Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 03 okt 2018 12:12

Orlok schreef: 02 okt 2018 16:01
raiju schreef: 02 okt 2018 15:11
serbak schreef: 02 okt 2018 11:59 Is Vittoria Pitstop onbeperkt houdbaar of moet je af en toe een nieuw spuitbusje bestellen? En is Vittoria Pitstop eigenlijk het beste voor pech onderweg of zijn er betere middelen?
Met zoiets:
https://www.fruugo.nl/genuine-innovatio ... gKpnvD_BwE
als de vloeibare latex het niet dicht. Oppompen met een klein pompje. Dit werkt sneller en gemakkelijker dan een binnenband erin.
Heb je dat dan wel eens gedaan, een leeg gelopen tubelessband met een klein pompje oppompen.? :roll:
Nee..... want dit is wat er bij mij gebeurt:

1: Als je er op tijd bij bent en de band nog gewoon goed op de velg zit is het geen probleem.
-zonder de band er af te halen of wiel uit de fiets .
-vinger op het gat, gat op de grond zodat de lucht in de band blijft.
-Tool + worm klaar maken en goed diep aanbrengen.
-Bij pompen tot gewenste druk.
Als je rustig doorwerkt 3 minuten. Met de dure dyna plug of sahmurai zou je nog sneller kunnen zijn.

2: Als de band er compleet af loopt of naar binnen in het velgbed schiet dan moet je toch dat binnen bandje pakken.

Als je bovenstaande geval 1 met je co2 patroon probeert op te lossen dan is het op pompen van 1 tot ongeveer 5 bar met een patroon. Die kun je daarna half weggooien. Vandaar de pomp.

Geval 2 het gat is te groot/band ligt eraf, met je co2 patronen krijg je hem er na reparatie misschien ook niet goed op, dat risico neem k niet. Dan sta je daar met 1 lege band en 2 lege patronen. Heb je toch weer dat pompje nodig.

Misschien had mijn uitleg in eerste instantie wat langer gemogen. Fijn dat je me er zo subtiel op wijst.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 okt 2018 19:25

raiju schreef: 03 okt 2018 12:12
Orlok schreef: 02 okt 2018 16:01
raiju schreef: 02 okt 2018 15:11

Met zoiets:
https://www.fruugo.nl/genuine-innovatio ... gKpnvD_BwE
als de vloeibare latex het niet dicht. Oppompen met een klein pompje. Dit werkt sneller en gemakkelijker dan een binnenband erin.
Heb je dat dan wel eens gedaan, een leeg gelopen tubelessband met een klein pompje oppompen.? :roll:
Nee..... want dit is wat er bij mij gebeurt:

1: Als je er op tijd bij bent en de band nog gewoon goed op de velg zit is het geen probleem.
-zonder de band er af te halen of wiel uit de fiets .
-vinger op het gat, gat op de grond zodat de lucht in de band blijft.
-Tool + worm klaar maken en goed diep aanbrengen.
-Bij pompen tot gewenste druk.
Als je rustig doorwerkt 3 minuten. Met de dure dyna plug of sahmurai zou je nog sneller kunnen zijn.

2: Als de band er compleet af loopt of naar binnen in het velgbed schiet dan moet je toch dat binnen bandje pakken.

Als je bovenstaande geval 1 met je co2 patroon probeert op te lossen dan is het op pompen van 1 tot ongeveer 5 bar met een patroon. Die kun je daarna half weggooien. Vandaar de pomp.

Geval 2 het gat is te groot/band ligt eraf, met je co2 patronen krijg je hem er na reparatie misschien ook niet goed op, dat risico neem k niet. Dan sta je daar met 1 lege band en 2 lege patronen. Heb je toch weer dat pompje nodig.

Misschien had mijn uitleg in eerste instantie wat langer gemogen. Fijn dat je me er zo subtiel op wijst.
Haha prachtige oplossingen, ben blij voor jou dat het je nog nooit is gebeurd. Maar mocht het jou toch eens een keer overkomen dan zijn wij wel geïnteresseerd hoe je het dan hebt gefixt. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 15 okt 2018 09:45

ik rijd nu al een tijdje (1000km) tubeless en ik vraag mij af of ik ooit van die anti-lekstof moet bijvullen? Of blijft dit goed tot de band versleten is?

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 15 okt 2018 10:13

Ligt een beetje aan het soort melk dat je gebruikt, want de ene droogt sneller in dan de andere. One Shot van Tune en Race Sealant van Stan's drogen vrij langzaam op, is mijn ervaring. Ik kijk ongeveer ongeveer om de 4 maanden of er nog genoeg vloeibaar spul in de bandjes zit en vul indien nodig een beetje bij. Hoewel ik dan meestal (4000-5000 km) aan nieuwe banden toe ben, sowieso achter, dus in de praktijk is dat eigenlijk alleen controle bij de voorband.

cva
Forum-lid
Berichten: 149
Lid geworden op: 09 mei 2010 08:55

cva 15 okt 2018 12:52

joopi schreef: 15 okt 2018 10:13 Ligt een beetje aan het soort melk dat je gebruikt, want de ene droogt sneller in dan de andere. One Shot van Tune en Race Sealant van Stan's drogen vrij langzaam op, is mijn ervaring. Ik kijk ongeveer ongeveer om de 4 maanden of er nog genoeg vloeibaar spul in de bandjes zit en vul indien nodig een beetje bij. Hoewel ik dan meestal (4000-5000 km) aan nieuwe banden toe ben, sowieso achter, dus in de praktijk is dat eigenlijk alleen controle bij de voorband.
thanks! en hoe je zie dit het best na? band demonteren?

DeletedUser02
Forum-lid HC
Berichten: 4290
Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25

DeletedUser02 15 okt 2018 13:27

cva schreef: 15 okt 2018 12:52
joopi schreef: 15 okt 2018 10:13 Ligt een beetje aan het soort melk dat je gebruikt, want de ene droogt sneller in dan de andere. One Shot van Tune en Race Sealant van Stan's drogen vrij langzaam op, is mijn ervaring. Ik kijk ongeveer ongeveer om de 4 maanden of er nog genoeg vloeibaar spul in de bandjes zit en vul indien nodig een beetje bij. Hoewel ik dan meestal (4000-5000 km) aan nieuwe banden toe ben, sowieso achter, dus in de praktijk is dat eigenlijk alleen controle bij de voorband.
thanks! en hoe je zie dit het best na? band demonteren?
Wiel ff loshalen, schudden en horen/voelen of er iets beweegt. Mijn ervaring is dat Stan's na een half jaartje nog zo vloeibaar is als het maar kan. Af en toe een rondje rijden of de fiets verplaatsen zou voldoende moeten zijn om niet aan te koeken. Zou me er na 1.000km niet al te druk over maken (tenzij de fiets al een jaar stil staat).

In het ergste geval dicht de vloeistof het lek niet (snel genoeg) wanneer je dus lekrijdt.

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 15 okt 2018 17:38

@cva, ik haal idd de band op 1 plek even los met de bandenlichters, een paar cm is genoeg om te weten hoe de vlag er bijhangt en dan plopt de band ook meestal meteen weer goed in de velg bij het oppompen.

raiju
Forum-lid
Berichten: 467
Lid geworden op: 23 apr 2011 18:27

raiju 22 okt 2018 20:47

Orlok schreef: 03 okt 2018 19:25
raiju schreef: 03 okt 2018 12:12
Orlok schreef: 02 okt 2018 16:01 Heb je dat dan wel eens gedaan, een leeg gelopen tubelessband met een klein pompje oppompen.? :roll:
Haha prachtige oplossingen, ben blij voor jou dat het je nog nooit is gebeurd. Maar mocht het jou toch eens een keer overkomen dan zijn wij wel geïnteresseerd hoe je het dan hebt gefixt. ;)
Het is mij nog nooit overkomen dat ik een afgelopen tubelessband probeer te repareren en tubeless te monteren langs de weg. Dat lukt nl al een kleine 15 jaar niet.

De rest vd oplossingen heb ik wel al meerdere keren toegepast en deze werken voor mij perfect.

triple-t
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mar 2010 19:41

triple-t 29 okt 2018 13:10

Vraagje ivm VISION Trimax 30 wielen en Fusion 5 Performance banden.

Ik rij al enkele maanden met de Vision Trimax 30 Tubeless ready wielen met biba's. Mijn buitenbanden zijn versleten en heb me Hutchinsons Fusion 5 TLR Performance banden gekocht.
In het combi pakket zaten ook ventielen en sealant.
Had ze vorige week tubeless proberen leggen met de ventielen die erbij zaten maar er lekte heel veel lucht langs het ventiel naar buiten. De banden ploppen in de velg maar alle lucht ontsnapt na 2s.
Het rubber aan de ventielen is echter rechthoekig van vorm, dat leek me niet goed te passen in de ronde VISION velg, eerder geschikt voor MAVIC velgen.

Daarop ventielen besteld van Joe`s No Flats met ronde vorm.
Met een compressor plopt de band goed in de velg maar ik hoor nog steeds lucht ontsnappen aan het ventiel, hoewel het veel beter is dan met de andere ventielen.
Met de voetpomp krijg ik er zelfs niet meer dan 4 bar in.
Een paar uur later zit er nog een 2bar druk op de band, de volgende morgen echter volledig plat.

Ik heb er nog geen sealant in gedaan omdat ik eerst zeker wil zijn dat velg en ventiel goed luchtdicht zijn.

Ik heb de indruk dat het ventiel goed afsluit maar dat het velglint niet dicht is.
De wielen zijn geleverd met velglint maar dit zit gewoon los, ik kan het overal omhoog trekken van de velg waardoor velg gaten zichtbaar worden.
Moet het velglint niet op de velg kleven?
Of zorgt de sealant hier voor?

Polly1950
Forum-lid
Berichten: 97
Lid geworden op: 14 okt 2014 13:52

Polly1950 29 okt 2018 13:23

Je zal het velglint moeten vervangen voor tubeless velglint. Dit plakt aan de velg. Er zit nu nylon gewoon velglint in.
De sealant is vooral om gaatjes te dichten als je lek rijdt.

triple-t
Forum-lid
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mar 2010 19:41

triple-t 29 okt 2018 13:28

Dat is een optie maar waarom verkopen ze de wielen dan als Tubeless ready

Hier een foto van het velglint zoals ze geleverd zijn
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 okt 2018 13:35

triple-t schreef: 29 okt 2018 13:10 Vraagje ivm VISION Trimax 30 wielen en Fusion 5 Performance banden.

Ik heb de indruk dat het ventiel goed afsluit maar dat het velglint niet dicht is.
De wielen zijn geleverd met velglint maar dit zit gewoon los, ik kan het overal omhoog trekken van de velg waardoor velg gaten zichtbaar worden.
Moet het velglint niet op de velg kleven?
Of zorgt de sealant hier voor?
De Vision velg is ondanks dat deze tubeless ready is standaard voorzien van gewoon velglint welke je moet verwijderen voor tubeless velglint in de juiste breedte (velgrand-velgrand) bijv. die van Schwalbe. Als je deze erin hebt geplakt (een keer rond) zou je ook Schwalbe tubelessventielen kunnen monteren, deze passen in vrijwel elk velgbed. Daarna band monteren en oppompen en als deze op druk blijven de banden voorzien van sealant voor roadbikes, bijv. ook van Schwalbe.! ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie