Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 jan 2018 11:56

wasbeer2006 schreef: 06 jan 2018 11:27 je kan ook een normal velglint boven op het tape leggen (geen katoenen).
Dat deed ik 15 jaar geleden toen tubeless nog wat onbekend was.

Ik heb niet al de post helemaal doorgelezen. maar waar heb je het geprobeert. Met de koud van nu in de scheur gaat het vaak niet zet de boel eerst een uurtje binnen
Ik doe alles op zolder en daar is het niet koud.
Ik zal de tip proberen met het lint. Dus gewoon erom spannen en het einde vast plakken en dan oppompen?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 06 jan 2018 15:16

Einstein schreef: 06 jan 2018 10:03
Suntoro schreef: 06 jan 2018 09:55 De Maxxis Padrones TR (tubeless ready) zijn inderdaad niet de makkelijkste banden om te monteren. Zoals het in het filmpje gaat, gaat het zeker niet. In het filmpje zie je ook niet het nieuwste type van de Padrone TR, dus wellicht dat ze de passing iets hebben aangepast. Er is ook nog een duurdere tubeless Padrone versie, dus niet de tubeless ready versie.

Ik heb er ook nog een paar extra lagen yellow tape in mijn wielen aangebracht om de Padrone TR's te monteren. Waarschijnlijk bij 1 wiel wat teveel, maar daardoor ging het beter. Dat extra gewicht merk ik toch niet, aangezien 28mm altijd al iets zwaarder is dan 25mm.

Ik gebruik meestal mijn compressor, omdat ik die toch heb staan.

Je kan de banden terugsturen als je ze bij Bike 24 heb gekocht. Had eerst de 25mm besteld en die later omgeruild voor 28mm's. (maar ongeopende verpakking).

Als we verder in het seizoen zaten, had ze wel van je over willen nemen. (maar dan eigenlijk maar eentje). Mijn banden zijn nog lang niet op namelijk.
Wat is het verschil tussen de tubeless Padrone versie en tubeless ready band?
Je hebt PM
Ik heb overigens geen PM gezien in mijn postvak, terwijl die bij lange na niet vol zit. Heb hem net nog eens geleegd. De hieldraad van de tubeless band is anders (en hij is zwaarder), maar ik fiets ook gewoon met tubeless ready Padrone TR 28mm dus.

Vanmorgen weer even een lekker rondje gepakt ermee omdat het fixedgear wedstrijdseizoen er weer aan zit te komen. (en mijn fixie lekker snel schoon is... :lol: )
Maar ik had niet verwacht dat je de Padrones TR zou kopen overigens, omdat je ze voor woon/werk verkeer ging gebruiken op een cyclocrosser. Die Specialized Roubaix banden leken me dan meer voor de hand, maar die zullen een fractie zwaarder rollen.

(Hoewel zelf gebruik ik ze ook voornamelijk voor woon/werk en dat bevalt prima ja)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 jan 2018 15:27

Het gaat om 1 Padrone TR 28mm . Ik wilde kijken of het zou bevallen, niet dus :)

Zou tape werken als ik deze over de band druk?
Ik ga straks naar een vriend die ervaring heeft met tubeless, eens kijken of het hem lukt.

Ik probeer weer een PM te sturen.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2018 16:47

Ik heb gevecht gewonnen vandaag.
Eerst met wiel naar benzinepomp, maar dat had weinig effect. die geeft paar korte luchtstootjes maar er kwam niet eens vorm in de band.
Dus terug naar huis en flinke lading zeepsop en nogmaals proberen met tire booster, weer bijna maar toch paar plekken waar lucht ontsnapt dus helaas.
Band er dus maar even compleet af en poging om beetje op te rekken.
Opnieuw erop, wat al leuk gevecht is met bandenlichters. (eerste hiel erover heb ik ze al nodig)
En weer tire booster erop, plop plop en op druk :)
Dit keer niet eens zeepsop nodig gehad.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 06 jan 2018 17:56

Goed gedaan DDX

Maar ik heb het gevecht niet gewonnen ;)

Ik ben zelfs naar een vriend geweest die veel aan CX en MTB racen doet maar hij kreeg het ook niet voor elkaar. Zelfs met een Schwalbe band en ook niet met een MTB band. Extra lintje had ook geen succes.
Ik denk dat ik maar contact opneem met de wielbouwer, die zal wel raad weten.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 jan 2018 18:29

Het is me nog nooit niet gelukt, maar eens moet de eerste keer zijn :-)
Je mag wel langskomen als je in de buurt van Schiedam woont

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jan 2018 19:25

DDX schreef: 06 jan 2018 16:47 Ik heb gevecht gewonnen vandaag.
Eerst met wiel naar benzinepomp, maar dat had weinig effect. die geeft paar korte luchtstootjes maar er kwam niet eens vorm in de band.
Dus terug naar huis en flinke lading zeepsop en nogmaals proberen met tire booster, weer bijna maar toch paar plekken waar lucht ontsnapt dus helaas.
Band er dus maar even compleet af en poging om beetje op te rekken.
Opnieuw erop, wat al leuk gevecht is met bandenlichters. (eerste hiel erover heb ik ze al nodig)
En weer tire booster erop, plop plop en op druk :)
Dit keer niet eens zeepsop nodig gehad.
Als je echt geen ruimte thuis hebt om een luchtcompressor met 24l voorraadvat te plaatsen dan kan je het beste gewoon naar de dichts bijzijnde FM gaan om daar evt. de band te monteren en iig op te pompen. Dat naar de benzinepomp kon ik je al meteen afschrijven want daar komt veel te weinig lucht en druk uit. Een tire-booster lijkt mij wel wat voor op vakantie maar anders niet.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 jan 2018 19:43

Einstein schreef: 05 jan 2018 20:38 Vandaag de Maxxis Padrone TR Tubeless Ready 28mm binnen gekregen.
De band erom heen gelegd maar krijg deze niet opgepompt. De lucht gaat onder de band weg. Wat te doen als je geen compressor hebt?
Naar de dichts bijzijnde FM gaan om de band met een luchtcompressor op te pompen.

Zorg er dan wel voor dat:
- velg geen lek heeft, evt. één of twee lagen tubelesstape van de juiste breedte (rand-tot-rand);
- ventiel lekdicht is gemonteerd;
- ventiel zich tussen de bandranden bevindt;
- de randen van de band en velg ruim met zeepsop zijn ingesmeerd.

Eventueel de binnenkern van het ventiel verwijderen zorgt ervoor dat er meer lucht wordt toegevoerd waardoor de band kan ploppen. Helaas moet de binnenkern toch weer worden gemonteerd maar vaak gaat daarna het oppompen/ploppen makkelijker.

De combinatie velg/band maakt het soms moeilijker/makkelijker, zie de lijstjen met combinaties eerder in dit topic gepubliceerd. ;)

Btw, het is mij in al die jaren altijd al gelukt een tubelessband, soms vloekend en zuchtend, op te pompen, dus . . . . . succes.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5111
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 06 jan 2018 20:51

Orlok schreef: 06 jan 2018 19:25 Als je echt geen ruimte thuis hebt om een luchtcompressor met 24l voorraadvat te plaatsen dan kan je het beste gewoon naar de dichts bijzijnde FM gaan om daar evt. de band te monteren en iig op te pompen. Dat naar de benzinepomp kon ik je al meteen afschrijven want daar komt veel te weinig lucht en druk uit. Een tire-booster lijkt mij wel wat voor op vakantie maar anders niet.
Tja geen ruimte is groot woord, maar woon in appartement en dan is een compressor niet echt handig (zeker icm geluid)
En voor die paar keer dat ik hem nodig heb neemt hij wel onzinnig ruimte in.
Benzinepomp had ik als tip gelezen, maar dan ben je denk afhankelijk wat voor pomp ze hebben.

Maargoed de tire booster werkte dus prima uiteindelijk.
Band zat gewoon niet helemaal lekker gok ik.
Tire booster mag dus blijven, wilde hem eigenlijk terugsturen.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 jan 2018 10:39

Einstein schreef: 06 jan 2018 17:56 Goed gedaan DDX

Maar ik heb het gevecht niet gewonnen ;)

Ik ben zelfs naar een vriend geweest die veel aan CX en MTB racen doet maar hij kreeg het ook niet voor elkaar. Zelfs met een Schwalbe band en ook niet met een MTB band. Extra lintje had ook geen succes.
Ik denk dat ik maar contact opneem met de wielbouwer, die zal wel raad weten.
Wat voor een wielen waren het eigenlijk? Ik heb ook 3 lagen yellow tape aangebracht, maar eigenlijk zou dat niet moeten hoeven zoals je al zei. Maar wel i.c.m. die Padrone TR's moest ik dat dus doen.

Wellicht was de Maxxis Padrone TR 28mm geen te monteren band voor "rookies", maar meer voor de doorgewinterde tubeless band monteur. :roll: Dat had ik even niet beseft, want bij mij moest ie er gewoon op. (weinig keuze in lichte 28mm slick racefiets tubeless banden)
Laatst gewijzigd door Suntoro op 07 jan 2018 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 07 jan 2018 10:48

Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Eurus 2-way-fit / WTB CrossWolf / makkelijk (met hulp van bandenknecht)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (met de hand)
Campa Eurus 2-way-fit / Schwalbe Kojak 35mm / makkelijk (alleen veel latex om luchtdicht te maken)
Campa Shamal 2-way-fit / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (m.b.v. kunstof bandenlichter)
Campa Zonda standaard / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Campa Zonda standaard / Schwalbe One's 23mm / makkelijk
Campa Zonda 2-way fit / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Hutchinson Fusion 3 / moeilijk (m.b.v. kunststof bandenlichter)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe One 23mm / moeilijk (banden waren al opgerekt)
Carbonspeed C38-20 / Schwalbe Pro One 23mm / zeer moeilijk m.b.v. kunststof bandenlichters
Carbonspeed (Helin Liu) C38-23 Tubeless variant / Schwalbe One 23mm / makkelijk
DT Swiss R1700 Tricon / Schwalbe Ultremo ZX 23 mm / moeilijk (als bij 'krappe' clinchers)
Easton EA70 XCT 29 / Schwalbe One (28 mm) / makkelijk
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / extreem moeilijk (bandenknecht, oprekken op campa wielen)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe One's 23mm / moeilijk (bandenknecht)
Farsports FCC 50-23 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (laatste wipje bandenknecht)
Fulcrum R1 2wayfit / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk (icm Schwalbe montagevloeistof)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (compressor)
Fulcrum Racing Quattro 2015 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk (compressor)
Giant P-SLR1 / Schwalbe One 23mm / makkelijk (SKS vloerpomp, TESA 4289 tape, Schwalbe ALU Ventielen+verlengers)
H-Plusson The Hydra / Maxxis Padrone TR 28mm / montage makkelijk - tubeless oppompen erg moeilijk, ook met compressor (3 extra lagen yellow tape)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 Performance 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm / makkelijk (heb gelijk compressor gebruikt)
Kinlin XR270 / Schwalbe One 25mm / makkelijk (met de hand en vloerpomp)
Kinlin XR270 / Schwalbe Pro One 25mm / monteren moeilijk (bandenknecht) / oppompen makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe Ultremo ZX 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 23mm / makkelijk
Mavic Aksium / Schwalbe One 25mm / makkelijk
Mavic Aksium / Hutchinson Fusion 3 23mm / makkelijk (compressor)
Pacenti SL23 / tacx trainingsband 23mm / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe Ultremo ZX (23mm) / makkelijk (VAR tyre lever)
Pacenti SL23 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / Hutchinson Sector 28 (28 mm) / moeilijk
Pacenti SL23 / WTB Crosswolf (32 mm) / gemiddeld (VAR, en 400km ingereden op andere velg)
Pacenti SL23 / Schwalbe Kojak (35mm) / makkelijk
Reynolds Attack / schwalbe pro one 23 mm / makkelijk met de hand
Reynolds Assault 2013 (46mm versie) / Schwalbe one 23 /makkelijk plastic bandenlichter
Reynolds 46 / Schwalbe one 23 / makkelijk plastic bandenlichter
Shimano Ultegra 6800 / Schwalbe One (23 en 28 mm) / makkelijk
Shimano RS81-TL / Schwalbe One 28 mm / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 23 / makkelijk
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe Pro One 23 (prototype) / makkelijk, met de hand
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Hutchinson fusion 23 / moeilijk maar te doen
Stan's notubes ZTR alpha 340&400 / Schwalbe one 25mm / makkelijk
Superstars Pave 28 / Schwalbe Pro One 23mm / makkelijk
Supra RA Comp / Schwalbe One 23mm / moeilijk

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 07 jan 2018 15:00

Bestaat er ook speciaal velglint zodat er maar een laag gebruikt kan worden?

Ryde Edge velgen en Maxxis Padrone TR 28mm kan ook op het lijstje met zeer moeilijk of niet mogelijk montage
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie