Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 29 apr 2021 14:13

Ik krijg het vaal al niet eens opgetrokken in die spuit en dan schud ik al heel goed!
Maargoed bij een mtb in de band kiepen en erom leggen is vaak niet zo'n probleem.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 03 mei 2021 19:41

Inmiddels al mijn 5e set Hutchinson tubeless banden welke ik om-en-om met Schwalbe o.a. One en Pro One banden sinds 2014 rijd. Tot op heden weinig tot geen problemen ervaren behalve dat ze een beetje stug/hard zijn en m.i. meer rolweerstand hebben dan de Schwalbes.
Echter nu een set Fusion 5 eleven storm edition Voeckler in 25 mm waarvan er één band bij zit die vanaf het begin steeds een (of meerdere) lekje(s) heeft waar tot op dit moment ik nog steeds niet achter ben waar dat zit om het vanaf de binnenkant te repareren. Inmiddels al 3000 km gereden en meerdere malen lek gereden waarbij de latex het lek steeds dichtte, dus door kunnen rijden, zelfs tot vandaag weer het geval.
Normaal kom je er meestal pas achter als je de latex tegen het frame ziet zitten. Vandaag dacht ik het lek onderweg gelokaliseerd te hebben, ben gestopt en heb het met een krijtje op de band/velg gemarkeerd en ben nadat ik de band weer op druk had gebracht met mijn CO2-pompje weer verder gereden.
Toen ik thuis kwam alvast een foto van het vermoedelijke lek genomen, maar zag al meteen dat er geen latex tegen het frame zat, vreemd . . . . . . nee hoor want er zat helemaal geen latex meer in de band en toch was de band nog op druk, gerepareerd door het kleine rest beetje latex, om thuis te komen.? Met andere woorden de latex doet zijn werk dus goed, ook als er nog een klein beetje over is.

Alleen is het wel vervelend/nadeel als je het lek in de tubelessband niet kan vinden om te repareren.

Inmiddels staat de racer weer klaar voor een volgend ritje met dezelfde tubelessbanden waarvan de achterband iig is gevuld met 30ml latex, hopelijk met een spuiter bij een lekke band zodat ik duidelijk kan zien waar het vandaan komt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 03 mei 2021 19:55

Voorwiel van m'n Dt swiss pr1600 is wel beetje op kwa remrand, dus had een p1800 voorwiel gekocht. (verschil zit hem naar mijn idee vooral in de hub achter)
Zaterdag Schwalbe Pro One bandje erop gemonteerd, alleen laatste stukje wel bandenlichter gebruikt geen zin in pijnlijke handen.
Opgepompt en staat nu nogsteeds volledig op druk zonder latex erin gedaan te hebben, sluit allemaal goed af/aan dus zegmaar.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 mei 2021 07:40

wasbeer2006 schreef: 29 apr 2021 14:13 Ik krijg het vaal al niet eens opgetrokken in die spuit en dan schud ik al heel goed!
Maargoed bij een mtb in de band kiepen en erom leggen is vaak niet zo'n probleem.
Dat was gisteren geen probleem (en ik heb zo'n dunne slang die IN het ventiel past)

Gisteren dus de achterband moeten vervangen (Schwalbe Pro One TLE Addix 25mm), ik heb er 2200km mee gereden, niet echt veel vind ik. Met de Sworks Turbo deed ik niet veel meer maar had toch beter verwacht.

De laatste ritten al een paar keer een lekje gehad (steeds dicht zonder dat ik moest stoppen)
Zondag een wat groter lek dat niet gedicht werd. Ik heb er een plug (Dynaplug) in geduwd en dat werkte onmiddellijk en perfect.
Band nog een beetje opgepompt (CO2) en dan nog 150km gefietst zonder problemen.

Extra materiaal van de Dynaplug heb ik niet afgeknipt, gewoon mee gereden. Voel je niks van maar ziet er niet uit (stukje hangt er zo zielig, plat gedrukt bij)

De gewone One TLE lijkt wel langer mee te gaan, die zit al bijna 3000km onder de winterfiets/gravelfiets en ziet er nog goed uit.
Afbeelding

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mei 2021 09:04

Het lukt me echt niet met de race, misschien te lang gestaan de vloeistof waardoor die klontert, dat zou kunnen.

Toch vind ik de (oude) pro one ook wel heel vierkant worden en echt lang vind ik ze niet mee gaan.
Als deze op zijn ga ik ook hier de pirelli's proberen.

@Orlok, als de latex het gat eenmaal heeft gedicht, dan laat ik dat daarna altijd zo en ga ik niet de band repareren.

Overigens als ik het zo lees vind ik dat er heel veel wordt lekgereden door een aantal.
Ik moet voorzichtig zijn, maar het is alweer drie of vier jaar geleden en ruim 20k voor mij.
Nu ik mijn huidige pirelli's (geen tubeless) behoorlijk aan het oprijden ben, ik ben echt benieuwd wanneer ze op zijn. lijken wel niet te slijten. er zit nu ruim 6000 op en ik denk dat er nog makkelijk 2k op haal. Op een pro one, de oude max 3500

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 04 mei 2021 10:20

Als de vloeistof klontert, is er lucht aan geweest. Bus goed dicht doen en in een afsluitbaar plastic zakje houden (zat in zo'n zakje toen ik de bus binnen kreeg)

Mijn achterband was zeker niet vierkant (de oude GP4000SII had daar pas veel last van)

Als die Pirelli's in TL versie wat betaalbaarder worden, wil ik die wel eens proberen (60-70€ voor een band is overdreven voor mij)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 mei 2021 11:48

wasbeer2006 schreef: 04 mei 2021 09:04 @Orlok, als de latex het gat eenmaal heeft gedicht, dan laat ik dat daarna altijd zo en ga ik niet de band repareren.

Overigens als ik het zo lees vind ik dat er heel veel wordt lekgereden door een aantal.
Ik moet voorzichtig zijn, maar het is alweer drie of vier jaar geleden en ruim 20k voor mij.
Nu ik mijn huidige pirelli's (geen tubeless) behoorlijk aan het oprijden ben, ik ben echt benieuwd wanneer ze op zijn. lijken wel niet te slijten. er zit nu ruim 6000 op en ik denk dat er nog makkelijk 2k op haal. Op een pro one, de oude max 3500
Als de latex het gat heeft gedicht ga ik het ook niet repareren maar als ik regelmatig merk dat ik met een band lek rijd vind ik dat toch vervelend en wil ik het repareren vanaf de binnenkant, maar dan moet je wel weten waar het lek zit. Dat vind ik wel een nadeel van tubeless banden. ;)

Dat lekrijden valt mij overigens wel mee, het is dat die band van mij sinds het begin al enkele keren is lek gereden zonder dat ik hoefde te stoppen en wil toch minstens 4000 km er mee kunnen rijden. Grofweg 3000 km met een tubeless band vind ik veel te weinig vooral als deze aan de buitenkant nog niet is versleten (vierkant of canvas zichtbaar).

Het gemiddelde van al mijn tubeless banden (15 sets) is bijna 4000 km met uitschieters naar 8000 km (Fusion 3) maar ook net aan 1000 km (Pro One).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12460
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 mei 2021 12:51

Zie je aan de binnenkant niet een witte plek bij het lek? Dat was bij mij meestal wel het geval (MTB), zodoende kon ik ze dan toch vinden.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 mei 2021 13:00

Nou ja, als het het enige gaatje is wel, Het is idd wel zo dat de latex zich bij het gaatje aan de binnenkant van de band ophoopt.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 04 mei 2021 21:29

DDX schreef: 03 mei 2021 19:55
Zaterdag Schwalbe Pro One bandje erop gemonteerd, alleen laatste stukje wel bandenlichter gebruikt geen zin in pijnlijke handen.
Ik durf geen plastic bandenlichter op mijn Carbon velgen te zetten, ik ben bang dat mijn velg breekt. Dan maar zere handen.

Of zou breken van velg meevallen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 mei 2021 21:56

Ik denk eerder dat je de plastic bandenlichter breekt dan de velg. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Aspide83
Forum-lid
Berichten: 728
Lid geworden op: 13 jul 2015 16:23

Aspide83 04 mei 2021 22:02

Orlok schreef: 04 mei 2021 21:56 Ik denk eerder dat je de plastic bandenlichter breekt dan de velg. :roll:
Daar hoop ik dan op :-)

Plaats reactie