Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 19 nov 2020 19:38

havana schreef: 19 nov 2020 16:50
Hoe bevalt het nu uiteindelijk?
Heel goed. Wel is het zo dat de voordelen op lagedrukbanden (gravel, MTB) groter zijn dan op hogedruk. Maar wat mij betreft is de balans nog steeds positief bij racebanden.

Merk je dat er vaak een gaatje wordt gedicht met latex?
Soms wel, soms niet. Gaat vaak ongemerkt.

Hoe vaak moet je dat dat latex eigenlijk vervangen?
Hangt mede af van welke latex je gebruikt. Bijvoorbeeld Orange Endurance gaat heel lang mee (maar dicht iets kleinere gaten dan de gewone Orange). 6 maanden is een aardige richtlijn. Overigens hoef je niet per se te vervangen. Beetje bijdoen kan ook.

Ook het type band is belangrijk. Je hebt twee soorten tubeless banden. Tubeless ready (de meeste banden, zo ook de Schwalbe One en Pro One) en tubeless banden. Verschil is dat tubeless ready banden poreus zijn in de wangen; je MOET er sealant in doen anders verliezen ze druk. Tubeless banden (zoals Conti GP5000TL) hebben dat niet. Nadeel van tubeless banden is dat ze aanzienlijk zwaarder zijn.

Tubeless ready banden "drinken" vaak meer sealant dan tubeless banden. Overigens alleen bij de eerste montage, daarna niet. De ene band weer meer dan de andere. Bijvoorbeeld WTB banden staan erom bekend dat ze heel veel sealant nodig hebben om op druk te blijven. Bij Schwalbe valt dat (bij mij althans) heel erg mee. De One's heb ik vorige week een nachtje zonder sealant laten staan die hadden nog nauwelijks druk verloren.

Overigens is de tip van Joost m.b.t. het velglint een goede. Aanvulling op "beter dan officiële spul": Stan's tubeless lint = gewoon exact hetzelfde spul als Tesa...
Bedankt! Zoals je zegt denk ik dat het echt een voordeel is voor gravel en mtb. Ik rij nu met biba op racer ook al op 5bar voor en 5.5bar achter. Heb thuis nog 2 sets koersbanden (vittoria corsa) liggen en met latex biba denk ik dat het gevoel nagenoeg gelijk is als met tubeless. De bijwerkingen, zoals latex bijvullen en regelmatig ronddraaien (als hij in het hok hangt) houdt mij wat tegen bij koerswielen die ik soms maar 1x per week gebruik.

Ga eerst mijn normale banden oprijden en zal dan eens een setje TLR bestellen. Bedankt tot zover!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 nov 2020 09:58

Ik rijd op mijn klimwielen tubeless en polder wielen met latex biba.
Verschil is heel klein en zit denk ik gewoon in de band.

De juiste band op de juiste druk is vooral belangrijk en dat kan tegenwoordig best even zoeken zijn.

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 24 nov 2020 10:21

Een tijdje geleden ben ik lek gereden met de schwalbe pro. Door omstandigheden (ventiel afgebroken bij oppompen) heb ik er toen een binnenband in gezet. Nu wilde ik thuis deze binnenband er weer uithalen om terug te gaan naar tubeless maar kwam ik erachter dat er in totaal 2 gaatjes van een halve centimeter in m'n band zaten.

Is het verstandig om deze band te vervangen of kan ik 'm gewoon weer tubeless maken en zonder zorgen verder fietsen?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 nov 2020 10:24

Halve centimeter? Kliko.

Blo135
Forum-lid
Berichten: 104
Lid geworden op: 18 aug 2019 20:29

Blo135 24 nov 2020 12:38

Goed om te horen, was ook mijn eerste ingeving. Werd nog wel een het twijfelen gebracht omdat het eerste gaatje gewoon gedicht werd door de sealant

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 nov 2020 19:54

Zo TL is voor mij exit, vind het veel teveel rompslomp. Nu waren de ventielen dicht door het dichtmiddel, kan gebeuren maar na het schoonmaken ploppen de banden weer niet. En nu weer hier uren mee bezig te zijn is het voor mij fertig.

Ga lekker bollen op tubes veel minder "gezeik", neem van mij aan in al die jaren dat ik tubes rijd heb ik nog nooit zoveel "problemen" gehad als met TL.

TL rijdt wel fijn dat moet gezegd worden.
YFood !!!

Keezx
Forum-lid HC
Berichten: 9745
Lid geworden op: 05 mar 2016 01:05

Keezx 26 nov 2020 22:29

En wat rijdt volgens jou beter, een redelijke tube of een redelijke TL band...ik zit ook weer naar tubes te kijken voor een nieuw wielenproject...
(Ik heb m'n hele wielercariiere in de jaren '70 en 80 op tubes gereden, repareren en plakken is geen punt)
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 26 nov 2020 23:13

@keesx, allereerst je moet het zelf ervaren, tubes heeft ook zijn nadelen...

Echter verschillende merken TL banden verschillen qua montage daarnaast moet je altijd dichtmiddel gebruiken en dan hopen dat ze ploppen in de velg. Door het dichtmiddel verstoppen je ventielen en moet je deze schoonmaken en dan moet je maar hopen dat ze ploppen in je velg....en wat me het meest stoort je moet altijd pompen want ze verliezen druk.

Qua rij ervaring is TL gewoon goed maar vind tubes in bochten net weer wat beter, verschillen zijn klein maar overall vind ik tubes fijner mede doordat je ultra lichte wielsets kunt rijden.

Ik zou menig TL rijder uitdagen om eens met Tubes te rijden, zeker met Tufo tape is het een fluitje van een cent. Als ik plat kom te staan dan gebruik ik eerst Orange Seal en als dat niet lukt gebruik ik mijn reserve tube, klein scherp mesje om de lijm door te snijden bij het lichten van de tube en de kapotte is er zo af, de reserve erop en naar huis bollen....
YFood !!!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 nov 2020 23:32

Ik deel jouw ervaring van bij moeten pompen. Totdat ik mijn huidige panaracer gravelking slick op mijn woonwerkpaard monteerde. Dat zijn mijn eerste TL banden waarbij ik maar eens per maand moet bij pompen.

Ik wil wel een cursus tubes van je krijgen csteenbe 😉

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 27 nov 2020 07:46

Philippos schreef: 26 nov 2020 23:32 Ik wil wel een cursus tubes van je krijgen csteenbe 😉
Het is geen rocket science, zelfs ik kan het ;-) Je zult verbaasd zijn hoe eenvoudig het is en minder rompslomp is t.o.v. TL montage/onderhoud.
YFood !!!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 27 nov 2020 08:37

Oké. Wanneer kan ik langs komen voor een demo? 🤪

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 27 nov 2020 08:48

Ben benieuwd wat mijn ervaringen worden! :-). Met TLR banden
Laatst gewijzigd door Aspide83 op 27 nov 2020 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie