Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 29 jul 2018 23:39

Gisteren bracht ik de huurauto van de vakantie weg naar Europcar Antwerpen, om vervolgens naar Dordrecht te fietsen. Had mijn band 's morgens nog wat bij gepompt. Maar toen ik mijn fiets uit de auto haalde stond mijn achterband plat. De band nog geprobeerd op te pompen bij een fietsverhuurbedrijf en een fietsenzaak. Maar bij beide hadden ze een waardeloze compressor, die het niet goed deed. Kwam alleen een zuchtje lucht uit. Hoger dab 5 bar konden ze beide niet pompen werd er al bij voorbaat gezegd.

Uiteindelijk een binnenbandje gescoord bij de fietsenzaak. En mocht de vloerpompje lenen. Die kon gelukkig wel iets harder oppompen.

Toen pas zag ik dat de Pro One ook een gaatje had waar het canvas er door heen kwam. Dus tubeless zal deze tocht niet meer te gebruiken zijn. Binnenbandje gemonteerd en toch naar Dordrecht gefietst (ondanks dat ik geen pompje bij me had). Fietsenzaak verkocht ook alleen maar een "el cheapo" pompje en raadde me af die niet te kopen.

Gelukkig zonder problemen thuis gekomen met de Pro One en biba. En vandaag eens gekeken hoeveel km ik er al mee had gereden op Strava. Best verrast dat de Pro Ones er al sinds 9 februari op zaten en inmiddels al 5965km hadden gebold. Eerlijk gezegd vind ik dat toch wel een goede prestatie, dus misschien monteer ik toch maar weer een Pro One op het achterwiel. Voorband is nog wel ok, al zie je wel wat uitdroging daar.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5885
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 jul 2018 19:01

Uitverkoop tubelessbanden bij ProBikeShop.fr.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 30 jul 2018 19:29

Orlok schreef: 30 jul 2018 19:01 Uitverkoop tubelessbanden bij ProBikeShop.fr.
Die Hutchinson Fusion 5's zijn inderdaad niet duur! Wel enkel in 23mm verkrijgbaar.

In het kort:
Galactik = wedstrijd
Performance = normaal
All-season = all season

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5885
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 30 jul 2018 19:39

ypuh schreef: 30 jul 2018 19:29
Orlok schreef: 30 jul 2018 19:01 Uitverkoop tubelessbanden bij ProBikeShop.fr.
Die Hutchinson Fusion 5's zijn inderdaad niet duur! Wel enkel in 23mm verkrijgbaar.

In het kort:
Galactik = wedstrijd
Performance = normaal (slick)
All-season = all season (profiel)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 30 jul 2018 19:55

Voor mij geen Hutchinson mee. Vond ze niet zo lekker rijden en zijn ook best gevoelig. En deze hebben nog niet het Storm11 compound.

Was wel verrast de Vredestein Fortezza Tubeless daar aan te treffen. Een band die me helemaal was ontgaan, terwijl werd aangekondigd dat Vredestein ook met tubeless road band zou komen. Wellicht toch eens een setje Vredesteins proberen. Was vroeger altijd wel tevreden over de "oude" Fortezza. De Fortezza Senso Superiore dan weer iets minder.

Helaas niet echt in de aanbieding, die Vredestein band. Zie ook dat ze de Panaracer 25mm bandjes niet meer aanbieden. Non-tubeless race banden heb ik daar een aantal keren gekocht, maar zat te wachten totdat ze de tubeless Panaracer band ook een keer in de aanbieding gooiden.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 30 jul 2018 20:53

Vorige week zondag bij onverhard rondje Noord-Holland voorband lek geprikt op scherpe steen.
Vloeistof leek z'n werk te doen.
Maar afgelopen woensdagavond had ik een wat zachtere voorband, dus met handpompje bijgepompt.
Maar moest daarna ook iedere ochtend weer 1bar erbij pompen. (rijd met 4bar)
6bar erin en ik zag klijn gaatje/sneetje waar vloeistof uit pruttelde.
Zeker omdat ik nu in Frankrijk in de bergen zit geen vertrouwen meer erin, dus nieuwe voorband gemonteerd.
1500km oud die voorband, maar doorgeschoven naar m'n vader die gewoon met binnenbanden rijd, dus daar kan het weinig kwaad.

Eerste 'tegenvaller' met de mavic bandjes met inmiddels 17 duizend km met wielen/banden combi gefietst.

bram1234
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 mei 2015 08:46

bram1234 01 aug 2018 12:03

bram1234 schreef: 17 jul 2018 21:17 Inmiddels 1300km op mijn Schwalbe Pro One tubless banden gereden, maar kwam er zojuist, voordat ik een ritje wilde maken, achter dat de achterband heel zacht was. Opgepompt, maar boven de 5 bar opent er een gaatje wat niet gedicht wil worden door de latex. Helemaal leeg laten lopen, nieuwe latex er in, maar helaas. Draaien, duwen, etc, het helpt allemaal niet. Bij hogere druk gaat het gat weer open, ook als ik ga rijden. Als dit onderweg gebeurt is de enige optie dus alsnog een binnenband er in te leggen wat dan een hoop geklooi is ivm de latex.

Wat te doen? Band afschrijven en een nieuwe tubeless er op leggen of toch maar weer terug naar conventionele banden met een binnenband? Ik neig steeds meer naar de laatste optie...
Na bovenstaande ervaring er opnieuw een Schwalbe Pro One tubless band op gelegd. Inmiddels 450km mee gereden, maar gisteren kwam ik er achter dat mijn band leeg was. Opgepompt, en een klein gaatje leek zich te dichten met de vloeistof. 30km op gefietst zonder problemen.

Vanochtend, weer leeg... Zelfde gaatje. Wat gaat hier mis? Bovenstaande band na 1300km niet meer tubeless te gebruiken en deze naar 450km. Gaatjes zaten beiden op het loopvlak van de band, dus lijkt niet aan de velg of het velglint te liggen. Zijn deze banden zo slecht, heb ik gewoon pech of is het de vloeistof (ook Schawlbe) die niet goed werkt?

Ik overweeg opnieuw om weer gewoon met een binnenband te gaan rijden...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 01 aug 2018 13:20

Bij grotere gaten de band plakken met een normale plakker. Dat kan wel eens nodig zijn.
Ik heb geen problemen met de pro ones, behalve dat de banden gewoon snel op zijn een 3k red ik net achter en voor is het beste er na 5K ook wel vanaf en doe ik hem vaak weg.

De Michelins en Pirelli,s (niet tubeless) blijven veel beter.

bram1234
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 28 mei 2015 08:46

bram1234 01 aug 2018 15:52

wasbeer2006 schreef: 01 aug 2018 13:20 Bij grotere gaten de band plakken met een normale plakker. Dat kan wel eens nodig zijn.
Ik heb geen problemen met de pro ones, behalve dat de banden gewoon snel op zijn een 3k red ik net achter en voor is het beste er na 5K ook wel vanaf en doe ik hem vaak weg.

De Michelins en Pirelli,s (niet tubeless) blijven veel beter.
Het is een super klein gaatje, dit zou gewoon gedicht moeten worden met de latex. Dit is wel gebeurt tijdens de rit, maar daarna liep hij thuis gewoon nog leeg.

Een plakker aan de binnenkant van de band neem ik aan?

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 01 aug 2018 16:35

Heb inmiddels ook tubeless ready wielen, en zocht eigenlijk naar redenen om dat ook te gaan rijden. Echter, na een flink aantal pagina's in dit topic te hebben gelezen ben ik wel weer genezen. Wat een narigheid zeg.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5885
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 aug 2018 18:42

Stoffa schreef: 01 aug 2018 16:35 Heb inmiddels ook tubeless ready wielen, en zocht eigenlijk naar redenen om dat ook te gaan rijden. Echter, na een flink aantal pagina's in dit topic te hebben gelezen ben ik wel weer genezen. Wat een narigheid zeg.
Tja, je zal toch bij elke lekke band een andere binnenband moeten steken zeg, wat een shit zeg.! :dislike:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 01 aug 2018 18:45

Ik was ook licht aan het twijfelen om het eens te proberen. Afgelopen weekend ineens terug van dat idee afgestapt.

Fietsmakker met nieuwe Giant bandjes (nieuwe Giant fiets), rijdt ergens over en de band loopt heel zachtjes leeg, toch maar doorrijden want de vloeistof zal wel dichten zeker. Op een gegeven moment toch gestopt om wat bij te pompen, beetje druk en alles hing vol met vloeistof. Heel gedoe om het ventiel eruit te krijgen maar dan toch een bandje erin en we konden verder.

Het gaatje zelf was van een (heel) klein stukje metaal (nagel of zo), had dus echt gedicht moeten worden.

Tubeless is gewoon niet geschikt als er wat meer druk in je band moet (en dat moet als je meer dan 80kg weegt)
Afbeelding

Plaats reactie