Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 jun 2018 14:29

Ik snap niet helemaal hoe een extra laagje lint zou helpen in mijn geval. Er ontsnapte in ieder geval geen lucht via het lint.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 04 jun 2018 18:51

Bij mij zijn Schwalbe Pro Ones net zo snel gemonteerd als tubeless banden op mijn mountainbike. Door de kier te verkleinen tussen velglint en band pomp je ze nu eenmaal makkelijker op. Bij de Schwalbe Pro One geen probleem, maar met de Maxxxis Padrone TR moest ik nog 2 extra lagen yellow tape aanbrengen om ze op te pompen (met de compressor).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jun 2018 19:13

53x11 schreef: 04 jun 2018 13:31 . . . . Deze banden ga ik na 2500 km met een scherp mes weer van mijn velgen lossnijden en daarna voor mij nooit meer tubeless op mijn racewieltjes.
Niet zo negatief hoor, het lossnijden met een scherpmes is echt niet nodig. Dat geldt hetzelfde voor het 'verwijderen met een kniptang '. In al die 5 jaar dat ik nu tubeless rijdt is mij dat nooit over komen en ken ik alleen maar voordelen. Oké het is niet altijd makkelijk een race tubelessband te monteren (vooral op een carbonvelg) en deze op te pompen maar als deze eenmaal met latex op druk is gemonteerd begint het"tubeless rijden" op de racer.! :like:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Wiliertoerist
Forum-lid
Berichten: 2049
Lid geworden op: 25 jul 2013 22:20

Gebruikersavatar Wiliertoerist 04 jun 2018 20:38

Het is mij ook overkomen met mijn laatste Schwalbe Pro One op de Assault velgen, dus het geval van 53x11 staat niet op zich.
Ook met Stanley mes verwijderd uiteindelijk.

Het omleggen ging wel altijd zonder problemen.

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 11 jun 2018 10:03

Wiliertoerist schreef: 04 jun 2018 20:38 Het is mij ook overkomen met mijn laatste Schwalbe Pro One op de Assault velgen, dus het geval van 53x11 staat niet op zich.
Ook met Stanley mes verwijderd uiteindelijk.

Het omleggen ging wel altijd zonder problemen.
Ik rij al 5 jaar tubeless. Alpha velgen met Schwalbe One. Nooit een probleem om band erop dan wel eraf te krijgen.

Sinds vorig jaar ook met Reynolds Assaults. bovenstaand verhaal van beide heren is dan ook heel herkenbaar. Ook met mes de band er af moeten halen.

Al die jaren 1 keer met tubeless lek gereden (winter fiets heeft gewone banden). En dat was uitgerekend met de Assaults. Heb er wel een binnenbandje in gekregen,

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 27 jun 2018 09:26

Afbeelding

Ik wou hier zaterdag geween mee wegrijden, en toen zag ik het pas, Druk in de band was nog prima, meer dan 5 bar (rij meestal met 6 bar). Vorige week woensdag dus die schroef er al ingereden, niets van gemerkt.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 01 jul 2018 17:11

Vandaag lek gereden met Hutchinson Tubeless. Blijkbaar te groot gat voor de latex sealant, had wel een speciale tubeless plakker bij (met zo'n blauw randje), maar ja alleen een klein pompje, daar krijg je de band niet mee op druk. Dus toch maar een biba erin gedaan. Straks maar eens kijken of die zonder biba weer in orde is met de plakker).
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 jul 2018 19:52

bigfloor schreef: 01 jul 2018 17:11 Vandaag lek gereden met Hutchinson Tubeless. Blijkbaar te groot gat voor de latex sealant, had wel een speciale tubeless plakker bij (met zo'n blauw randje), maar ja alleen een klein pompje, daar krijg je de band niet mee op druk. Dus toch maar een biba erin gedaan. Straks maar eens kijken of die zonder biba weer in orde is met de plakker).
Als het gat te groot is om door de latex te dichten ontkom je er niet aan om een biba te plaatsen. Thuis gewoon van binnenuit plakken met een (speciale) plakker. ;-)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 01 jul 2018 21:11

Gebruik je niet zoiets?

https://www.evanscycles.com/en-nl/innov ... gIpy_D_BwE

Ik vind het ideaal.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 jul 2018 10:27

raiju schreef: 01 jul 2018 21:11 Gebruik je niet zoiets?

https://www.evanscycles.com/en-nl/innov ... gIpy_D_BwE

Ik vind het ideaal.
Gebruik jij dat dan vaak.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 02 jul 2018 19:50

Alleen in het uitzonderlijke geval dat ik lek rijd. 😉

Laatst een gaatje in mijn voorband:
Terwijl de latex eruit spoot hield ik met 1 arm het gat dicht, maakte met de andere hand dat tooltje met strip klaar, even goed aanbrengen, bijpompen en weer verder binnen 5 minuten.


De rest van de tijd zitten er 5 van die strips. dat tooltje en wat geld/pasje in een klein zakje.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5886
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 jul 2018 21:00

raiju schreef: 02 jul 2018 19:50 Alleen in het uitzonderlijke geval dat ik lek rijd. 😉

Laatst een gaatje in mijn voorband:
Terwijl de latex eruit spoot hield ik met 1 arm het gat dicht, maakte met de andere hand dat tooltje met strip klaar, even goed aanbrengen, bijpompen en weer verder binnen 5 minuten.


De rest van de tijd zitten er 5 van die strips. dat tooltje en wat geld/pasje in een klein zakje.
Mij is dat in de jaren dat ik tubeless rijd wel vaker overkomen dat de latex eruit spoot maar als je of gewoon doorrijdt of het gaatje naar beneden houdt stopt de latex gewoon het lek en kan je zonder gebruik van het tooltje etc. gewoon doorrijden. ;)

Als het gaatje echt te groot is om door de latex te dichten kan je wel je tooltje etc. gebruiken om het gaatje te dichten maar heb je m.i. geen druk meer, is de band uit de sponning en heb je geen pomp om de band weer tubeless te krijgen en moet je alsnog een biba plaatsen, dus heeft het m.i. geen nut. Dat laatste is mij in al die jaren misschien maar 3 keer overkomen. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie