Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Lcsmet
Forum-lid HC
Berichten: 15946
Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
Locatie: Het Soete Land van Waes

Gebruikersavatar Lcsmet 12 dec 2019 21:34

@hartox, zijn hookless velgen geschikt voor tubeless banden of moet je daar nog andere banden voor hebben?
I know myself like no one else
Nothing to defend

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 12 dec 2019 21:38

Op de site van Enve staan een aantal tubeless banden die geschikt zijn voor (hun) hookless velgen. Dan ga ik er vanuit dat het kan. Er staat ook een bepaalde band op de nogo lijst waar ik van op moest kijken: Conti 5000TL is niet geschikt...

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 13 dec 2019 08:51

Lcsmet schreef: 12 dec 2019 21:34 @hartox, zijn hookless velgen geschikt voor tubeless banden of moet je daar nog andere banden voor hebben?
Sterker nog, er wordt aangeraden om er alleen tubeless banden (eventueel met binnenband) op te leggen. Gewone vouwbanden schijnen een minder sterker hieldraad te hebben en te makkelijk van de velg los te komen (net zoals de tubeless versie van de GP5000).

Gezien het hoopje as is zou ik 23mm pakken
Wat bedoel je hiermee?

https://www.enve.com/en/products/ses-4-5-ar/# < onder tire compatibilty hebben ze het wel mooi uitgelegd. Ik ga zelf met de nieuwe Schwalbe pro one 28mm rijden.
Laatst gewijzigd door Hartox op 13 dec 2019 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 dec 2019 10:40

@Hartox &^%$%% autocorrect

Gezien het hookeless velgen zijn zou ik 23mm pakken. Dan gaat er iig geen tape tegen de zijkant zitten, ook niet al je zelf met wikkelen licht afwijkt.

Ik rijd met mid hookeless velgen, tenminste zo noemen ze het, die staan heel licht naar binnen. Ik denk jouw velgen ook als ik zo de tekening zien.

Waar je vooral op moet letten bij dit soort brede velgen is dat je echt met 28mm gaat rijden op een hookeless velg om twee redenen, met hookeless mag de spanning iig niet boven de 6 bar en een smalle band gaat niet mooi vallen waardoor het risico op eraf klappen groter word.

Het gaat er vooral om dat de band mooi strak zit. ik zou ook aanraden om niet met zeepsop maar met bv schwalbe montage vloeistof te werken, die droogt sneller en een beetje kleverig op. Zeepsop kan ook de werking van latex verslechteren, zeker als je heel veel gebruikt.

Ik zou ook zeker geen conti,s nemen. Ik blijf er geen fan van. teveel tolleranties en dat is met tubeless gewoon een probleem. Misschien is dat bij de nieuwe GP5000 opgelost, maar dat Enve precies die band niet compatible acht vind ik al weer opvalllen.

EDIT: Enige band die ze nergens noemen is de Pirelli cinturato. Die worden op de diverse fora ook goed ontvangen. Meer een all season. Ik zou ook voor de schwalbe gaan of misschien de goodyear

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 13 dec 2019 12:23

Bedankt voor je reactie. Ik heb ooit zo'n rol Tesa tape van 21mm gekocht bij R2, ga ik het daar eerst eens mee proberen :)

Volgens de Enve website moet ik op 3.3 bar rijden, dus die 6 bar zal ik wel niet snel aantikken.

edit: Dit zegt R2 over de PIRELLI Cinturato Velo

Recommended rim width: up to a maximum of 20 mm inside width, do not mount on hookless rims

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12634
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 13 dec 2019 13:14

Dat is dan ook opgehelderd! 23mm voor een race velg is ook extreem breed momenteel.

Ik heb de gewone 25mm Pzero,s wel op hookless velgen zitten met een interne breedte van 21mm en dat gaat prima.

Er komt momenteel zoveel op de markt. je kan niet even meer een bandje en een velg pakken en monteren.

Hartox
Forum-lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 16 aug 2015 20:41

Hartox 13 dec 2019 13:36

Ja, het is vrij breed idd. Ik ben een beetje voor het marketing verhaal van Enve gevallen (die zelfs 25mm intern hebben bij hun AR wielen), plus dat ik het idee heb dat tubeless bij een lagere druk het beste werkt (minder spuitende sealant bij een lek). Aangezien je 28mm banden met een lagere drukt rijdt dan 25mm moet dat volgens mij wat minder rotzooi geven bij een lek.

Na veel wikken en wegen maar voor de 23mm hookless velgen gegaan ipv 21mm met een gewone velgrand.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 dec 2019 17:49

Gister weer eens zitten klooien met tubeless banden monteren, Kenda Valkerie Pro TLR 28mm. Banden waren wel bijna 2000km gebruikt op H Plusson The Hydra velgen. Maar op die wielset heb ik nu banden gemonteerd met wat meer all season gericht profiel. (Goodyear Eagle All season). Vanwege natte en vaak ook een dun laagje modder bij mijn woon werk ritten tijdens de winter. Banden zijn wel stugger, maar hebben wel iets betere grip.

In de nattigheid vond ik de Kenda banden overigens echt perfect, net als bij droog weer. En omdat mijn woon-werk fiets een fixie is, viel de bandenslijtage erg mee. Voorband is sowieso nog als nieuw. Banden hebben verder ook helemaal geen beschadigingen.

Maar sinds vrijdag een nieuwe racefiets met schijfremmen waar geen tubeless banden op zaten. Dus leek het me fijn die Kenda's daar op te zetten. Echter blijft er toch het een en ander aan latex aan de band zitten. Op mijn nieuwe fiets zitten carbon Reynolds AR41 met een interne breedte van 21mm. Overigens waren de The Hydra's ook 21mm intern, daar ging het monteren ook niet gelijk goed. Maar wel iets makkelijker.

Gistermiddag een paar uur bezig geweest om de Kenda's tubeless te monteren. Liep veel lucht langs de band, ook met extra laag tape. Binnenband erin en eruit. Maar uiteindelijk met een binnenband gemonteerd. Toch kon ik het niet hebben en gisteravond nog eens geprobeerd met veel zeepsop. Uiteindelijk plopte ze toch, maar eigenlijk gelijk.... :lol: Lijkt wel hoe breder de velg, hoe moeilijker de montage met racebanden.

Ik heb gewoon een compressor gebruikt met het ventiel eruit. En heb best wat tubeless banden monteren ervaring. Maar dit was toch wel irritant gister. :D Met verse nieuwe banden was het wellicht iets makkelijker gegaan.

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 dec 2019 18:29

Een dagje laten staan doet vaak wonderen met tubeless. Vraag me niet waarom, mogelijk dat de latex wat beter plakt of de band zich nog moet vormen.

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 16 dec 2019 09:20

Ik heb een vreemd probleem en misschien dat jullie dat herkennen dan wel een oplossing hebben; ik heb nu voor de tweede keer ontdekt dat er flink wat water in mijn tubeless band staat waardoor de latex "uitdroogt";
- DT Swiss DB carbon wielen met velgband af fabriek
- Conti 5000 TLC's
- Latex Squirt Seal beads
Ik fiets niet in de stromende regen(s) en spuit mijn fiets af met een tuinslang indien nodig (geen hoge druk dus). Bij het schoonmaken en ronddraaien van de wielen viel me steeds al op dat er af en toe water uitloopt maar ik kan niet zien of dit uit de band of velg (spaakgaten?) komt. Het blijkt dus in de band te zitten. Dubbel onwenselijk dus want zo werkt de latex uiteraard niet. Weet iemand hoe dit te verhelpen?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Najieto
Forum-lid
Berichten: 363
Lid geworden op: 06 mei 2016 11:05

Najieto 16 dec 2019 09:58

Dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat er wel water in je band kan komen maar geen lucht eruit wat door de latex gedicht zou moeten worden. Is het een vermoeden dat je latex snel uitdroogt? Anders andere latex gebruiken. Ik rij niet tubeless en wel in de regen met DT Swiss velgen en daar blijft ook water in de velgen staan wegens gebrek aan een ontwateringsgaatje.
BMC Roadmachine 02 2019
BMC Teamelite 02 2020

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1138
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 16 dec 2019 21:09

Thanks, de latex is door het blad Fiets als beste getest dus dat zou ik vreemd vinden. Je hebt wel een punt met water erin en lucht eruit (ik vind dat de banden erg snel druk verliezen: ca 0,5 bar per dag). Ik vind het toch (heel) slecht dat er zoveel water in een tubeless velgbed kan komen. Ander veldlint monteren wellicht?
Canyon Aeroad
Canyon Grail

Plaats reactie