Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 24 aug 2019 14:08

De oude schwalbe pro one gingen redelijk goed om mijn mavic UST velgen. Ik hoop de nieuwe ook. Oppompen kan met een gewone pomp. Qua prijs scheelt het 20% ten opzichte van de mavic ust banden. Ze zijn ook wat beter te verkrijgen.

Ik heb ook nog de conti 5000 tubeless geprobeerd. Deze kreeg ik met geen mogelijkheid op de mavic velgen. Laat staan eraf als ik er een binnenband in moet doen. Op zich jammer want op de 4000s heb ik jarenlang naar tevredenheid gereden. Volgens mij lag dit aan de hele dikke hiel en stugge zijwand van de conti band. Ik hoop dat ze dit nog aanpassen.

De grip en lagere bandendruk zonder snakebites zijn ideaal. Een groot voordeel tov binnen banden vind ik het repareren en het materiaal dat je daarvoor nodig hebt. Een stripje van 5 en een stukje gereedschap zo groot als een aaa batterij. Vaak zit ik binnen 5 minuten weer op de fiets. Verhoudingsgewijs rijd ik net zo vaak lek als met binnen banden maar ik hoef niet altijd te repareren en als dat moet kost dat veel minder tijd en moeite.

Rayparlour88
Forum-lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 jul 2018 10:55

Rayparlour88 30 aug 2019 11:38

SInds een maand of 4 overgestapt op tubeless, op mijn gravel bike. Gebruik hem een paar dagen per week als woonwerk en in het weekend tijdens wat ritjes. Tot nu toe 2,000km afgelegd met tubeless.

Tot nu toe altijd gebruik gemaakt van Schwalbe G-One Allround Evolution Line; Bandbreedte: 35 mm / 1.35 inch ETRTO: 35-622. Wielen zijn de standaard wielen geleverd bij de Cube Nuroad Race 2019: CUBE RA 0.8 CX (noob vraag, kan hier ook 30-622 op? Dan zou ik ook naar Schwalbe Pro One 30-622 kunnen gaan kijken bijv.)

Verder gebruik ik Schwalbe Doc Blue, paar keer klein lek gereden dat prima gevuld wordt, maar ook al 2x de achterband moeten vervangen omdat er een scheur ontstaat tussen het profiel in van c.5/6mm, vloeistof kan deze scheuren niet meer voldoende vullen. Gisterochtend voorband zelfde verhaal, scheur van c.5mm. Dit gebeurd steeds door WW-verkeer. Ik rijd daarvoor door centrum A’dam, waarbij de fietspaden soms bezaaid zijn met rotzooi/glas etc. Hier rijdt ik natuurlijk zoveel mogelijk omheen, maar denk toch dat dit de oorzaak is van het lek rijden is.

Nu wordt het dus een dure hobby als ik iedere 1-2maanden een buitenband zou moeten vervangen, en ben dus opzoek naar een oplossing. Ik zie vele voordelen aan tubeless, dus terug naar tubes is een laatste redmiddel.

Wat zou ik kunnen proberen? Andere vloeistof, niet iedereen is positief over Doc Blue? andere banden? Voor bandenmaat 35-622 zijn er niet veel opties volgens mij. De breedte van de band is erg comfortabel voor WW, maar profiel mag wel wat minder. Zo is er ook de G-One Speed, met minder profiel, zou dit helpen om scheuren tegen te gaan? Ook lijkt het erop dat mijn huidige band niet meer te koop is bij een aantal grote webwinkels (12go, futurum) (mantel nog wel), is dit met een reden?

Verder zijn de meningen verdeeld over patches / plugs. Is dit een blijvende oplossing? Of moet de band hierna nog steeds redelijk snel vervangen worden?

Dank alvast!

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 30 aug 2019 12:52

Als de gaatjes, scheurtjes niet groter zijn dan een mm of 7/8 Dan kan je de band aan de binnenzijde prima plakken met een binnenband plakker.

Je zou hier met een biba ook niet wegkomen want die komt door het gat heen.

Maar als het zo,n bende is in de stad rijd je ook met de verkeerde banden. Ga met een marathon rijden oid

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 sep 2019 12:31

Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 5TL-11 all season 23mm / makkelijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson The Hydra / Mavic Yksion Pro UST 28mm / montage makkelijk - oppompen makkelijk met vloerpomp
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
H-Plusson Archetype / Vredestein Fortezza Tubeless Ready 25mm / montage makkelijk / oppompen met compressor
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 sep 2019 13:30

Voor een paar dagen terug weer een ploffende Schwalbe Pro One 23 mm achterband die over 5 cm is uitgescheurd. Ondanks dat ik nu bij de reparatie onderweg (wat een hitte) een canvasdoek om de binnenband ter plaatse bij de scheur in de buitenband had gewikkeld was ook dat geen succes want nog geen kilometer daarna plofde ook die binnenband en kon ik de laatste 5 kilometer lopend naar huis.
2019-08-28 11.07.47.jpg
Een aantal jaren terug ook al eens gehad met de Schwalbe One 23 mm tubeless, ook toen was het zeer warm weer met temperaturen boven de 30°C.!

Vlgns Schwalbe was toen de slechte vulcanisering van de chaferrand de oorzaak. Inmiddels liggen de twee Pro One banden bij Schwalbe voor onderzoek en ben ik voorlopig overgestapt op de Hutchinson Fusion 5-11 storm all season 23 mm tubeless welke ik vorig jaar tegen een schappelijke prijs (< 25 euro) heb kunnen kopen in Frankrijk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

vincenth
Forum-lid
Berichten: 259
Lid geworden op: 15 aug 2008 13:25
Locatie: Groningen
Contact

vincenth 04 sep 2019 10:20

Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 5TL-11 all season 23mm / makkelijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 25mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
H-Plusson The Hydra / Mavic Yksion Pro UST 28mm / montage makkelijk - oppompen makkelijk met vloerpomp
H-Plusson Archetype / Schwalbe Pro One 25mm / monteren strak (bandenknecht) / oppompen makkelijk
H-Plusson Archetype / Vredestein Fortezza Tubeless Ready 25mm / montage makkelijk / oppompen met compressor
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Ryde Edge 20 / Maxxis Padrone TR 28mm / zeer moeilijk
Ryde Pulse Comp CSS / Continental GP5000S TL 25mm / onmogelijk: lukte ook fietsenmaker niet
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk
Tita Gazelle V8
Afbeelding

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 04 sep 2019 10:36

Rayparlour88 schreef: 30 aug 2019 11:38 Gisterochtend voorband zelfde verhaal, scheur van c.5mm. Dit gebeurd steeds door WW-verkeer. Ik rijd daarvoor door centrum A’dam, waarbij de fietspaden soms bezaaid zijn met rotzooi/glas etc. Hier rijdt ik natuurlijk zoveel mogelijk omheen, maar denk toch dat dit de oorzaak is van het lek rijden is.

Nu wordt het dus een dure hobby als ik iedere 1-2maanden een buitenband zou moeten vervangen.
De G-One lijkt me dan ook geen geschikte band voor woon-werk verkeer. Die banden zijn flinterdun (ik heb ze zelf ook) en gericht op lichtgewicht prestaties op het gravel, i.t.t. de duurzaamheid die je nodig bent voor de Amsterdamse straten.

Ik zou eens kijken naar een Schwalbe Almotion of Marathon (Supreme) band in tubeless uitvoering. Die zijn er voor gemaakt 15dkm mee te gaan en krijg je niet zo snel lek. Ook kun je er prima nog een gravel weggetje mee rijden, al gok ik dat je 95% van de tijd gewoon over verharde wegen rijdt.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 sep 2019 13:06

Ik zag trouwens net dat nu ook het Italiaanse Challenge met tubeless banden op de markt komt.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1476
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 04 sep 2019 14:18

Nice maar prijzig,
Ik vind het wel jammer dat ze het loopvlak op de latex wang, niet heel goed vast zetten.
Misschien weinig lijm ofzo?
Ik heb de dune en zou voor gravel gelijk weer kopen, misschien wel tl

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 04 sep 2019 15:20

Orlok schreef: 04 sep 2019 13:06 Ik zag trouwens net dat nu ook het Italiaanse Challenge met tubeless banden op de markt komt.!
Hadden ze al, maar wat nieuw is dat ze ook handgemaakte tubeless banden uitbrengen

RUUD2
Forum-lid
Berichten: 17
Lid geworden op: 03 okt 2013 18:40

RUUD2 07 sep 2019 17:38

Hoe verwijderen jullie latex van het frame?
Afgelopen vakantie in de Elzas regelmatig een lek (Swalbe Pro One) gehad op slechte asfaltwegen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 07 sep 2019 19:07

RUUD2 schreef: 07 sep 2019 17:38 Hoe verwijderen jullie latex van het frame?
Afgelopen vakantie in de Elzas regelmatig een lek (Swalbe Pro One) gehad op slechte asfaltwegen.
Gewoon met een vochtig doekje. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie