Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2021 18:44

i-mac schreef: 01 aug 2021 18:13
NuitKor schreef: 01 aug 2021 18:08
i-mac schreef: 01 aug 2021 17:58
Er bestaan toch van die stevige plakkers van Parktool? Ik vermoed dat die het toch wel uithouden.
https://www.futurumshop.nl/parktool-tb- ... ccQAvD_BwE
Dat zal prima gaan. Maar stel je krijgt 1x per jaar met pech te maken waarbij je veel moeite moet doen om het langs de kant te repareren. Voor die ene keer bel ik dan wel een hulplijn. Een plug er in steken is nog vrij makkelijk, maar om nou eerst de latex eruit te halen, boel drogen, plakker erop etc.
Daar heb je zeker gelijk. Meer zelfs, vorige maand aan den lijve ondervonden. Een band proberen te herstellen in de stromende regen was niet echt een optie. Alleen al omdat ik de buitenband met een biba niet op de velg kreeg. Er werd daar in de Vlaamse velden ferm gevloekt ... Dan maar de hulplijn gebeld :oops:
Haha ja, ik wil mezelf ook zo goed mogelijk kunnen redden. (quicklink, kettingpons, biba, plakkers etc) maar dan nog gebeurd altijd wat je juist niet kan herstellen. Laatst brak mijn derailleur in 2en..gelukkig niet zo ver van thuis, dus mijn vrouw was er snel om mij op te halen.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8452
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 01 aug 2021 19:04

NuitKor schreef: 01 aug 2021 18:08
i-mac schreef: 01 aug 2021 17:58
NuitKor schreef: 01 aug 2021 17:36 Als het gat zo groot is dat de grootste dynaplug niet past, zal de biba ook naar buiten komen. Je kan alle mogelijke pechscenarios uitdenken, maar dat gebeurd net waar je niet aan gedacht hebt (pad breekt af etc). Wat geld mee voor een taxi is altijd handig ;)
Er bestaan toch van die stevige plakkers van Parktool? Ik vermoed dat die het toch wel uithouden.
https://www.futurumshop.nl/parktool-tb- ... ccQAvD_BwE
Dat zal prima gaan. Maar stel je krijgt 1x per jaar met pech te maken waarbij je veel moeite moet doen om het langs de kant te repareren. Voor die ene keer bel ik dan wel een hulplijn. Een plug er in steken is nog vrij makkelijk, maar om nou eerst de latex eruit te halen, boel drogen, plakker erop etc.
Als de latex het gaatje niet dicht zit er ook niets meer in uiteindelijk.Parktool plakker zelf nog nooit nodig gehad gelukkig.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4202
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 01 aug 2021 20:09

Als het gat te groot is voor een plug kun je er ook prima een briefje van €5 tussen stoppen, of een gel verpakking ofzo. Dat wordt dan vanzelf door de opgepompte binnenband op zijn plek gehouden.
Geen eigen ervaring, maar wordt hier regelmatig als tip gegeven

i-mac

i-mac 01 aug 2021 20:15

Hanz Bé schreef: 01 aug 2021 20:09 Als het gat te groot is voor een plug kun je er ook prima een briefje van €5 tussen stoppen, of een gel verpakking ofzo. Dat wordt dan vanzelf door de opgepompte binnenband op zijn plek gehouden.
Geen eigen ervaring, maar wordt hier regelmatig als tip gegeven
De Parktool plakker help zeker bij de combinatie binnen en buitenband. Bij een tubeless weet ik het niet. Dan moet de plakker op zijn plaats blijven zitten. Maar door de sealant weet ik niet of dat zomaar werkt. Bij een volgend niet te herstellen lek ga ik dat thuis eens proberen. Een mens kan maar iets bij leren

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5018
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2021 20:41

i-mac schreef: 01 aug 2021 20:15
Hanz Bé schreef: 01 aug 2021 20:09 Als het gat te groot is voor een plug kun je er ook prima een briefje van €5 tussen stoppen, of een gel verpakking ofzo. Dat wordt dan vanzelf door de opgepompte binnenband op zijn plek gehouden.
Geen eigen ervaring, maar wordt hier regelmatig als tip gegeven
De Parktool plakker help zeker bij de combinatie binnen en buitenband. Bij een tubeless weet ik het niet. Dan moet de plakker op zijn plaats blijven zitten. Maar door de sealant weet ik niet of dat zomaar werkt. Bij een volgend niet te herstellen lek ga ik dat thuis eens proberen. Een mens kan maar iets bij leren
Ik bestelde net wat bij Van Eyck Sport en daar kostte die set plakkers maar 3.95. Gelijk maar mee besteld.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 02 aug 2021 16:09

Ik gebruik gewoon simson binnenbandplakkers voor een bandenband als het gat net wat te groot is.

Groter dan een mm of 5 gooi ik de band weg, risico te groot dat er teveel draad beschadigd is en eht een keet mis gaat. Maar dat is me alleen een paar keer bij de MTB gebeurt.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1137
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 02 aug 2021 23:33

i-mac schreef: 01 aug 2021 20:15
Hanz Bé schreef: 01 aug 2021 20:09 Als het gat te groot is voor een plug kun je er ook prima een briefje van €5 tussen stoppen, of een gel verpakking ofzo. Dat wordt dan vanzelf door de opgepompte binnenband op zijn plek gehouden.
Geen eigen ervaring, maar wordt hier regelmatig als tip gegeven
De Parktool plakker help zeker bij de combinatie binnen en buitenband. Bij een tubeless weet ik het niet. Dan moet de plakker op zijn plaats blijven zitten. Maar door de sealant weet ik niet of dat zomaar werkt. Bij een volgend niet te herstellen lek ga ik dat thuis eens proberen. Een mens kan maar iets bij leren
Die parktoolplakkers zijn niet om je band weer tubeless te kunnen maken. Maar voor nood net als een briefje van 5/10/20, gelverpakking, stuk dubbelgevouwen ducktape om er voor te zorgen dat je binnenband niet door je buitenband heen komt als er een groot gat of scheur in zit.

In het slechtste geval werken ze even goed al bovenstaande. In het beste geval plakken ze ook, en kan je er een nog groter gat mee repareren.

Als je een hulplijn hebt op 15 minuten van je positie ga je in mijn ogen echt niet zitten tobben om grote scheuren proberen te repareren. Maar die luxe heb je niet altijd/heeft niet iedereen. En het is niet dat die pakkers duur of groot zijn. Dus je besteld ze een keer mee, en doet ze bij de rest van je reparatiespulletjes.


Als je nog meer zelfvoorzienend wil zijn, kan je ook naald en draad meenemen:

Afbeelding
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 aug 2021 10:14

Prachtig om te zien, maar dat zie ik mij niet uitvoeren met een tubeless raceband.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

alex606
Forum-lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 24 mar 2021 18:18

alex606 08 aug 2021 17:26

Wat doe je dan langs de kant van de weg als het gat niet dicht wil met latex? Daar is deze set toch voor? of begrijp ik het niet?
Ik heb een fiets wegbijstand voor die gevallen. Kost 45€/jaar. Ik bel eventjes en ze brengen me naar huis.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 18 aug 2021 22:09

wasbeer2006 schreef: 22 jul 2021 14:38 Nu zo n 250km met de prirelli pzero tlr gereden.

Heerlijke band. Net de wat fijner dat een schwalbe. Zit er met name in dat de band ietsje stugger is waardoor je prima op 4.5 a 5 bar kunt rijden zonder dat ie in een bocht gaat rollen. Fiets blijft nog net even wat beter te controleren met wel het comfort op riggels, heel knap gedaan. De fiets is een soort eerder klaar met de beweging op een kuil of roggel.

De 28mm vallen niet echt breedt 29.5 op 21mm. Dat vielen de oude 25mm ook. Ze hebben dus, net als bij andere merken de maatvoering op de bredere velgen afgestemd.

Montage is mooi strak en niet lastig. Voorband loopt in een week tijd niet af, achterband elke rit een halve bar erbij.

Kortom, tot nu toe de beste banden die ik gereden heb, net ff fijner dan de gewone prirelli,s.
Of deze ook de astronomische kilometers gaan halen als de normale pzero (8000km) dat weet ik uiteraard nog niet.

Enige nadeel is misschien de aanschafprijs, aan de andere kant het is het geld niet bij deze hobby, die paar tientjes extra per jaar.
Vandaag ook voor en achter deze banden er op gelegd. Bovenstaande klopt helemaal. Ik ben enthousiast! Hiervoor bijna altijd Schwalbe One gereden en een enkele keer Continental.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 18 aug 2021 22:15

Ik zie zo snel even niet of deze tip al eerder is gedeeld, maar ik gebruik een 10ml injectiespuit (te koop voor een schijntje bij een apotheek) voor het inbrengen van de latex via het ventiel. Het tipje van de spuit past precies in het ventiel waardoor je niet knoeit. en je kan de hoeveelheid latex mooi afmeten. Ook geen probleem met eventuele klonters (als je bv de Stan's no tube race sealant gebruikt). Die druk je er zo doorheen. Even doorspoelen met water, laten drogen en klaar voor de volgende keer.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 18 aug 2021 22:18

En nog een kleine toevoeging. Ik ga altijd zo snel mogelijk fietsen nadat ik een nieuwe band er op het gelegd en met latex heb gevuld. Dat dicht volgens mij het allerbeste.

Plaats reactie