Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 25 jun 2020 11:47

Orlok schreef: 25 jun 2020 10:21 In het algemeen is het belangrijk dat de tubelesstape zo breed is dat de rand van de tubelessband er over heen valt, Zo wordt n.l. voorkomen dat er lucht via de zijkant van de tape naar de spaakgaten ontsnapt, vandaar dat de tape altijd minimaal 5 mm breder zal moeten zijn dan de interne velgbreedte.! ;)
+5mm heb ik nog nergens gezien.

Ik heb recent een setje DT swiss tubeless gemaakt, en die adviseerde 3mm bredere tape dan de interne velgbreedte.
Te breed is juist ook niet goed, dan zet de band zich niet mooi tegen de velgrand met juist lekkage tot gevolg

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 jun 2020 11:51

Schwalbe zegt 2, Stan's zeg 1-2 mm breder.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2020 12:36

@orlok. De rand van de band hoeft niet over het tape te vallen. Ik zorg er zelfs voor dat dit bij geen enkel wiel zo is. Het is niet nodig en maakt de kans op beschadiging van het tape alleen maar groter bij montage.

En daarnaast nog mijn eerder genoemde argument.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 25 jun 2020 13:24

De tape ligt dan mooi tegen de rand omhoog, er zit dan nog ruimte tussen de tape en rand waar de band achter haakt.
Ik leg de tape er wel retestrak in, waardoor ie mooi naar binnen valt.
De originele tape die erin lag was aan het einde een beetje los, waardoor er lucht onderdoor kon en ontsnapte via de spaakgaten bij het ventiel...
Nu niet meer. ;)

el grande
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:37

el grande 25 jun 2020 13:54

havana schreef: 25 jun 2020 06:49 Zou 23 mm pakken.
Haha oké, dan ga ik zo de 25mm weer even ruilen voor 23mm :winkthumb:

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 jun 2020 17:04

Het zal mij een rotzorg zijn hoe jullie de breedte van jullie tubelesstape bepalen. :roll:

Het lijkt mij echter evident dat de tape zoveel mogelijk buiten de spaakgaten valt, anders ontsnapt er lucht :lol: dus hoe meer hoe beter. Als de tubelessband nou ook nog eens zou mee werken aan het luchtdicht houden van de randen van die tape dan is dat ook mee genomen, anders blijft er maar een paar millimeter buiten de spaakgaten over waar de tape ervoor zorgt dat er geen lucht ontsnapt, dan moet het ook nog eens goed vast gelijmd zijn omdat er anders toch lucht onderdoor ontsnapt. ;)

Dus met een beetje gezond verstand weet je hoe breed jullie tubelesstape moet zijn. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

el grande
Forum-lid
Berichten: 48
Lid geworden op: 09 sep 2011 15:37

el grande 25 jun 2020 19:43

Ah ja dan maar geen gezond verstand.

@Havana heb je een PM gestuurd

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jun 2020 21:12

@Orlok, ik heb nog nooit mijn tape op de zijkant uit laten komen de kans op lekken is dan gewoon groter omdat het van de rand gaat staan en de vloeistof ertussen kan. Je weet nooit tot hoever de hook van de band in de velg komt, dat is lastig bepalen.

Er zijn twee dingen die ik hier voorbij zie komen en nooit zou aanraden en dat is starten bij het ventiel. Hoe minder tape daar zit hoe beter, liefst helemaal niks, maar dat wordt wat lastig. Dus tegenover het ventiel beginnen.
En je tape dus zeker niet tegen de hook op laten lopen. Ik heb velgen waar het tape al vijf jaar inzit en de vloeistof is er nog nooit onder gekomen. Ik gebruik altijd het gele notubes (tesa) tape. In het begin was er alleen 12 en 19mm tape en daar moest je het mee doen. met 12mm tape op notubes racevelgen heb ik zelf probleemloos gereden in de begin tijd.

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 26 jun 2020 09:53

Mijn nieuwe Schwalbe pro one (2020 versie) loopt heel langzaam leeg.
Als ik hem 's avonds voor het fietsen op 5,5 bar zet, dan is hij de volgende ochtend weer op 2 bar.
Gisteren het wiel maar eens in een bak water gehouden, Toen zag ik dat er op een paar plekjes heel iets lucht uit de zijwang (gaatje is echt minuscuul) en langs de velg ontsnapt. De band sluit verder wel mooi aan op de velg. (scope r4d tubeless ready)
Ik zou toch denken dat de schwalbe doc blue dit soort mini gaatjes wel zou afdichten. Heb er 30ml ingedaan bji het monteren van de band. Zou het zin hebben om er nog wat bij in te doen?
Laatst gewijzigd door Flipmoehoe op 26 jun 2020 10:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1096
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 26 jun 2020 09:58

Moet je er niet bij het monteren 60 ml in doen en periodiek 30 ml aanvullen?
Courir c'est mourir un peu

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 jun 2020 11:43

Ik zou iig 30ml bijvullen en dan gaan rijden. In de schuur garage gaat ie niet vanzelf dicht waarschijnlijk.

Je kan het wiel op een emmer leggen. beide kanten een paar uur. Maar rijden werkt meestal prima

Flipmoehoe
Forum-lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 28 mei 2015 10:00

Flipmoehoe 26 jun 2020 11:59

Ik ga er nog 30ml bijvullen, vlak voor ik een rondje ga maken :winkthumb:

met de nieuwe band overigens wel 3 ritten gemaakt van 60km per keer. Het is dus niet zo dat ik helemaal stilgezeten heb ;)

Plaats reactie