! 5.000 red ik nu ook makkelijk met gemiddeld 1 keer lekrijden. Volgens mijn berekeningen rijd ik tot nu toe, gemiddeld, eens in de 3.333 kilometer lek.

Fijn om te horen dat tubeless in ieder geval minstens net zo lekbestendig is.
If it's not fixed, it's broken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 nov 2021 20:43

Vlgns mijn berekeningen rijd ik eens in de 2696,6 kilometer lek (d.w.z. zodanig lek, dus een biba) met tubelessbanden.! Uiteraard rijd ik meer lek maar wordt door de latex gedicht. ;)

Btw, gemiddeld rijd ik 3879 km met een setje tubelessbanden.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie