Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4387
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 30 apr 2018 07:38

Ik had dit ook met een Maxxis Padrone TR. Alles geprobeerd maar het lukte niet. Alleen na 3 lagen velgtape ging het uiteindelijk.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

bjorn1979
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 mei 2011 19:57

bjorn1979 30 apr 2018 10:28

Binnenband heb ik geprobeerd. Dat mocht niet baten, de kant die los zit wil niet in de rand en daar blijft lucht ontsnappen. En dan bedoel ik niet een beetje maar de hele band blijft in de velg liggen.

Ik heb een rolletje velgtape gekocht. Extra laag zou meten werken hoop ik.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 30 apr 2018 17:13

Zeepsop geprobeerd? Het velgbed en randen met schuim bedekken. Meestal wil dat wel helpen.

bjorn1979
Forum-lid
Berichten: 130
Lid geworden op: 23 mei 2011 19:57

bjorn1979 30 apr 2018 20:40

Band zit erop! Extra tape deed wonderen. Wel extra grammen weer ;-)

Gelijk maar weer wielen/blokken gewisseld. Carbon met nieuwe Turbo Cottons is zonde met het beestenweer van vandaag.

Bedankt voor het meedenken allemaal.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5112
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 mei 2018 10:04

Mavic ust achterbandje vanmorgen maar verwisseld, pruttelde wat vloeistof uit de band toen ik hem oppompte.
En zag op 2 plekken ook wel iets van loopvlak door band komen. (maar profiel was eigenlijk overal nog zichtbaar)
6400km is mooie waarde.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 24 mei 2018 19:11

Ik wordt helemaal gek van die kleine scherpe steentjes op de weg. Rij de ene na de andere lekke band sinds ik 28 mm rij. Wordt dit minder als ik tubeless ga rijden (ook als de steentjes in de band blijven zitten?)? Gaat om een schwalbe one band trouwens, de 25 mm was en ben ik zeer tevreden over.

En dan meteen de vraag welke tubeless ventielen ik moet hebben op mijn dt swiss r32 wielen. Ik kan ze van dt swiss zelf kopen maar zag dat schwalbe en andere merken ook ventielen verkopen , zit daar veel verschil in?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2018 10:30

Van welk jaar is de 25mm? Schwalbe heeft eind 2016 de compounds aangepast en de banden erna zijn veel gevoeliger voor steentjes.

Moet ik zeggen dat ik 1000km weg heb op de 28mm hier in NL en twee lange ardennen ritten en slechts 1 klein scheurtje heb, dus waar jij rijd weet ik niet, maar das dus nog slechter dan in de ardennen.

Bandenspanning ga niet te laag met 28mm. Het moet geen doel opzich worden. een 5.5 tot 6 bar bij een 80kg gaat prima, halve bar eraf kan nog wel, maar veel lager gaat vaak toch eerder lekke banden veroorzaken.

Kleine steentjes zou de latex moeten dichten en dus zou je er minder last van hebben.

Ventielen, zorg dat ze lang genoeg zijn. ik weer niet hoe hoog jouw velg is. Op R2 bike hebben ze bijna elke lengte van 32mm tm 110mm

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 25 mei 2018 11:39

Het zijn banden van 2017, allemaal vrij nieuw. Ik rij juist vaak op hoge druk, minstens 6 bar en in NL op het asfalt. Heb misschien elke keer pech dat ik net dat ene steentje meepak maar het gebeurd me sinds die 28 mm erop ligt gewoon onwijs vaak en dat word ik zat. Vooral omdat ik ook woon werk rij.

Ik ga eens kijken op r2 voor ventielen en misschien eens tubeless proberen. Velgen zijn 32 mm.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 mei 2018 12:55

Het kan, mij is het nog niet opgevallen met 28mm, maar dat je vaker lek zal rijden met 28mm spreekt voorzich.

Op de racer op de weg rijd ik zelden lek. Op de MTB op de weg vaker.

32mm, zou je misschien net redden met 40mm, maar ik zou bv 50mm kiezen, mooie zwarte.
Of even testen bij de FM, schwalbe is dacht ik 40mm.

Gebruikersavatar
bigfloor
Forum-lid
Berichten: 1121
Lid geworden op: 14 apr 2008 19:16
Locatie: Hengelo

Gebruikersavatar bigfloor 31 mei 2018 21:58

Nou ik ben weer eens blij dat ik tubeless rijd. Heb op 20 mei de NoveColli gereden in Italie. Daar had een of andere malloot scherpe rotzooi over de straat gestrooid (op zo'n 50km van de start). Heb meer dan 100 mede renners zien staan/lopen met een lekke band. Ik dacht nog: haha, ik rijd tubeless met Latex vloeistof erin. Heb zonder erg door kunnen rijden.
De week erna nog 2 ritjes gemaakt, moest elke keer wel iets bijpompen op de voorband, maar viel nog wel mee. Ging ik zaterdag avond de fiets alvast in de auto gooien voor de volgende Gran Fondo (GF Citta di Lugo), staat de voorband wel heel erg zonder druk, hmm da's raar. Dus de voorband eraf en ja hoor, Latex vleistof zat er niet meer in. Heb dus waarschijnlijk ook lek gereden tijdens de NoveColli, alleen niks van gemerkt. Was trouwens een Huntchinson Atom Galaktik 5.
Had gelukkig nog wel een nieuwe reserver band bij, een Schwalbe Pro One, dus die er om 23:00 nog gauw opgelegt (Fulcrum R1 2wayfit wielen), latex erin en weer klaar.
Volgende dag prima rit tijdens de GF di Lugo, ook die Schwalbe Pro One stuurt/rolt prima.
Canyon Aeroad in 2XL: 2022 CF SLX, Ultimate in 3XL: CF SL 2018 EL & AL SLX (Tacx NEO)

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8945
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 04 jun 2018 13:31

Mijn ervaringen met tubeless voor de racer:

Alhoewel ik de voordelen van tubeless rijden voor de racer niet echt zie, heb ik toch eens een poging gewaagd. Onder het motto van: "alles een keer proberen", heb ik een setje schwalbe tubeless ready one banden gekocht. Tubeless ready velgen had ik al (Reynolds Assault).
Velgen netjes schoongemaakt, bandjes vetvrij, en tot mijn verbazing zaten de banden binnen no-time om de velgen.
Maar toen begon de ellende. Ik heb zo'n drukvat, maar daarmee kreeg ik de banden met geen mogelijkheid "geplopt"; de lucht stroomde net zo hard weer onder de band vandaan. Zeepsop of de band vast een beetje onder die rand duwen hielp allemaal voor geen meter.
Dan maar eerst een binnenband erin doen, zodat in ieder geval de helft van de band op z'n plek zit. Dat hielp, maar vervolgens zat die band zo vast dat ik deze met geen mogelijkheid meer onder de velgrand vandaan kreeg. Uiteindelijk heb ik met een schroevendraaiertje (lekker, met een carbon velg!!) heel voorzichtig de band weer los kunnen wrikken en kon ik de binnenband verwijderen.
Toegegeven; de band was daarna (=anderhalf uur en heel wat frustraties later) makkelijk op druk te krijgen en vrijwel direct luchtdicht. Bijkomend "voordeel": ik hoef niet meer te zeulen met binnenbandje en pompje. No way dat ik die band loskrijg als ik lek rijdt. Dan maar vertrouwen op de vloeibare latex.
Deze banden ga ik na 2500 km met een scherp mes weer van mijn velgen lossnijden en daarna voor mij nooit meer tubeless op mijn racewieltjes. Eigenlijk een beetje zoals met schijfremmen: Op de MTB briljant, op de racer nodeloos complex en een oplossing voor een nauwelijks bestaand probleem,

(ter vergelijking: een dag later had ik met max 10 minuten per band mijn MTB voorzien van nieuwe tubeless bandjes)
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 04 jun 2018 13:52

@53x11, als de band niet in 1x in de velgrand plopt ligt het 9 van de 10 keer aan het velglint. Een extra laagje doet dan bijna altijd wonderen. Dat blauwe Schwalbe velgtape bevalt me tot nu toe het beste, in een velg met 17 mm binnenbreedte gebruik ik 19 mm tape. De band los halen is soms idd wel eens flink duwen, maar dat hij echt zo muurvast zit heb ik nog niet meegemaakt.

Plaats reactie