Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 22 jan 2018 13:15

Dank heren.

@DDX, het gaat om Schwalbe BIG One (was even weggevallen....)

Ik draai bij gebruik van de airboost altijd de binnenkern eruit. Dat mocht hier ook niet baten. Wat mij wel opviel is dat er behoorlijke 'knikjes' in de draad zitten vanwege de manier van verpakken. Uit ervaring weet ik dat bij tubeless het kleinste detail een groot verschil kan maken. Ik heb nu beide banden met binnenband opgepompt weggezet. Hopelijk vormt de band zich zo goed, en lukt het straks wel. Grrrrrrrrrr.......
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Einstein
Forum-lid HC
Berichten: 4386
Lid geworden op: 01 jun 2004 15:06
Locatie: Zuidholland

Gebruikersavatar Einstein 22 jan 2018 18:44

Anders twee tot drie extra velgenlint monteren. Ik had dit probleem ook en probeerde van alles zonder succes.
Life is like riding a bicycle. To keep your balance you must keep moving.
Albert Einstein

Bospaadje
Forum-lid
Berichten: 1696
Lid geworden op: 17 okt 2016 15:46

Bospaadje 25 jan 2018 20:26

Newbee vraag, hoe kom ik er zonder dat ik iets beschadigd of onbruikbaar maak, erachter of mijn cx voorzien is van Biba of tubeless?

Gebruikersavatar
vincent75
Forum-lid
Berichten: 2245
Lid geworden op: 19 mei 2008 22:24

Gebruikersavatar vincent75 25 jan 2018 21:13

Ik vermoed dat nieuwe fietsen standaard geleverd worden met binnenband. Ook al zijn de banden en velgen tubeless ready.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 25 jan 2018 21:16

Aan het ventiel. Zit er onder het ringetje een rubberring? Zo nee dan is het biba. Je kunt ook het ventiel naar beneden duwen. Bij biba geenn probleem bij tubeless loopt hij dan leeg.
Als je een fiets nieuw koopt denk ik niet dat deze tubeless is gemonteerd.
o'7o

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 26 jan 2018 08:44

Bij mijn ZTR notubes ventielen zit geen rubbertje onder het ringetje, nogthans gewoon tubeless gemonteerd......
Sommige merken hebben een rubbertje onder het ringetje, andere weer niet dus dat is geen criterium.
Die fiets wordt gewoon met binnenbanden afgeleverd, of je moet specifiek vragen of ze de set tubeless willen maken.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 26 jan 2018 13:45

Bospaadje schreef: 25 jan 2018 20:26 Newbee vraag, hoe kom ik er zonder dat ik iets beschadigd of onbruikbaar maak, erachter of mijn cx voorzien is van Biba of tubeless?
Eigenlijk alleen maar aan het ventielmoertje, een tubelessventiel heeft een ventielmoertje al dan niet met een rubberring eronder. Maar ook ventielen van biba's kunnen gemonteerd zijn met een ventielmoertje. In dat laatste geval zal er bij het naar binnendrukken van het ventiel niets gebeuren terwijl een tubelessband dan zijn druk (en evt. latexvloeistof) verliest dan wel snel daarna het ventielmoertje weer aandraaien en hopen dat het ventiel weer luchtdicht vast komt te zitten voordat de band uit zijn zitting loskomt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 27 jan 2018 12:08

Nou zal ik ook mijn ervaring met tubeless met jullie delen. Na 2000km denk ik dat ik wel een goed beeld ervan kan geven. Begin november was het dan zo ver en ben ik voor het eerst tubeless gaan rijden met schwalbe one banden.

De eerste rit na 15km al lek. Gat werd mooi gedicht dat wel maar toch is je band dan vrij leeg een bar of 3/3,5 zat er nog in bleek later. De ritten die volgden hetzelfde verhaal vaak lek maar het werd gedicht. Wat mij opviel is dat ik regelmatig heb gehad dat bij het begin van de rit de band op 6,5 bar stond maar eenmaal gestart in een paar kilometer de band weer vrijwel plat stond. Nadat ik dan wat lucht erbij had geblazen ging het de rest van de rit goed. Uiteindelijk kreeg ik zo een groot gat in een band wat de sealent niet kon dichten. Ik had een binnenband bij me uiteraard maar kon de band met geen mogelijkheid los krijgen van de velgrand... Erg vervelend en uiteindelijk naar huis kunnen lopen. Thuis aangekomen heb ik de tubeless banden er met een tang uitgeknipt.

Mijn conclusie is dat ik blijf rijden met gewone banden met latex binnenbanden misschien dat ik nog eens andere banden als de schwalbe one ga proberen maar voorlopig ben ik genezen van tubeless te willen rijden.

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 27 jan 2018 14:09

Ik heb met een aantal One PRO banden ook slechte ervaringen. Veel en snel een lekke band. Wel thuiskomen maar niet goed.

Ben weer terug gegaan naar de gewone ONE tuneless en daar al jaren erg tevreden mee. In 4 jaar tijd pas EEN keer binnenbandje er in moeten leggen.

Alleen de gewone ONE tubeless is tegenwoordig moeilijk te vinden. Iemand nog tips?

tom de groot
Forum-lid
Berichten: 885
Lid geworden op: 03 jul 2011 11:53

tom de groot 27 jan 2018 19:19

Gaat de band bij jou dan wel los van de velg? Je hebt weinig aan een binnenband als je niet eens de buitenband los kunt krijgen.

gringo
Forum-lid
Berichten: 128
Lid geworden op: 16 feb 2010 18:17

gringo 27 jan 2018 19:45

De Schwalbe One Tubeless ging gemakkelijk van de velg.

Heb ook de One Pro tubeless van de velgen gehaald en van de 6 (3 setjes) moest ik 1 doorknippen.

Er zit wel verschil in de velgen. Heb 2 setjes NoTubes velgen van Stans en daar gaan ze gemakkelijk op en af. Vanaf de Reynolds Assaults is dat een ander verhaal.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 jan 2018 10:26

tom de groot schreef: 27 jan 2018 12:08 Nou zal ik ook mijn ervaring met tubeless met jullie delen. Na 2000km denk ik dat ik wel een goed beeld ervan kan geven. Begin november was het dan zo ver en ben ik voor het eerst tubeless gaan rijden met schwalbe one banden.

De eerste rit na 15km al lek. Gat werd mooi gedicht dat wel maar toch is je band dan vrij leeg een bar of 3/3,5 zat er nog in bleek later. De ritten die volgden hetzelfde verhaal vaak lek maar het werd gedicht. Wat mij opviel is dat ik regelmatig heb gehad dat bij het begin van de rit de band op 6,5 bar stond maar eenmaal gestart in een paar kilometer de band weer vrijwel plat stond. Nadat ik dan wat lucht erbij had geblazen ging het de rest van de rit goed. Uiteindelijk kreeg ik zo een groot gat in een band wat de sealent niet kon dichten. Ik had een binnenband bij me uiteraard maar kon de band met geen mogelijkheid los krijgen van de velgrand... Erg vervelend en uiteindelijk naar huis kunnen lopen. Thuis aangekomen heb ik de tubeless banden er met een tang uitgeknipt.

Mijn conclusie is dat ik blijf rijden met gewone banden met latex binnenbanden misschien dat ik nog eens andere banden als de schwalbe one ga proberen maar voorlopig ben ik genezen van tubeless te willen rijden.
Nou heb ik in heel veel jaren veel meegemaakt met banden maar dat je een leeg gelopen buitenband niet van de velg kan krijgen zonder deze met een tang er van af te knippen kan er bij mij niet in en ben benieuwd wie en waarmee men die tubelessband heeft gemonteerd. :?:

Voor de rest blijkt uit jouw verhaal dat de latex in de tubelessband zijn werk goed heeft gedaan zelfs al na 15 km,! Maar met een groot gat had je met een normale buiten- en binnenband ook lek gestaan, dus maakt dat geen verschil uit.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie