Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
RelicBert
Forum-lid
Berichten: 222
Lid geworden op: 01 apr 2012 23:39
Locatie: Apenheul

Gebruikersavatar RelicBert 01 jul 2020 07:05

Omdat mijn achterband een scheur vertoonde (loopvlak) heb ik een nieuwe Mavic Yksion Pro UST gekocht. Nu blijkt deze band overal uitverkocht en vervangen te zijn/worden door de Mavic Yksion Pro UST 2.
Deze band voelt dikker en stugger dan de voorganger. Rolt ook iets minder, maar dat kan ook tussen de oren zitten.
Avatar gebruiker

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 01 jul 2020 10:20

HarryuitHilversum schreef: 30 jun 2020 21:11 Wat is volgens jullie de beste tubeless band en waarom? In tests zie ik vooral de Schwalbe en de Continental hoog scoren. Ik vind in volgorde belangrijk: lage rolweerstand, lekbestendigheid, duurzaamheid (km’s) en montagegemak.
Behalve montage gemak want dat is nu eenmaal afhankelijk op welke velgen de tubelessband wordt gemonteerd en duurzaamheid want hoe kan het ook anders is dat weer afhankelijk van "het gebruik" vind je hier een overzicht van bijna alle bandtesten op gebied van rolweerstand en lekbestendigheid. ;)

Zelf heb ik de beste ervaringen met Hutchinson Fusion en Schwalbe Pro One. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 01 jul 2020 15:07

Orlok schreef: 01 jul 2020 10:20
HarryuitHilversum schreef: 30 jun 2020 21:11 Wat is volgens jullie de beste tubeless band en waarom? In tests zie ik vooral de Schwalbe en de Continental hoog scoren. Ik vind in volgorde belangrijk: lage rolweerstand, lekbestendigheid, duurzaamheid (km’s) en montagegemak.
Behalve montage gemak want dat is nu eenmaal afhankelijk op welke velgen de tubelessband wordt gemonteerd en duurzaamheid want hoe kan het ook anders is dat weer afhankelijk van "het gebruik" vind je hier een overzicht van bijna alle bandtesten op gebied van rolweerstand en lekbestendigheid. ;)

Zelf heb ik de beste ervaringen met Hutchinson Fusion en Schwalbe Pro One. :)
Dat is inderdaad een fijne website!

Aan de andere kant, over de GP5000 hoor ik veel klachten (oa. scheuren in zijwang en niet normaal te monteren). Dat komt niet uit die website naar voren. Dus het geeft een beeld, maar niet volledig.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

jan84
Forum-lid
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 jul 2008 23:26
Locatie: Zoetermeer

jan84 01 jul 2020 18:11

Zojuist m'n Zonda's tubeless gemaakt met GP5000's en ik begin me af te vragen of ik mazzel heb gehad of dat ik iets verkeerd heb gedaan.

Na alle horrorverhalen en filmpjes had ik mezelf flink wat moed ingesproken/gedronken en begonnen.

Velgen ontvet, velglint geplakt, ventielen erin, en toen de GP5000's...
Ik had ze van te voren even in de zon gehangen om ze misschien iets soepeler te krijgen.
Tja dat ging eigenlijk heel makkelijk. Stans race sealant (kan niet via ventiel??) erin en het laatste stukje Conti erop met 2 polsbewegingen.

Opgepompt met de handpomp en ze zitten prima op de velg, geen lekkage te zien. De controle rand loopt mooi gelijkmatig langs de velg.
Het enige waar ik nu een beetje mee zit, ik heb geen harde "plop" gehoord.
Kan dit voorkomen dat ze er goed opschieten zonder vuurwerk?
Groeten,
Jan

tomtom
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 29 apr 2006 23:13
Locatie: Arnhem

tomtom 02 jul 2020 12:48

jan84 schreef: 01 jul 2020 18:11 Zojuist m'n Zonda's tubeless gemaakt met GP5000's en ik begin me af te vragen of ik mazzel heb gehad of dat ik iets verkeerd heb gedaan.

Na alle horrorverhalen en filmpjes had ik mezelf flink wat moed ingesproken/gedronken en begonnen.

Velgen ontvet, velglint geplakt, ventielen erin, en toen de GP5000's...
Ik had ze van te voren even in de zon gehangen om ze misschien iets soepeler te krijgen.
Tja dat ging eigenlijk heel makkelijk. Stans race sealant (kan niet via ventiel??) erin en het laatste stukje Conti erop met 2 polsbewegingen.

Opgepompt met de handpomp en ze zitten prima op de velg, geen lekkage te zien. De controle rand loopt mooi gelijkmatig langs de velg.
Het enige waar ik nu een beetje mee zit, ik heb geen harde "plop" gehoord.
Kan dit voorkomen dat ze er goed opschieten zonder vuurwerk?
WellDone Jan! Ik heb DT swiss wielen en Conti 5000 TL en dat is HORROR! Zelfs nadat ze erop hebben gezeten is het monteren een regelrechte ellende (en ik heb al heeeuuul veeeuul banden en wielen gehad ook tubes). Ook het ploppen gaat beslist niet zonder compressorlucht (die ik gelukkig heb). En als laatste.....in mijn TL banden komt water ondanks dat ik zelden/nooit in de regen rijdt en spaarzaam schoonmaak (zonder hogedruk oid). Daardoor "stolt" de latex binnenin en is het eigenlijk waardeloos. Kortom; ik ben bepaald geen fan van TL :-(! 1 set heb ik omgebouwd op BB met gewone conti's. De TL's zijn met BB namelijk niet te monteren......
Canyon Aeroad
Canyon Grail

croix
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 25 feb 2015 10:45

croix 02 jul 2020 13:38

mijn Hutchinson Fusion banden 'ploppen' ook niet op mijn DT swiss velg, maar zijn verder wel mooi luchtdicht :winkthumb:

ik denk dat het echte 'ploppen' te maken heeft met de combinatie van een 'iets te kleine band' en een 'iets te hoge velg' om er zeker van te zijn dat hij luchtdicht afsluit. Ik gok dat banden die iets ruimer zijn gemaakt (er daardoor ook makkelijker om de velg gaan) niet altijd hoeven te ploppen. Zal ook te maken hebben met het verschil in diepte tussen velgbed en dat opstaand randje waar ze op moeten. Bij mij is die velgbed-helling trouwens heel geleidelijk, waardoor ik denk dat de band heel smooth het randje op glijdt (en dus zonder plop). Bij een andere set wielen die ik heb is die overgang iets steiler en daar ploppen mijn banden wel.

marsman
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 23 nov 2008 13:05
Locatie: Midden NL

marsman 02 jul 2020 13:50

DDX schreef: 30 jun 2020 22:11 Voor mij ook Schwalbe One (wel nieuwe versie) of de Mavic UST
Doen niet echt voor elkaar onder.

Schijnt dat Enve binnenkort ook bandjes van Hutchinson onder hun naam gaat verkopen.
Beetje off topic wellicht, maar ben begin dit jaar overgestapt naar de Schwalbe One. Ik heb echt behoorlijk wat lek. Rij trouwens niet tubeless. Bij nattigheid vooral. Herkenbaar?
Ik pak ze wel weer in de afdaling :-)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 jul 2020 14:50

marsman schreef: 02 jul 2020 13:50
DDX schreef: 30 jun 2020 22:11 Voor mij ook Schwalbe One (wel nieuwe versie) of de Mavic UST
Doen niet echt voor elkaar onder.

Schijnt dat Enve binnenkort ook bandjes van Hutchinson onder hun naam gaat verkopen.
Beetje off topic wellicht, maar ben begin dit jaar overgestapt naar de Schwalbe One. Ik heb echt behoorlijk wat lek. Rij trouwens niet tubeless. Bij nattigheid vooral. Herkenbaar?
Is bekend, zie topic. Het wordt dus tijd dat je overgaat naar de One tubeless. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 04 jul 2020 10:11

Zijn de parktool tb-2 een beetje de plakkers om je band tijdelijk te repareren als er een scheur er inzit. Of zijn er betere?

Ook omdat er altijd nog een beetje latex in je band zit.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 jul 2020 12:35

mhr-zip schreef: 04 jul 2020 10:11 Zijn de parktool tb-2 een beetje de plakkers om je band tijdelijk te repareren als er een scheur er inzit. Of zijn er betere?

Ook omdat er altijd nog een beetje latex in je band zit.
Tja, waarom niet. Als je binnenkant van de band maar goed droog, schoon en vetvrij maakt zodat de plakker kan hechten. Alleen daarna wel te gebruiken met een binnenband, want daar zijn zij natuurlijk voor bedoeld. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 06 jul 2020 21:36

Orlok schreef: 04 jul 2020 12:35
Tja, waarom niet.
Kan altijd toch iemand ervaring hebben met iets dat nog beter werkt. Of juist ervaring dat iets niet werkt.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

bepe
Forum-lid
Berichten: 468
Lid geworden op: 16 sep 2005 14:37
Contact

bepe 14 jul 2020 00:53

Ik rij al zeker 3 jaar met tubeless. In het begin Schwalbe Pro One. Toen leverde dat nogal snel zodanige slijtage op dat kleine sneetjes en scheurtjes en lekjes ontstonden.

Na overstap op Continental Grand Prix 5000 TL zeker 4000 km geen problemen meer gehad. Maar ook die band slijt een keertje. Ik vind 4000 km acceptabel.

De tijd staat echter niet stil en door de goede reviews toch weer eens Schwalbe Pro One geprobeerd. Wederom zeer snel scheurtjes en sneetjes en dus steeds een sissende band en mijn fiets onder de sealant. En nu al twee keer zo'n groot gat dat de sealant het niet meer dicht en dus moest ik overstappen op binnenband. De Schwalbe komt echter beter uit testen dan de Continental.

Montage van de banden is niet zo'n probleem maar het demonteren van de band is bij mijn velgen een drama. Je krijgt hem alleen niet uit de velgrand gedrukt en er past geen bandenlichter onder. Tot nu toe kreeg ik dat alleen met hulp voor elkaar (vier handen).

Is dit allemaal toeval of toch maar beter terug naar de binnenband? Of op een Mavic wiel Mavic Yksion UST?

Plaats reactie