Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2130
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 07 nov 2021 20:12

Toen ik nog ATB reed, haalde ik eens per jaar de banden (tubeless) los om de oude latex eruit te halen. Vies klusje maar ik kon wel merken dat de latex hard werd.
Is dat tegenwoordig nog nodig? Latex zal ook verbeterd zijn op de duur.
Dogma F

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 07 nov 2021 22:47

wasbeer2006 schreef: 07 nov 2021 19:39 - begin aan de overzijde van het ventiel met tape. Hoe minder tape bij het ventiel hoe minder kans op lekken
Ik had dit zelf al ondervonden maar het blijft een goede tip.

Soms is het ook simpel aan de vloeistof liggen. Ik heb een hele tijd gezocht naar het waarom van traag aflopende banden, vandaar dat ik die verschillende soorten lekken bij het ventiel gevonden heb. Geen van die lekken was voldoende om meer dan een halve bar per dag te verliezen. Ik heb ze slechts gevonden door het wiel onder water te steken; dan gaven ze wat belletjes maar zeker geen stroom belletjes.

Sinds kort ben ik overgeschakeld van Stan's Sealant en Stan's Race Sealant naar Orange Seal Endurance en nu geen traag aflopende banden meer... Blijft een beetje vreemd want wat het dichten van echte gaten in de band betreft ben ik wel heel tevreden van Stan's. Om een idee te geven, ik gebruik een Milkit spuit om de sealant langs het ventiel in de band te spuiten. Als je een beetje te hard duwt met Stan's Race Sealant verstopt heel die spuit. Maar een grote hoop piepkleine gaatjes vullen is dan precies weer moeilijker.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 nov 2021 09:50

Van de race sealant verstopt inderdaad de spuit. Dat krijg je niet door het ventiel.
Dat moet je echt in de band gieten. Nogmaals race sealant staat niet voor "racefiets" maar voor wedstrijdgebruik. Het dicht grotere gaten maar is ook veel eerder uitgedroogd.

Ik heb wel eens gedacht een fles race en normaal door elkaar te gooien.

Het heeft ook wel met tempratuur te maken. Bij koud en vocht is het soms toch lastiger de boel dicht te krijgen.

Tapen is belangrijk, maar als de spaakgaten dicht zijn is het in principe goed.
Vooral strak tapen en zorgen dat het tape niet tegen de zijkant oploopt is vooral de oplossing. Te dik gelegd en niet goed weggesneden tape bij het ventiel zorgt wel voor problemen. Ik prik er altijd een gaatje in met een priem en dan een dikke ronde vijl erdoor om het tape netjes weg te vijlen. (wel met beleid natuurlijk)

Het eerste notubes tape was slechts 12mm breed en dat werkte ook prima. Voor brede MTB velgen heb je niet eens tape. Als ik die wel eens doe dan plak er 25mm in oid en dan echt niet 2 of drie lagen naast elkaar.

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8515
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 08 nov 2021 11:08

Als je de band er af hebt gehaald om welke reden dan ook goed de randen schoonmaken ivm latex die eerder voor de afdichting zorgde tussen band en velg rand.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Gebruikersavatar
Theo V
Forum-lid HC
Berichten: 5730
Lid geworden op: 14 mar 2008 18:47
Locatie: In de kop van ....

Gebruikersavatar Theo V 08 nov 2021 11:35

Ik heb weer een vraagje;
Moet ik, als ik naar tubeless wil, op mijn FFWD RYOT 44 velgen velgtape plaatsen?
Of is hier een ventiel genoeg?
BVD.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27523
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2021 11:40

Volgens de specs zijn ze tubeless ready dus zit er al het juiste velglint op. Je kunt dit eenvoudig zien

geplakt linkt = tubeless
niet geplakt lint = niet tubeless

Mocht je lint nodig hebben, neem geen Schwalbe, dit plakt echt voor geen meter.
Laatst gewijzigd door havana op 08 nov 2021 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Goudhaantje
Forum-lid
Berichten: 204
Lid geworden op: 06 jan 2014 11:52

Gebruikersavatar Goudhaantje 08 nov 2021 12:15

Maar er zijn dus geen goede of slechte ervaringen met de ventielen zelf. Dat bv Stan's ventielen beter zijn dan Schwalbe (wat ik ergens las). Het gaat bij mij echt alleen om het laatste stukje (dat wat je losschroeft om je band op te pompen) en heeft dus niks met het velglint oid te maken.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27523
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2021 12:26

Zoals ik eerder al zei is het vooral de combinatie velg en ventiel die bepalend is.

Ventielen zoals Muc-Off en Schwalbe hebben een rubberen O ring aan de buitenkant van de velg, precies onder de ring. Dat werkt prima als de velg min of meer vlak is daar waar de lockring de velg raakt (zie links in het onderstaande plaatje).

Op het moment dat de velg daar echter rond is (zie rechts in het plaatje), is de afdichting niet goed. Zodra je de lockring hard aandraait, gaat de O-ring onder lockring uitkomen en is de afdichting niet goed meer. Een ventiel dat geen externe O-ring gebruikt (zoals Stan's of Joe's) is dan veel beter.

[edit]

Nu ik je post lees vermoed ik dat je het over de ventielkern heb? Daar merk ik weinig verschil... sowieso kun je die altijd vervangen.

Afbeelding
Bijlagen
Schermafbeelding 2021-11-08 om 12.24.17.png
Schermafbeelding 2021-11-08 om 12.24.17.png (11.15 KiB) 663 keer bekeken

abdr
Forum-lid
Berichten: 557
Lid geworden op: 09 mar 2019 14:16

abdr 08 nov 2021 13:07

Volgens mij doet die O-ring niets voor de dichting, het is alleen bescherming van de velg. Als er druk in de velg zelf, onder het velglint, zou komen, dan zijn er genoeg spaakgaten om die druk te laten ontsnappen.

@Goudhaantje: ik ben tevreden van de laatste Schwalbe tubeless ventielen, https://www.bike-components.de/en/Schwa ... et-p78949/ . Ventielkernen zijn naar mijn ervaring niet uitwisselbaar, ook al lek mee gehad.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12618
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 08 nov 2021 13:47

Die o ring doet inderdaad niets voor afdichting. En als die dat wel doet helpt het alsnog niet want dan komt het door je spaakgaten.

Ventielen is inderdaad ook een combo velg en ventiel. Maar vooral montage van het tape.
Ik gebruik nu in al mijn wielen de schwalbe, goedkoop en goed.

Notubes is ook prima, maar die waren van staal en een wat zwaarder. Huidige weet ik niet.

Muc-off heb ik ook een setje liggen, prima, leuk detail dat het dopje ook een kern kunt verwijderen en er verschillende dopjes bijzitten, maar wel aan de prijs.

Ventielkernen kan je wel uitwisselen. Van Schwalbe ook mooi dat die zwart zijn.
En haal ze gewoon uit een biba die je kapot is.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27523
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 08 nov 2021 15:46

Grappig, nooit geweten dat die O-ring niks doet. Weer wat geleerd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27523
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 nov 2021 21:28

En het zoveelste setje tubeless gemonteerd (van fietsmaatje).

Wielset Farsports Feder (TLR). Geen velglint, velgbed helemaal TLR dus ik dacht, dat wordt een walk in the park.

Eerst de band (Schwalbe One TLE) erop. Dat bleek een aardig gevecht. Zelfs een bandenwipper werkte niet, de band schoot erop een ander punt gewoon weer uit. Dus even de call of shame gedaan - mevrouw havana came to the rescue :D

Oppompen met de vloerpomp: jawel. Maar de band centreerde op de bepaalde punten niet met bobbels tot gevolg. Leeg, zeepsop en compressor erop. Werkte deels, maar niet 100%.

Dus eerst andere wiel gedaan. Geen vloerpomp, meteen zeepsop, ventielkern eruit en compressor. Resultaat beter, maar niet 100%. Dus zeepsop, compressor en verder pompen met de vloerpomp tot een bar of 10. Toen goed. Leeg, sealant, oppompen, klaar.

Daarna het andere wiel. Uiteindelijk was de oplossing gewoon tot 10 bar oppompen met de vloerpomp... conclusie, banden relatief klein, velg relatief groot: het het kost moeite om de hieldraad over het gootje te krijgen...

Plaats reactie