Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 dec 2017 10:38

Ik heb een paar weken geleden lek gereden met de MTB. De band ging er redelijk goed af.
Wel wat knoeien omdat de band en rubberen velglint (is een niet tubeless ready wiel) aan elkaar klitten door de latex. Daardoor is het iets moeilijker onder de band te komen met de bandenlichter. Maar op een tubeless ready wiel zal je dat probleem niet hebben .
Wel kan ik me voorstellen dat tubeless ready velg en echte tubeless banden vaster aansluiten op elkaar. Maar ik denk dat dat vooral bij de plaatsing een probleem is, minder bij afnemen.

Ik heb vooral weer geleerd om op tijd latex bij te vullen want eigenlijk had mijn wiel al tov van vorige week te veel druk verloren. Ik denk dat ik met het lek vertrokken ben....

Walter

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 dec 2017 10:52

walter- schreef: 18 dec 2017 10:38 Ik heb een paar weken geleden lek gereden met de MTB. De band ging er redelijk goed af.
Wel wat knoeien omdat de band en rubberen velglint (is een niet tubeless ready wiel) aan elkaar klitten door de latex. Daardoor is het iets moeilijker onder de band te komen met de bandenlichter. Maar op een tubeless ready wiel zal je dat probleem niet hebben .
Wel kan ik me voorstellen dat tubeless ready velg en echte tubeless banden vaster aansluiten op elkaar. Maar ik denk dat dat vooral bij de plaatsing een probleem is, minder bij afnemen.

Ik heb vooral weer geleerd om op tijd latex bij te vullen want eigenlijk had mijn wiel al tov van vorige week te veel druk verloren. Ik denk dat ik met het lek vertrokken ben....

Walter
? rubber velglint? De Getto-methode.? Waarom niet gewoon een tubelesstape plakken bijv. Schwalbe dat gaat niet aan de band vast kleven en als je Tesa 4289 tape koopt ook nog eens veel goedkoper. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

walter-
Forum-lid HC
Berichten: 5228
Lid geworden op: 08 okt 2017 11:27
Locatie: Lubbeek/België

walter- 18 dec 2017 10:59

Dit was nog de setup van voor de tubeless wielen en banden... ;-)
Dan kocht je een tubeless setje van Stans en kreeg je er een rubberen velglint met ventiel bij. De oude tijd.
Ik denk idd dat in mijn andere wiel het met de getto methode is gedaan (10+ euro betalen voor een stuk rubber met ventiel (aka binnenband) is idd wat gek.

Walter

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 18 dec 2017 21:00

Welke zijn beter wat duurzaamheid en rolweerstand betreft de Ones of de Hutchinson?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 19 dec 2017 00:09

Einstein schreef: 18 dec 2017 21:00 Welke zijn beter wat duurzaamheid en rolweerstand betreft de Ones of de Hutchinson?
Qua duurzaamheid vind ik beide erg slecht. De Pro One loopt misschien iets beter, tenzij je de Fusion 5 Galactic misschien bedoelt. Weet ook niet of je de One bedoelt of de Pro One. Ik neem aan de Pro One. Qua rij gevoel vond ik de Pro Ones een fijnere band t.o.v. een Hutchinson Fusion 5 Performance.

Op mijn racefiets rijd ik momenteel al een tijdje niet meer tubeless. (nu gewone Vredestein Senso Superiore vanwege een krijgertje). Op mijn fixie nog wel steeds met de Maxxis Padrones TR, die me vanaf het begin af aan al super zijn bevallen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 dec 2017 20:13

Dus die Maxxis Padrones TR zijn als race band, in mijn geval 28mm het meest duurzaam. Alleen heb ik ze nog niet kunnen vinden in Nederland.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 22 dec 2017 22:55

Einstein schreef: 22 dec 2017 20:13 Dus die Maxxis Padrones TR zijn als race band, in mijn geval 28mm het meest duurzaam. Alleen heb ik ze nog niet kunnen vinden in Nederland.
Ik heb ze ook niet in Nederland gekocht, maar bij Bike24. Ze zijn wel prijzig, maar eigenlijk is het een "normale" prijs voor tubeless banden. Bij Bike24 verkopen ze best veel tubeless racebanden. https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 35;page=21

Maar inmiddels heb ik bijna 3300km met de Padrones TR 28mm gereden, waarbij je nog steeds weinig slijtage ziet. Kan komen omdat ik ze op een fixie rijd zonder rem (en weinig skid). Alleen dan nog zie je amper beschadigingen en krasjes zoals ik wel ondervind met Hutchinson en Schwalbe banden.

Toevallig heb ik vandaag wel een setje Hutchinson Fusion 5 All Weathers 25mm tubeless aangeschaft, omdat ik het toch weer zat was met binnenband te blijven rijden op mijn gewone racefiets vanwege lekgevoeligheid in deze periode van het jaar. Hoewel ik minder enthousiast ben over Hutchinson was de prijs gewoon ok. https://www.materiel-velo.com/1851868-p ... ready.html

Want de Maxxis Forza TR 25mm kan ik helaas (nog) nergens aanschaffen.

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 dec 2017 07:25

https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 35;page=21

Het is idd een prijzig bandje.
Is de rolweerstand van deze band ongeveer te vergelijken als een normaal Schwalbe One gewone vouw band?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 dec 2017 09:11

Einstein schreef: 23 dec 2017 07:25 https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 35;page=21

Het is idd een prijzig bandje.
Is de rolweerstand van deze band ongeveer te vergelijken als een normaal Schwalbe One gewone vouw band?
Ik vind dat moeilijk te vergelijken en kan er geen mening over gegeven. Zowel de One als de Pro One heb ik alleen tubeless gereden. Beide rolden gewoon goed. Met de One gevarieerd terrein gereden. Limburg, Ardennen, Mont Ventoux en gewoon de lokale ritjes. Met de Pro One en Hutchinson banden alleen lokale ritjes, en veel slechte wegen in België en de Ardennen.

De Maxxis Padrone heb ik alleen gebruikt met woon-werk kilometers en mijn fixedgear wedstrijden. T.o.v. van mijn concurrenten durf ik veel harder de bochten door te duiken, ook als het nat is door het vertrouwen van de band. Daar kon ik vaak weer goedmaken of wegrijden. Geen idee of dat echt aan de band lag, maar ze gaven veel vertrouwen. Qua snelheid ben ik nooit te kort gekomen met de Padrones tijdens mijn races en had ik op een Pro One echt niet harder of langzamer kunnen gaan. Een en ander ligt toch ook wel aan je benen, maar heb nooit geraced met andere banden.

De One, Pro One en Fusion 5 25mm banden heb ik alleen met 15C velgen gereden. De Padrones TR 28mm op 20C velgen. Dus slecht om te vergelijken, maar de Padrones TR 28mm op 20C velgen is voor mij een topcombi.

De Maxxis Padrone TR zal waarschijnlijk wel een fractie smaller vallen dan de One en Pro One. (Maar op mijn 20C wielen vallen ze gewoon 29,5mm breed, perfect!)

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 23 dec 2017 10:23

Ik kijk nu ook welk ventiel ik moet hebben. Welk merk is goed en werkt prettig?
En welk merk latex voor 28 mm banden is goed?
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 23 dec 2017 14:17

Einstein schreef: 23 dec 2017 10:23 Ik kijk nu ook welk ventiel ik moet hebben. Welk merk is goed en werkt prettig?
En welk merk latex voor 28 mm banden is goed?
Ventiel, eentje waarbij je het binnenwerk kunt verwijderen. Gebruik ze van diverse merken, Hutchinson, Schwalbe en van Effetto Mariposa Caffelatex op mijn fixie en 2 mtb's. Op mijn racefiets heb ik uit een binnenband geknipte ventielen.

Voor 28mm kun je op zich wel standaard latex gebruiken. Je banden staan toch niet op 8bar met die breedte. Ik vond de road race sealant van Joe's wel goed. Beter dan de standaard Stans sealant.

Maar bij banden met een hogere druk is een iets dikkere latex wel fijner om te gebruiken. Of een sealant waar grotere kristallen aan toegevoegd zijn.

Ik lees net terug dat je voor woon-werk tubeless wil gaan rijden op je CX. In mijn op zicht zou ik niet voor geheel slicks kiezen in dat geval (wat de Padrone TR wel is).

30/32mm moet ook wel passen in je CX
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 00,4,22,35
En wellicht iets beter voor de winterse en herfst omstandigheden.

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 28 dec 2017 19:17

Joe's nog flat eco sealent is erg goed kun je ook gewoon afwassen bijt niet in je kleding.

Plaats reactie