Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 feb 2014 16:38

Als je dan geen tubeless band erom kan krijgen...

Dat is ook super simpel, vele malen minder vervelend dan een tube kitten. En als je onderweg lek rijd, dan kan je tenminste nog makkelijk verder, dat is met tubes toch wat minder.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 feb 2014 17:12

Ik heb 12 jaar op niks anders als tubes gereden.
Nooit 1 probleem met plakken gehad.
Waarschijnlijk valt het met tubeless wel mee, maar het is een drempel waar de grote massa niet over gaat.
Cheap light strong, choose two

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 feb 2014 17:32

Was het maar zo simpel als bij de mountainbike. Volgens Stans kun je elke normale racefietsvelg gebruiken, maar Wheeltec heeft me het afgeraden... Alleen hebben ze het zelf nooit getest met een tubeless racefietsband, omdat de velg te zwak is (en de rand niet goed). En de druk van 6 bar te hoog, omdat ze er niet voor zijn ontworpen. Maar volgens mij komt er bij 10bar met een binnenband ook gigantisch veel druk op de velgrand....

Misschien komen er straks inderdaad wel tubeless ready banden op de markt, zodat je echt elke velg tubeless kunt maken. Maar ik kan me niet voorstellen dat een tubeless band op een tubeless geconverteerde velg onveiliger is dan een een standaard Conti 4000S op een ZTR Alpha velg... ;). Want dat was afgelopen jaar zeker geen veilige combi. Zeker voor de gewone NL ritjes wil ik het misschien nog weleens gaan proberen op een normale velg met yellow tape en tubeless ventielen. Alleen zie ik nog niemand die het op die manier gebruikt en er goede ervaringen mee heeft.

http://www.notubes.com/Road-Tubeless-C78.aspx

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2014 19:48

kees0251 schreef:Er zijn veel problemen in forums en er is amper keus.
Oplossingen voor niet bestaande problemen.
Gedoe met vloeistoffen.
Genoeg om niet over te stappen in de perceptie van velen (mijzelf incluis)
Kees, je bent wel een beetje het voorbeeld van een conservatieve wielrenner :) dat bedoel ik verder niet rot, maar lichte velgen blijven niet heel, tubeless zijn veel problemen mee, dat valt toch allemaal wel mee.

ik lees geen problemen met tubeless op diverse fora, behalve mensen die niet goed weten hoe het werkt. Op dit forum lees ik alleen maar positieve verhalen.

dat er af en toe een band/velg combo lastig om is te leggen, maar dat is met gewone banden ook al zo geweest. Ik zie geen reden, als je velgen het toelaten niet met tubeless te rijden.

het rijd fijner, bij lekrijden is het een stuk veiliger als met biba en je kunt met veel lagere spanning rijden. Waarom zou je twee onderdelen gebruiken als 1 volstaat?

het probleem met minder goede dalers en klappende biba, s is ook opgelost.
Een tube zal ook prima rijden maar die heb ik op de racer nooit begrepen, op een crosser en mtb wel. Maar mijn idee is dat personen die tubes echt zo fijn vindenmet clincers gewoon op veel te hoge spanning rijden.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 feb 2014 20:20

Mijn ervaring met tubes is niet van deze tijd, mogelijk is het gewoon sentiment uit de goeie ouwe tijd....
Mijn wielercarriere duurde van 1976 tot 1990 ongeveer en dus bijna alle kilometers op tubes omdat er domweg niks anders was. dus daar valt niet zoveel aan te begrijpen, het was gewoon de standaard.
De toenmalige draadbanden waren lompe dingen waar hooguit soms op getraind werd.
Ik rij met vouwbanden echt op de laagste spanningen die normaal rijden mogelijk maken, nooit meer dan 7 bar en heb nog steeds het idee dat het beter kan, vandaar mijn interesse in tubeless of alternatieven.
Ik zie niet op tegen wat knutselwerk, ben zelfs een hardcore doehetzelver te noemen, krijg alles voor elkaar, maar geklungel met plakband en vloeistof heb ik er niet voor over.
Conservatief , mwoah misschien wel , maar ik wil gewoon rijden zonder als proefkonijn te dienen of een doodlopende weg in te slaan.

De "problemen"waar tubeless een oplossing voor is bestaan voor mij niet.
Lekrijden en daardoor in de problemen komen? Nooit geweest
Klappende binnenbanden bij lange afdalingen? Nooit gehad
Binnenband te zwaar? Boeit me niet.
Rolweerstand door binnenband? Zou kunnen, maar is marginaal en valt geheel weg tegen luchtweerstand.

Wie komt er met een positief verhaal?

Deze viedzvilozoov heeft er ook een mening over:
http://paolocoppo.drupalgardens.com/con ... eless-road
Cheap light strong, choose two

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2014 20:45

Ik zie tubeless met name als voordeel in de bergen bij bv lek. De band loopt veel minder hard af en je kan veilig tot stilstand komen, doe je er nog eens als extra vloeistof in heb je kans dat je gewoon doorkan rijden zonder het te merken. Ben met je eens de voordelen op de racer zijn veel minder als op de mtb.

Voor mijn gevoel ben ik niet een early adapter gezien ik al sinds 2003 tubeless rijd op de mtb, dat scheelt dan weer. Ik ken de voor en nadelen.

Op de steeds slechter wordende wegen is een tubeless band ook fijn bv een 25mm met een bar of 5.5 a 6 rijd gewoon prima.

tubeless zie ik niet als oplossing voor een probleem maar gewoon als verbetering net als schijfremmen, ook die hebben een veel kleiner voordeel op de racer en zeker in ons landje al bijna helemaal niet, maar over de hele linie wel gewoon een verbetering. Zeker beide icm de bredere banden. Pak over vijf jaar een racefiets van die tijd en een uit pakweg 2010 dan zal opvalen dat het comfort vele malen hoger is op de toekomstige fiets met deze vernieuwingen, veel meer dan in de tien jaar ervoor.

tubeless is ook nog niet lichter, maar zo, n 30 gram zwaarder.

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 feb 2014 21:03

In 5 jaar een vele malen hoger comfort, ja ja....
Marginaal beter is misschien een wat adequatere beschrijving.
Ik denk zelf dat de bredere-velgentrend wel gaat doorzetten zonder de nadelen van tubeless:
-Alle bestaande banden meteen bruikbaar op lagere druk
-Geen gekloot met afdichting.

Dat gaat het voor mij dus worden.
Cheap light strong, choose two

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 15 feb 2014 21:20

Absoluut mee eens, de bredere velg en daarbij band heeft ook een groot aandeel!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 feb 2014 21:39

Wat bedoel je met gekloot met afdichting? Ik plak er 1 keer yellowtape in en dan is het voor de rest van de levensduur van die wielen klaar. Het plakken van yellowtape kost me nog geen 5 min, dat incl licht opschuren ontvetten en plakken.

Ik heb nu 23 mm brede velgen, dat rijd idd erg lekker, straks met mooier weer dan monteer ik de Schwalbe one (normale versie) met vloeistof, Kijken wat dat brengt

kees0251
Forum-lid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 28 aug 2010 14:53

kees0251 15 feb 2014 22:04

Misschien valt het in de praktijk allemaal mee, maar ik ben niet bereid ook maar 5 % betrouwbaarheid in te leveren omdat ik nu geen problemen heb met lekrijden en rijden op lagere druk.
(nooit stootlekken en hooguit 1 a 2x per jaar lek op 8000 km/j.)
Cheap light strong, choose two

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 15 feb 2014 22:44

japiecarbon schreef:Ik heb nu 23 mm brede velgen, dat rijd idd erg lekker, straks met mooier weer dan monteer ik de Schwalbe one (normale versie) met vloeistof, Kijken wat dat brengt
Met welke velg ga je dat dan doen? Ik kwam er net bij WW's ook achter dat iemand daar zelfs een smalle Kinlin velg tubeless heeft kunnen rijden. Misschien ga ik die gok toch ook maar eens nemen t.z.t.. Schwalbe One Tubeless is in ieder geval al een stuk vriendelijker geprijsd op het moment.

Maar jij denkt dus dat een niet tubeless band ook goed blijft zitten op een normale brede velg die tubeless gemaakt is. Die tubeless banden voor de racer zijn toch juist sterker in de draad en hebben een speciale vorm? Zodat ze niet snel van de velg springen.

Ben wel benieuwd naar je bevindingen, maar met een non tubeless band zou ik het dan weer niet aandurven op mijn huidige wielen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 16 feb 2014 14:38

Dat vind ik ook eng idd. Een gewone moet dan wel minimaal goed strak om de velg zitten.
ben benieuwd, ik zou hem voor de zekerheid wel ff een weekje op 8 of 9 bar in de schuur laten staan.

Maar laten we elkaar vooral op de hoogte houden.

ik heb reynolds een mail gestuurd of er op een assault een tubeless band kan.
Dat ga ik iig proberen als de ventielverlengers binne zijn.

Plaats reactie