Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

hayes

hayes 18 okt 2021 21:16

Met het risico een domme vraag te stellen (en niet in het domme vragen topic)...

Ik heb dit eens mee besteld op Ali
Afbeelding

Werkt dit? Puur noodreparatie?
Ik moet zeggen dat ik het nog niet nodig hebt gehad. En ik vergeet het ook altijd mee te nemen :mrgreen:
Laatst gewijzigd door hayes op 19 okt 2021 09:57, 1 keer totaal gewijzigd.

i-mac

i-mac 18 okt 2021 21:53

Ik heb het één keer gebruikt, met succes. Maar een tijdje later kreeg ik een belangrijke les : de plug is een tijdelijke oplossing om terug thuis te geraken. Ik liet deze toch zitten, en tijdens een rit had de plug er genoeg van, en liet hij me met een lekke band staan.

Ik heb mijn plugs bij Decathlon gekocht.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 19 okt 2021 07:22

Ik heb iets vergelijkbaar van Lezyne gehad en dat werkte absoluut niet
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12627
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 19 okt 2021 09:16

Dit is de manier die ook met autobanden wordt toegepast.
De meningen zijn een beetje verdeeld of je hiermee kan doorrijden op een auto.
Speelt ook mee waar het lek zit en tot welke snelheid de band gereden wordt.

Fietsbanden zijn een stuk dunner waardoor dit soort pluggen bijna niet blijven zitten. Ik had denk ik en jaar of 15 terug zo'n setje van Samoerai voor MTB banden als nood werkte dat, 1 x gebruikt.

Deze pluggen zou je ook eigenlijk met een vulkaniserende lijm moeten gebruiken, dan geef ik het nog wel een kans, maar een fietsbnad blijft wel heel dun en vervormt veel.

Dat is ook de reden dat er aan bv een dynaplug een metalen kop aan het einde zit, dan kan de plug er niet naar buiten uit. (kunstof zou denk ik ook gewoon gaan en misschien zelfs beter zijn).

Gerwin89
Forum-lid
Berichten: 493
Lid geworden op: 14 mar 2019 14:22

Gerwin89 19 okt 2021 09:30

i-mac schreef: 18 okt 2021 21:53 Ik heb het één keer gebruikt, met succes. Maar een tijdje later kreeg ik een belangrijke les : de plug is een tijdelijke oplossing om terug thuis te geraken. Ik liet deze toch zitten, en tijdens een rit had de plug er genoeg van, en liet hij me met een lekke band staan.

Ik heb mijn plugs bij Decathlon gekocht.
Ik heb ze ook gekocht, bij ali en ook de lezyne.
Ik dacht het niet alleen voor tijdelijk was haha. (nog nooit hoeven gebruiken)

Hoe moet je het thuis oplossen dan, als je met zo'n plug thuis bent gekomen?

Edit: Of moet je gewoon die dynapluggen hebben en dan is het altijd goed?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27534
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 okt 2021 09:34

Hoe moet je het thuis oplossen dan, als je met zo'n plug thuis bent gekomen?
De plug eruit halen en plakken met een plakker OF de band wegflikkeren.
Laatst gewijzigd door havana op 19 okt 2021 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5098
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 19 okt 2021 10:09

Dynaplug is ook niet echt een permanente oplossing.
Zeker met wat slechter weer, nattigheid slijt dat rubber (of wat het ook precies is) ook wel rap en uiteindelijk zit er dan nog maar klein stukje in band en gaat het weer borrelen. (of valt plug naar binnen)

Je kan er prima je rit mee uitrijden/nog weekje ofzo mee doorfietsen iig.
En als het droog is nog wel wat langer.

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 19 okt 2021 14:44

FietsBie schreef: 13 okt 2021 19:08
DDX schreef: 13 okt 2021 14:19
FietsBie schreef: 13 okt 2021 10:40 wel voor strandbanden (big ones). normaal heb ik die op max 1,6 bar
1,6 bar is dan zelfs veel ?
Dat varieert, afhankelijk van de condities op het strand. Daarom max. maar misschien geeft de manometer dit minder goed aan bij lagere druk. Als ik de band veel lager in druk heb, ervaar ik (te)veel rolweerstand en voel ik elk hobbeltje op mijn velg.
Ik kan iig met bandendruk tussen de 1,3 en 1,6 bar op het strand prima uit de voeten (behalve als er veel mensen en shovels de boel omgeploegd hebben, en mensen die op een knol rijden ben ik ook niet zo blij mee).
Ik heb het even gecontroleerd met een airmax pro drukmeter. Ik heb er geen 1,6 maar 0,9 bar aan druk in. De manometer van de pomp geeft dus geen representatieve waarde aan bij lagere drukken in de band.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 okt 2021 15:08

Je moet niet vergeten dat op het moment dat je de pompkop van het ventiel verwijderd er altijd een beetje lucht ontsnapt waarna de druk in de band dus iets lager zal zijn dan gepompt. Hetzelfde gebeurd met het aansluiten van een drukmeter er ontsnapt een beetje lucht naar de kamer van de drukmeter waardoor er dus weer een lagere druk zal worden gemeten. Hoeveel . . . . dat is afhankelijk van de gebruikte pompkop en inhoud luchtkamer van de drukmeter cq. vloerpomp en niet te vergeten de nominale druk waarop wordt gemeten. Hoe hoger de druk hoe minder verschil, hoe lager de druk hoe meer verschil dat kan zijn. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 19 okt 2021 18:05

Orlok schreef: 19 okt 2021 15:08 Je moet niet vergeten dat op het moment dat je de pompkop van het ventiel verwijderd er altijd een beetje lucht ontsnapt waarna de druk in de band dus iets lager zal zijn dan gepompt. Hetzelfde gebeurd met het aansluiten van een drukmeter er ontsnapt een beetje lucht naar de kamer van de drukmeter waardoor er dus weer een lagere druk zal worden gemeten. Hoeveel . . . . dat is afhankelijk van de gebruikte pompkop en inhoud luchtkamer van de drukmeter cq. vloerpomp en niet te vergeten de nominale druk waarop wordt gemeten. Hoe hoger de druk hoe minder verschil, hoe lager de druk hoe meer verschil dat kan zijn. ;)
Daar heb je deels gelijk in. Het kleine beetje lucht dat ontsnapt bij en na het pompen en meten zal verwaarloosbaar zijn bij het volume in de 60mm brede banden, dit itt de racefietsband. Hoe hoger de druk en/of hoe dikker de band, hoe kleiner het relatieve verschil door drukverlies.
Ik heb ook mijn racefietsbanden even gecontroleerd, en die waarden komen goed overeen met de manometer van de pomp. Bij lage druk vertrouw ik de airmax daarom meer dan de manometer.
Op zich maakt het natuurlijk ook niet uit wat er wordt gemeten in absolute zin, als ik er maar tevreden mee fiets. Maar meten is weten.....

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 19 okt 2021 18:44

Ook dat is verklaarbaar omdat de analoge manometer een nauwkeurigheid heeft van 5% over de gehele schaal. Dus bij een volle uitslag van 10 bar kan dit dus 9,5 of 10,5 zijn. Echter aan het begin van de schaal bijvoorbeeld bij 2 bar kan dit dus ook 1,5 of 2,5 zijn. Een digitale manometer zoals de airmax is veel nauwkeuriger.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

hayes

hayes 19 okt 2021 19:10

Ik ben absoluut niet wiskundig maar 5% van 2 is niet 0,5 maar 0,1, dus kan het dan 1,9 of 2,1 zijn.

Plaats reactie