Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 dec 2013 10:11

Ik zie door de bomen het bos niet meer……. Heb redelijk veel informatie gelezen op het web en ook het nodige weten te vinden in dit forum (en met name in thread tubes for dummies), maar blijf zitten met een gevoel dat ik de klok hoor luiden, maar niet weet waar de klepel hangt.
Net nog dit artikel gelezen (http://www.bikeandtrekking.nl/images/47/657.pdf), en nu wil ik jullie kennis inroepen om de volgende vragen beantwoord te krijgen:
1. kan je tubeless banden gebruiken in combinatie met 'gewone' velgen. Dit wordt al gedaan in de MTB wereld, en ook in het artikel is daar sprake van?
Een van de tegenargumenten is dat tubeless ready velgen een randje zouden hebben waarachter de band zou klemmen. Mijn standaard Zonda's uit 2008 hebben dat echter ook.
2. kan je 'standaard' bandjes ook zonder binnenband rijden (wanneer velg luchtdicht is gemaakt)?
3. Met tubeless kan je met minder druk rijden (6 bar), zonder de rolweerstand te verhogen. Levert deze lager druk en meer grip ook meer veiligheid tijdens een afdaling. Of zit er geen addertje onder het gras?
Alvast hartelijk dank voor jullie meedenken.
Fijne dag
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 dec 2013 10:18

Je hebt het over het topic tubes voor dummies, maar gaat dan verder met Tubeless. Een tube is een band die helemaal dicht is en op een velg word geplakt. Een tubeless band is een iets aangepaste clincer zonder binnenband.

1. Niet bij de racer, het word afgeraden, risico op afklappende banden. Bij de MTB kan je in dat geval ook beter een notubes of tubeless velg pakken, anders is het ook niet ideaal.

2. Niet op de racer, op termijn komen er misschien ook TLR banden maar voorlopig nog niet

3. Grote voordeel van tubeless is de lagere bandendruk, veiligheid en iets mindere rolweerstand. Echter omdat de spanning nog relatief hoog is, zijn de voordelen minder dan bij de MTB.

Ik vind de grootste voordelen, de veiligheid tijdens afdalen, de band loopt lek minder snel af en blijft op de velg zitten. Voor een andere groep mindere dalers is het weer fijn dat de warmte het remmen de biba niet kan laten klappen, echter zijn we daar met een jaar of vijf ook vanaf met de schijfremmen.

Gebruikersavatar
thestudent
Forum-lid HC
Berichten: 5338
Lid geworden op: 03 feb 2011 22:24
Locatie: Ergens tussen de veluwe en de rijn

Gebruikersavatar thestudent 05 dec 2013 10:23

Het is aan te raden om voor racebanden wel een specifieke tubeless velg en band te hebben. Doordat de druk veel hoger is dan bij mtb banden is de kans op het afklappen van de band op een niet tubeless velg vele malen hoger. Bij mtb is het gevaar lager, maar zijn er ook veel meer fabrikanten die tubeless ready velgen aanbieden. Campagnolo heeft wel al een hele tijd de 2-way fit optie, die geschikt is voor tubeless. Nu is het de vraag of jij die versie ook hebt. De gewone versie is namelijk officieel niet geschikt voor tubeless. Het kan wel, maar het is toch minder veilig dan een tubeless geschikte velg.
Whenever Bicycles are broken or Menaced by international communism; Bicycle Repair Man is Ready!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 dec 2013 13:41

@ wasbeer; dank voor de uitleg. Ik weet het verschil tussen de tube en tubeless, alleen is juist in die thread het meste te vinden.
@ thestudent; interessant. Ik ga uitzoeken of mijn versie misschien wel 2-way fit is.

Willen jullie met mij meedenken? Ooit zijn we achtergekomen dat een rond wiel beter is dan een vierkant. Iets later ontdekten we dat rubber en lucht meer comfort en minder weerstand gaven. De lucht(druk) hebben we ook nodig om de band op zijn plek te houden. Aangezien een velg niet luchtdicht is, gebruiken we een binnenband. Of heeft de binnenband nog een andere functie? Zo niet, dan zou een gewone veld (luchtdicht) zonder binnenband ook moeten werken.
Wat zie ik hier over het hoofd? Wat maakt een 2 way fit velg en een tubeless band dan anders?
Thanks
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4221
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2013 14:31

JoostG schreef: Wat zie ik hier over het hoofd? Wat maakt een 2 way fit velg en een tubeless band dan anders?
Thanks
Misschien iets met hogere bandendruk? Maar dat is hier al 3 keer eerder gezegd? Misschien dus het feit dat de druk in de banden hoger is? Oftewel, dat de toleranties een stuk kleiner zijn door de hogere druk? Misschien staat het hier nu al 6 keer….
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 dec 2013 15:25

Als de druk in de banden hoger zou zijn, dan begrijp ik het. Maar..... een van de voordelen van tubeless is juist een lagere druk (6 bar), zonder verhoging van de rolweerstand.
Of bedoelen jullie de hogere druk in de raceband tov een MTB band?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4221
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 05 dec 2013 16:34

Inderdaad dat laatste, 6 bar in een raceband is ongeveer 3 keer hoger dan 2 bar in een MTB band of autoband.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 05 dec 2013 18:21

het probleem van een "burp tire" (band die af de velg schiet/klapband dus) bij tubeless zit hem langs beide kanten, te hoge druk en te lage druk, bij een te lage druk is er niet genoeg druk op de hiel van de band waardoor die wat naar binnen kan schuiven in het diepere gedeelte van de velg, dan zal de band aan de andere kant van de velg over de rand schieten. bij de te hoge druk duw je de hiel van de band over de velgrand.

ik vermoed dat de 2wayfit velgen iets groter zijn waardoor de band iets meer klemt om de velg.
2way fit staat duidelijk vermeld op de velg.

zelf schik ik tubeless te gaan rijden op de racefiets volgend jaar, maar heb er wel specifieke wielen voor besteld (ztr alpha) wegens toch al jaren zeer goede ervaringen op de mtb .
minstens zou ik toch tubeless racebandjes kopen bv van hutchingson of van schwalbe . waarschijnlijk komen er later wel meer bandenkeuzes.

grote voordelen
- minder kans op platrijden
- meer comfort/grip bij lagere druk terwijl een snakebite zo goed als uitgesloten is.

nadelen
-monteren kan wat prutsen zijn in het begin indien weinig ervaring met tubeless
- weinig keuze in banden op dit moment

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 05 dec 2013 20:50

Op de fulcrum site staat een filmpje over de 2way fit, naast een mogelijk iets grotere diameter, wat ik overigens niet verwacht. Is de velg hoek iets anders en de hieldraad op de tubeless band ook.

Ik zit nu even op de ipad en die opent bij een zoekterm meteen youtube, maar zoek in google even op fulcrum 2way fit youtube en het eerste filmpje is raak.

Ik wil zelf straks ook eens een tubeless band op mijn assault wielen proberen, die diameter van de velghoek is groter als van een alpha, dus dat moet gaan zou je zeggen. Ik weet dat wheeltec het ook gaat testen.

Het voordeel op de racer is veel minder dan bij een mtb of crosser. Zeker in nl zal het allemaal weinig schelen, echter bv een criteruim waar veel op klinkers gereden word kan je wel lekker op 5,5 of 6 bar gaan rijden en de lage rolweerstand hebben, dan heb je echt een groot voordeel omdat een hoop wielrenners dan door de lagere spanning het idee hebben meer weerstand te hebben en de banden toch op een belachelijke 8 bar of hoger zetten.

Ik wil geen hele tube discussie ontlokken, maar een tube op een racer heeft ook niet zo heel veel nut (op asfalt) op een crosser of mtb veel meer, weer door de lagere druk

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8422
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 05 dec 2013 20:55

Ik wil zelf straks ook eens een tubeless band op mijn assault wielen proberen, die diameter van de velghoek is groter als van een alpha, dus dat moet gaan zou je zeggen. Ik weet dat wheeltec het ook gaat testen.

Carbon velgen en tubeless?
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 05 dec 2013 21:47

Ben ook maar weer een avondje verder gaan speuren op het internet. Heel veel info is niet te vinden op het gebied van tubeless voor racers, maar dat is ook niet gek met het beperkte aanbod.
Wel zijn een aantal dingen duidelijker geworden:
1. Verschil tussen 'gewone' velg en 2 way fit velg heeft volledig te maken met luchtdichtheid. Het velgbed is anders en het 'hoekje' waarin de (draad van de) band getrokken wordt is nauwer bij 2-way. Je kunt een normale clincher gebruiken, maar het schijnt lastig te zijn de velg volledig luchtdicht te krijgen.
2. De tubeless band is anders dan een clincherband: met name de wang van tubeless band is dikker vanwege andere vorm en druk bij rijden.

Carbon en tubeless? Ik zie dat Farsports een 2014 versie clincher en tubeless aanbiedt.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12403
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 06 dec 2013 11:53

nijkie schreef:Ik wil zelf straks ook eens een tubeless band op mijn assault wielen proberen, die diameter van de velghoek is groter als van een alpha, dus dat moet gaan zou je zeggen. Ik weet dat wheeltec het ook gaat testen.

Carbon velgen en tubeless?
Waarom niet doen we op de MTB toch ook al een paar jaar, wat zou het probleem moeten zijn tov alu.

Plaats reactie