Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 19 okt 2021 20:00

Afgelopen weekend de WTB Riddler banden van mijn gravelbike tubeless gemaakt. Vind het redelijk rampzalige banden voor gravel, best vaak lek. Dus tubeless lijkt een oplossing, Yellow tape geplakt, Stan ventiel erin. Band laten "ploppen" en natuurlijk diverse lekken erin. Schwalbe Doc Blue erin, shaken en leek dicht. Leek.....
Paar uur later zowel voor als achter leeg, latex uit diverse lekjes. Zucht. Latex bijgevuld, zachtjes ronddraaien met 3-4 bar druk. Weer nieuwe lekjes erbij. Nog eens latex erbij. Leek weer dicht te zijn.
Maandagochtend was nog alles op druk, met racer naar werk gegaan. Maandagavond proefritje, beide banden nog op druk. 3km gereden, alles oké.
Kom ik vanochtend bij de fiets, voorband bijna alle lucht eruit, flinke plek latex op de grond. Schoon gemaakt, latex weer bijgevuld, op druk gebracht, zachtjes ronddraaien en toch aar op weg. Extra biba maar voor het geval dat.
30km heen en 30km terug alles oké. Hopelijk is het opgelost. Met opzet de banden op behoorlijk hoge druk gezet, had alleen asfalt gepland. Lekt er dan nog iets, rij ik niet té snel op halflege banden.
Bij thuiskomst geen drukverlies.

Vooralsnog ben ik niet zo enthousiast over tubeless op de racefiets als op de ATB. Op de ATB zag ik wel kleine puntjes latex op de band, maar nooit een lege band gehad (op een scheur van 3cm na, over scherpe vuursteen).
Laatst gewijzigd door Ramon73 op 20 okt 2021 06:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Dogma F

FietsBie
Forum-lid
Berichten: 81
Lid geworden op: 21 aug 2015 18:05

FietsBie 19 okt 2021 20:56

hayes schreef: 19 okt 2021 19:10 Ik ben absoluut niet wiskundig maar 5% van 2 is niet 0,5 maar 0,1, dus kan het dan 1,9 of 2,1 zijn.
Dat heb je inderdaad goed uitgerekend, dus met je wiskundige vaardigheden lijkt niets mis te zijn.
Orlok noemde echter een afwijking van 5% over de gehele schaal. Dus als het totale bereik 10 bar is, dan is de afwijking een half bar. Deze afwijking is constant en blijft dan een half bar, ook bij lagere drukken.
Als je in dit geval dus een waarde afleest, dan betekent dat plus of min een half bar.
Bij hoge drukken is deze afwijking dus beperkt tot 5%, maar bij een druk van bijvoorbeeld 1 bar kan de afwijking dus 50% zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 20 okt 2021 09:13

Dan kom je een beetje in het niveau van snelheids meter van de auto. De ene (dat komt bijna niet meer voor) heeft een % afwijking en de ander wijkt bewust gedurende de schaal 3 tot 5 km/h af, tegenwoording 90% van de auto's.

Dat is hier niet hij zal zo nauwkeurig mogelijk gemaakt zijn. Een keertje nameten met een andere en je krijgt een prima beeld.

Het verhaal dat er lucht ontsnapt is maar deels waar, pas een hele discussie op het MTB forum waar iemand dat heel goed heeft uitgelegd.
In het kort bij het oppompen klopt de druk op de meter, ook nadat je de pomp verwijderd, pas bij aanbrengen verlies je weer druk.

Remcowww
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 25 jun 2021 14:48

Remcowww 21 okt 2021 15:43

Goedemiddag, na het lezen van de diverse commentaren op dit forum probeer ik ook over te stappen naar tubeless voor de MTB. Ik heb de tape om de velgen gedaan en het is me gelukt om de banden te latten ploppen met de vloerpomp. Bij het achterwiel hoorde ik echter bij het ventiel wat lucht uit de band lopen en nadat ik het ventiel met wat vet opnieuw bevestigd heb is dit een stuk minder (oftewel niet meer hoorbaar). Echter loopt hij na enkele uren volledig leeg. Is dit normaal en zal dit opgelost worden zodra ik de sealant in de band doe en deze hier goed doorheen laat vloeien? Of is dit niet normaal en moet ik eerst even de tape nakijken? Alvast bedankt!

pino
Forum-lid
Berichten: 3287
Lid geworden op: 16 apr 2004 18:32
Locatie: Apendorp NL

pino 21 okt 2021 15:49

Eerst 1 of een paar ringetjes rubber ter afdichting tussen ventiel en velg/tubelesslint proberen (knippen uit een binnenband.
Lekkage bij het ventielgat houdt niet noodzakelijkerwijs in dat daar het lek zit.
Niet zijken maar reiden !

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 okt 2021 18:44

Remcowww schreef: 21 okt 2021 15:43 Goedemiddag, na het lezen van de diverse commentaren op dit forum probeer ik ook over te stappen naar tubeless voor de MTB. Ik heb de tape om de velgen gedaan en het is me gelukt om de banden te latten ploppen met de vloerpomp. Bij het achterwiel hoorde ik echter bij het ventiel wat lucht uit de band lopen en nadat ik het ventiel met wat vet opnieuw bevestigd heb is dit een stuk minder (oftewel niet meer hoorbaar). Echter loopt hij na enkele uren volledig leeg. Is dit normaal en zal dit opgelost worden zodra ik de sealant in de band doe en deze hier goed doorheen laat vloeien? Of is dit niet normaal en moet ik eerst even de tape nakijken? Alvast bedankt!
In deze FAQ over tubeless staan een aantal zaken beschreven die de moeite waard zijn om te lezen: https://www.cycloworld.cc/nieuwsartikel ... s-faq/1212
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Ramon73
Forum-lid
Berichten: 2098
Lid geworden op: 28 aug 2017 09:31

Ramon73 21 okt 2021 19:55

Vandaag met de gravelbike naar werk. Alles oké, op werk afgespoten en gedroogd en op kantoor aan de muur gehangen.
Hele dag niet in mijn eigen ruimte geweest, maar kom ik om 16:00 binnen ligt er een fikse plas latex onder de fiets....bij de voorband.
Voorband was op het gevoel nog net zo hard als voorheen. Erg vreemd, wat kan hier gebeurd zijn?
Nee, geen grappige collega die docblue onder het voorwiel heeft gegooid. Ben de hele dag alleen geweest.
Dogma F

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 21 okt 2021 20:47

Wat dacht je van een gaatje in de band en toevallig onderaan waar de latex zich verzameld.? Het is mij ook al eens voor gekomen, niks mis mee gewoon weer wat latex bijvullen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 28 okt 2021 18:06

Tubeless op de racefiets, ik ga er aan beginnen. Ik heb eindelijk tubeless ready velgen binnen, op het breedste punt 27mm, buitendiameter bij de band is 25mm, binnendiameter (op de haakjes) is 17mm. Ik lees heel veel verschillende en soms conflicterende meningen over bandgrootte, ik was zelf van plan hier 25mm schwalbe pro one tle banden op te zetten. Is dat een goed idee, of kan ik beter een maatje groter / kleiner nemen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 28 okt 2021 18:21

Een racefiets heeft m.i. max. 25 mm banden, anders wordt het een crossfiets. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

chrisfietst
Forum-lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 jun 2021 18:40

chrisfietst 28 okt 2021 18:34

Tja, de trend is steeds breder, omdat je waarschijnlijk toch niet over het aller egaalste asfalt ooit rijdt. Dan kan de spanning omlaag voor comfort en scheelt het ook nog in rolweerstand.

Peter243
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 18 mei 2012 21:44

Peter243 28 okt 2021 21:32

25mm kan prima, maar 28mm is ook prima. Soms valt het wat breder afhankelijk van de velgbreedte.
Zowel race, gravel als voortijds ook mtb tubeless. Ook met riddler banden en nu de raddler banden. Tape en ventiel goed aanbrengen en na het vullen regelmatig draaien en schudden houdt alles goed op druk. Daarna in de fiets en af en toe wat lucht er bij. Een leegloper is soms ook indicatief voor het vervangen van de latex omdat het water is geworden. Ook kan de latex ingedroogd of op zijn.

Plaats reactie