Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

i-mac

i-mac 23 jun 2021 16:41

Orlok schreef: 23 jun 2021 16:22 Ik weet uit ervaring dat je met beleid en rustig cq. langzaam fietsend over asfalt o.i.d. enkele kilometers op een lekke band kan doorrijden zonder de velg te beschadigen, mits de band op de velg blijft uiteraard.!
Ik heb dat ook gedaan, maar ik voelde dat ik beter kon stoppen. Ik was toen op pakweg 16km van thuis. In normale (lees = droge) omstandigheden zou ik een biba opgelegd hebben, Maar goed, die ene bestuurder stopte en stelde voor me naar huis te brengen. Ik heb geen neen gezegd. En eerlijk, ik heb ook al eens iemand naar huis gebracht die met pech langs de weg stond.


Intussen een mail gekregen van een vriend die de Vittoria's een tijdje geprobeerd heeft, maar die er niet echt enthousiast over is. Hij adviseerde me om eens naar de tubolight te kijken. Al wist hij ook te zeggen dat een grote afstand overbruggen met dergelijke hulpmiddelen niet hetgeen is waar ze voor gemaakt zijn. Deze dienen eerder om met een heel lage druk in de banden te rijden om zo meer grip te hebben. Ik ga nog eens luisteren bij mijn fietsenmaker wat hij erover denkt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jun 2021 09:22

De vraag is ook, Hoe vaak komt het voor dat:
-Je lek rijd;
-Je lek rijd en de vloeistof het niet dicht;
-Je lek rijd en de vloeistof het niet dicht en de pluggen niet werken.......

En wat wil je daar dan voor maatregelen voor nemen. Ik nu nu in 25 jaar twee keer moeten bellen om me te laten ophalen. Dat vind ik prima.

i-mac

i-mac 24 jun 2021 09:37

wasbeer2006 schreef: 24 jun 2021 09:22 De vraag is ook, Hoe vaak komt het voor dat:
-Je lek rijd;
-Je lek rijd en de vloeistof het niet dicht;
-Je lek rijd en de vloeistof het niet dicht en de pluggen niet werken.......

En wat wil je daar dan voor maatregelen voor nemen. Ik nu nu in 25 jaar twee keer moeten bellen om me te laten ophalen. Dat vind ik prima.
Daar moet ik je gelijk in geven.

Deze morgen merkte ik ook op dat de plug naar buiten wordt geduwd. Ik ga nog eens de truk met de secondenlijm proberen. Ofwel ga ik even langs bij mijn garagist, en laat ik een autoplug insteken.

Ik fiets pas sinds vorig jaar tubeless, en heb met de vorige banden 7000km kunnen rijden. Dan heb ik in het donker de pech gehad om over een kapot blikje te rijden, en de snee was onherstelbaar. Nu met de nieuwe banden minder geluk. Maar goed, herstellen zal deze keer wel lukken. En het is ook een leerschool.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 jun 2021 10:01

Gewoon van binnen repareren met een Simsonplakker en een 10 mm rondje tubelesstape om het naar buiten drukken van de plakker te voorkomen.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

i-mac

i-mac 24 jun 2021 10:23

Orlok schreef: 24 jun 2021 10:01 Gewoon van binnen repareren met een Simsonplakker en een 10 mm rondje tubelesstape om het naar buiten drukken van de plakker te voorkomen.!
:like: Ga ik doen

i-mac

i-mac 27 jun 2021 10:04

Even een korte update : gisteren rit van ±85km gereden met als doel de plug te testen. En die heeft op de diverse soorten ondergrond (van gravel tot scherpe kiezelstenen) goed gedaan. Alleen blijft er een stukje van de plug uitsteken. Nochtans al een stukje weggesneden, maar waarschijnlijk door de druk weer wat naar buiten geduwd. Dat zorgt ervoor dat ik op asfalt bij elke omwenteling dat bobbeltje voel. Maar niet dat het echt stoort. Ik ga wel, op aanraden van een vriend, een dikkere plug kopen. In geval het gat wat groter zou uitvallen, zou het daarmee zeker moeten lukken. Ik wist niet dat er verschillende diktes bestonden.

De tip van Orlok heb ik nog niet gedaan. Maar dat ga ik zeker nog doen.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 jun 2021 10:14

Z’n plug is ook niet bedoeld voor permanente oplossing maar als middel om nog thuis te komen.
Plakken vanbinnen uit is voor lange termijn beter

i-mac

i-mac 27 jun 2021 10:16

t2300 schreef: 27 jun 2021 10:14 Z’n plug is ook niet bedoeld voor permanente oplossing maar als middel om nog thuis te komen.
Plakken vanbinnen uit is voor lange termijn beter
Wist ik niet. Ga dus snel werk maken van het plakken.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 jun 2021 10:19

En van buiten uit evt het gat opvullen met vulkaniseerde lijm

i-mac

i-mac 27 jun 2021 11:03

t2300 schreef: 27 jun 2021 10:14 Z’n plug is ook niet bedoeld voor permanente oplossing maar als middel om nog thuis te komen.
Plakken vanbinnen uit is voor lange termijn beter
Nog een vraag : lukt dat plakken als er latex in de band zit? Of moet je dat eerst proper maken? Ik heb nood aan een "tubeless voor dummy's" :? Al vindt ik het allemaal best boeiend. Altijd leuk om iets nieuws te kleren.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1635
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 27 jun 2021 11:27

Moet echt goed “zuiver” zijn. Als dus schoonmaken

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 27 jun 2021 13:38

i-mac schreef: 27 jun 2021 11:03
t2300 schreef: 27 jun 2021 10:14 Z’n plug is ook niet bedoeld voor permanente oplossing maar als middel om nog thuis te komen.
Plakken vanbinnen uit is voor lange termijn beter
Nog een vraag : lukt dat plakken als er latex in de band zit? Of moet je dat eerst proper maken? Ik heb nood aan een "tubeless voor dummy's" :? Al vindt ik het allemaal best boeiend. Altijd leuk om iets nieuws te kleren.
Ik heb dmv een dremel de binnenzijde opgeruwd en daarna de plakker geplakt.
Had het eerst met een schuurpapiertje geprobeerd maar dat was geen succes.
Heb inmiddels alweer 1000km gereden met een geplakte buitenband. :like:

Plaats reactie