Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2017 23:06

Vandaag lekke achterband, proberen op te pompen (want tubeless) maar liep weer langzaam leeg.
Na paar km nog eens pompen en toen hoorde ik de band ergens leeglopen en zag ik vloeistof naar buiten borrelen via klein sneetje.
Werd hem niet dat gat gedicht werd, dus toen maar binnenbandje erin gestopt.

Snap niet helemaal waarom die vloeistof bleef borrelen, te koud ofzo ? (rond vriespunt)
Weet merk vloeistof niet wat erin zat. (is door wheeltec erin gedaan bij montage banden op nieuwe wielen)

flowik
Forum-lid
Berichten: 135
Lid geworden op: 27 dec 2017 12:19

flowik 28 dec 2017 23:14

Mogelijk is het gat te groot dat de vloeistof moet dichten. Ook kan het zijn dat de vloeistof "te oud " is. Heb je wel toen je lek gereden was het wiel goed rondgedraaid?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 28 dec 2017 23:22

Ik had pas na een tijdje door dat ik lek had, band liep langzaam leeg dus ja gewoon mee gereden.
En na 2e keer pompen ook aantal keer wiel rondgedraaid maar had geen effect.
Sneeltje was paar mm (denk stukje glas of steentje gepakt)
Vloeistof zat er zo'n 5 maanden in.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 dec 2017 07:52

DDX schreef: 28 dec 2017 23:22 Ik had pas na een tijdje door dat ik lek had, band liep langzaam leeg dus ja gewoon mee gereden.
En na 2e keer pompen ook aantal keer wiel rondgedraaid maar had geen effect.
Sneeltje was paar mm (denk stukje glas of steentje gepakt)
Vloeistof zat er zo'n 5 maanden in.
En met welke vloeistof reed jij?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27533
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 29 dec 2017 08:01

Dat staat er toch? Hij weet 't niet want ZKH heeft 't erin gestopt.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 29 dec 2017 08:03

havana schreef: 29 dec 2017 08:01 Dat staat er toch? Hij weet 't niet want ZKH heeft 't erin gestopt.
Ohh neem mij niet kwalijk... :o
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 dec 2017 11:52

Als het sneetje te groot is 2 à 3 mm dan dicht de latex het nooit en dan moet je een binnenband steken, helaas, 't is niet anders. Je hebt alleen wel kans dat de latex het lek toch dicht zodra de druk in de band is gedaald tot ong. 2 à 3 bar en dan kan je gewoon (rustig) doorrijden. Misschien dat een latex met kristallen of glitter of zelfs polystyreenkorreltjes het gat wel dicht alleen dan loop je ook de kans dat het ventiel gaat verstoppen. Verder is latex maar beperkt houdbaar en dien je het regelmatig te vervangen cq. aan te vullen. Dat latex beperkt houdbaar is kan je zien zodra de band is gedemonteerd want dan zit er tegen de binnenkant een vastgeplakte laag terwijl er nog steeds vloeistof in zat. Gewoon laten zitten en vullen met nieuwe latex is voldoende. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 30 dec 2017 17:17

Vandaag voor het eerst tubeless bandjes gemonteerd. WTB Byway op een DT 1501 spline. Ik stond klaar met oude kleren en bril voor de latex regen. En met co2 25 gr patronen om ze op druk te krijgen.
Dat bleek dus allemaal wat makkelijker te gaan. Bandjes kon ik met de hand rond de velg leggen en met een gewone pomp op druk krijgen. Zelfs zonder latex bleven ze aardig op druk. Latex via het ventiel er ingespoten en klaar!
Heb ik nu mazzel dat band en velg goed matched? Wat is dan het nut van een compressor of speciale pomp?
o'7o

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 dec 2017 17:38

Bij ene band/velg combinatie gaat het wat makkelijker dan de ander. Eergisteren heb ook een nieuw setje Hutchinson Fusion 5 All Season 25mm bij mijn racefiets erop gelegd. Dat lukte niet met de vloerpomp, dus maar snel de compressor erbij gepakt en het ging in 1 keer (zonder latex bleven ze ook hard). Vervolgens de latex er in gestopt en met de vloerpomp weer op druk gebracht. Verder toch wel een goed bandje waar ik gister toch 2,5u mee in de regen/natte sneeuw mee heb gereden.

2 maandjes geleden een setje WTB Ranger 2.25 banden er bij mijn mountainbike opgelegd. Dat ging gewoon simpel met de vloerpomp. De WTB banden zijn gewoon erg goed qua passing i.c.m. sommige velgen, maar misschien ligt het ook wel aan de hieldraad van veel WTB TCS banden.

Waar ik wel veel moeite mee had waren het monteren van mijn Maxxis Padrones TR op H Plusson The Hydra velgen bij mijn fixie. Koste veel moeite met de compressor (te grote kier), maar na het aanbrengen van extra lagen yellow tape is het uiteindelijk toch gelukt.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 05 jan 2018 20:38

Vandaag de Maxxis Padrone TR Tubeless Ready 28mm binnen gekregen.
De band erom heen gelegd maar krijg deze niet opgepompt. De lucht gaat onder de band weg. Wat te doen als je geen compressor hebt?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8518
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 jan 2018 20:45

Einstein schreef: 05 jan 2018 20:38 Vandaag de Maxxis Padrone TR Tubeless Ready 28mm binnen gekregen.
De band erom heen gelegd maar krijg deze niet opgepompt. De lucht gaat onder de band weg. Wat te doen als je geen compressor hebt?
Patroon proberen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 05 jan 2018 20:58

nijkie schreef: 05 jan 2018 20:45
Einstein schreef: 05 jan 2018 20:38 Vandaag de Maxxis Padrone TR Tubeless Ready 28mm binnen gekregen.
De band erom heen gelegd maar krijg deze niet opgepompt. De lucht gaat onder de band weg. Wat te doen als je geen compressor hebt?
Patroon proberen.
Net een 20 grms patroon erdoor heen gejaagd maar zonder succes.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Plaats reactie