Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Fr3ggel
Forum-lid
Berichten: 326
Lid geworden op: 09 mar 2014 17:19

Gebruikersavatar Fr3ggel 27 jul 2014 23:22

Tip:
Rij de banden even in op een andere wielset.
Gebruik wat dreft of iets dergelijks aan de rand van de band (glijmiddel).
Maak gebruik van een bandenknecht
... en niet te bang.

Dan moet het zeker lukken.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 jul 2014 08:59

kauwvot schreef:Nadat ik nu na een kleine week en 250..300km verder tubeless gereden heb moet ik zeggen: ik ben (half)om…

Schwalbe One's liggen momenteel op mijn wintersetje Fulcrum 5's. Even wennen, maar met mijn 64kg en nu voor het 5e jaar een S1 die niet in comfort zal uitblinken is het rijden op sporadisch onverhard en zeker fietspaden met (kleine) tottoirtegels of bakstenen een verademing met ca. 5,8 bar ipv de gebruikelijke 6-6,5 voren en 6,5-7 achter. BTW de tubeless krijg ik ook op mijn normale Zonda's gemonteerd.

Een beetje twijfel bleef toch begin van de week en gisteren een setje 2-way's Zonda's ontvangen: ik krijg de tubeless er met geen mogelijkheid op…. @#$@. Clinchers lukt aardig maar daar heb ik ze niet voor gekocht.

De foto moet ik nog posten, het verschil in velg(bed) tussen normale Zonda's en 2-way's is hoofdzakelijk dat pakweg iets minder dan een kwart van de binnenvelg direct naast de velgrand horizontaal verloopt incl. een opstekend randje. Wellicht om de volgende redenen: om de band behalve aan de velgrand ook hier luchtdicht te krijgen (zonder vloeibare latex); en 2 ingeval van een te lage bandenspanning te voorkomen dat de band in het midden van de velg schiet met catastrofale gevolgen van dien.

Normale velgen krijg ik luchtdicht met Doc Blue. Ware het niet dat Campagnolo (en ik denk ook Shimano) letterlijk schrijft: "Gebruik NOOIT doorboringsbestendige afdichtingsproducten die alkalische stoffen bevatten ammoniak - natriumhydroxide". Voor diegene die dus normale velgen (ook normale Zonda's) met vloeistof willen rijden zou ik aanraden min. 1 laag yellow tape aanbrengen ivm corrosie.

Van de week gaan de normale Zonda's naar tubeless incl. yellow tape. Ik heb nog de hoop dat ik "ingereden tubeless" op de 2-way-fit krijg, anders gaat maar ritueel de flex in dat k%$-wielsetje…
Ik heb Schwalbe One's liggen op Eurussen 2 way fit en verwacht dat de afmetingen daarvan niet afwijken van jouw zonda's. Met een VAR bandenknecht had ik ze er zo om.

Dat verhaal van doorboringsbestendige afdichtingsproducten had ik nog nooit gehoord. Heb stans sealant in mijn eurussen, maar zie geen corrosie of wat dan ook.

Mocht je tubeless willen rijden met standaard zonda's, dan heb je sowieso een luchtdicht velglint nodig: er is een klein gaatje geboord in velgbed en wang velg. Die moet je luchtdicht maken.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 28 jul 2014 11:39

Bedankt heren, een bandenknecht heb ik nog niet (geprobeerd). Helaas heeft Bike Components naast de deur de VAR niet, deze lijkt me toch handig als je 'm onderweg nog eens nodig hebt. Eens kijken waar ik die kan bestellen.

Googel eens op "tubeless sealent corrosion"… Dit geldt zeker voor niet-geanodiseerde velgen, in hoeverre de zwarte coating van b.v. de Zonda's op lange termijn (jaren) bescherming bied is af te wachten. BTW het staat in de meegeleverde handleiding, maar wie leest nu handleidingen ;). Verder adviseert Campa geen lagere bandenspanning dan 6 bar i.v.m. "het risico dat de hielen in bochten iets loslaten uit hun behuizing en kleine lekken veroorzaken". (De vertaler bij Campa is een beetje a-technisch…).

Ik ben er voor mij inmiddels uit gezien de foto's, in mijn ogen (geen garantie!) bieden de 2-way fits niet veel betere bescherming dan normale velgen m.b.t. de angst van het aflopen/burpen van de band. Echte tubeless velgen zijn beter luchtdicht te krijgen en bieden meer bescherming indien de bandenspanning te laag is. Gaat je band minder dan een (half) jaar mee en controleer je elk ritje je bandenspanning kan voor mij ook normale velgen…

Hieronder het verschil tussen een normale en een 2-way-fit Zonda:

http://www.mijnalbum.nl/Album=GJZT87VY#BGMNOSTQ

Afbeelding

Afbeelding

twofourtwo
Forum-lid
Berichten: 311
Lid geworden op: 18 mar 2010 14:02

twofourtwo 28 jul 2014 12:00

@kouwvot - misschien is dit iets of vergis ik me? https://www.bike-components.de/products ... heber.html
It's all fun and games ... until it gets on YouTube!

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 28 jul 2014 12:07

kauwvot schreef:Bedankt heren, een bandenknecht heb ik nog niet (geprobeerd). Helaas heeft Bike Components naast de deur de VAR niet, deze lijkt me toch handig als je 'm onderweg nog eens nodig hebt. Eens kijken waar ik die kan bestellen.

Googel eens op "tubeless sealent corrosion"… Dit geldt zeker voor niet-geanodiseerde velgen, in hoeverre de zwarte coating van b.v. de Zonda's op lange termijn (jaren) bescherming bied is af te wachten. BTW het staat in de meegeleverde handleiding, maar wie leest nu handleidingen ;). Verder adviseert Campa geen lagere bandenspanning dan 6 bar i.v.m. "het risico dat de hielen in bochten iets loslaten uit hun behuizing en kleine lekken veroorzaken". (De vertaler bij Campa is een beetje a-technisch…).

Ik ben er voor mij inmiddels uit gezien de foto's, in mijn ogen (geen garantie!) bieden de 2-way fits niet veel betere bescherming dan normale velgen m.b.t. de angst van het aflopen/burpen van de band. Echte tubeless velgen zijn beter luchtdicht te krijgen en bieden meer bescherming indien de bandenspanning te laag is. Gaat je band minder dan een (half) jaar mee en controleer je elk ritje je bandenspanning kan voor mij ook normale velgen…

Hieronder het verschil tussen een normale en een 2-way-fit Zonda:

http://www.mijnalbum.nl/Album=GJZT87VY#BGMNOSTQ

Afbeelding

Afbeelding
Dat was ook mijn conclusie: de verschillen tussen normaal en 2 way fit zijn minimaal en vooral gericht op luchtdichtheid en montage tubeless banden.

Naast mijn chinese carbonvelgen en eurussen 2 way fit, rijd ik ook al een tijdje tubeless op normale zonda's.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
kauwvot
Forum-lid
Berichten: 284
Lid geworden op: 19 okt 2009 23:48

Gebruikersavatar kauwvot 29 jul 2014 18:52

Nadat ik gisteren het achterwiel van mijn normale Zonda's niet lekker luchtdicht kreeg rond het ventiel @$@1, het rubbertje van de Renkompressor het langzaam laat afweten $@#2! vandaag met een regenbui nog maar eens de 2-ways geprobeerd.

Gelukt! Een band zowaar droog, de andere omgezet van de normale naar de 2-way Zonda inclusief latex zonder veel te morsen.

Het is te doen, zeker als je de handleiding leest… De truc is dat je de band moet kantelen, bij het plaatsen van de 2e hiel nadat je 3/4 rond bent de eerste hiel aan de kant en de 2e richting midden/diepe van de velg krijgen, dat spaart omtrek. Zoals op het youtube filmpje van Campa lukt het mij in elk geval niet, zo wel. Nog geen bandenknecht maar met 2 bandenlichters links/rechts naast het ventiel als afsluiting.

Op de 2-ways heb ik ook eens yellow tape liggen (goed aandrukken/inrollen) vanwege de latex. Wat bij MTB niet is vanwege het bandvolume speelt hier wel, na het omzetten van de band met latex staat dus de velg in de latex (30..40ml): voor het oppompen kwam het al tussen band/velg gesijpeld.

Afbeelding
2-way Zonda's


Afbeelding
Pekel- of verdomdslechtweersetje Fulcrum R5's met Campa 2-way ventielen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 29 jul 2014 19:19

kauwvot schreef:Nadat ik gisteren het achterwiel van mijn normale Zonda's niet lekker luchtdicht kreeg rond het ventiel @$@1, het rubbertje van de Renkompressor het langzaam laat afweten $@#2! vandaag met een regenbui nog maar eens de 2-ways geprobeerd.

Gelukt! Een band zowaar droog, de andere omgezet van de normale naar de 2-way Zonda inclusief latex zonder veel te morsen.

Het is te doen, zeker als je de handleiding leest… De truc is dat je de band moet kantelen, bij het plaatsen van de 2e hiel nadat je 3/4 rond bent de eerste hiel aan de kant en de 2e richting midden/diepe van de velg krijgen, dat spaart omtrek. Zoals op het youtube filmpje van Campa lukt het mij in elk geval niet, zo wel. Nog geen bandenknecht maar met 2 bandenlichters links/rechts naast het ventiel als afsluiting.

Op de 2-ways heb ik ook eens yellow tape liggen (goed aandrukken/inrollen) vanwege de latex. Wat bij MTB niet is vanwege het bandvolume speelt hier wel, na het omzetten van de band met latex staat dus de velg in de latex (30..40ml): voor het oppompen kwam het al tussen band/velg gesijpeld.
Om het geknoei met de latex te vermijden gebruik ik ten eerste ventielen met een demonteerbaar binnenwerk, bijv. Schwalbe, vervolgens pomp ik de tubeless band eerst op druk zonder latex, laat hem eerst een tijdje op druk staan om eventueel te veel drukverlies te kunnen herstellen en laat vervolgens de band leeglopen. Daarna draai ik het binnenwerk van het ventiel eruit en giet/spuit de latex d.m.v. een 30ml injectiespuit in het ventiel. Even het ventiel doorblazen om daarna het binnenwerk van het ventiel weer te monteren en weer op druk pompen, et voila geen gemors. :mrgreen:

Oh, ja als je de latex in de band spuit of zelfs als je de band oppompt zorg dan dat het ventiel zich niet onderaan bevindt, anders loopt/spuit de latex eruit. :oops:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

PDM-Retro
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 22 okt 2013 13:31

PDM-Retro 01 aug 2014 19:17

Ik had ook Tubeless...
Had, ik heb het opgegeven...
Gewoon weer met de ouderwetse binnenband!

Als ik ooit nog een echte klimmer wordt stap ik wel weer om...
Omdat je hiermee het risico op klapbanden en plotselinge lekke banden in een afdaling minimaliseert...
Maar voordat serieuze vormen aanneemt, kan dat nog wel ff duren hahahahahhahaha ;-) (zelfspot)

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 01 aug 2014 22:11

Hoezo opgegeven?
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

jell-ee
Forum-lid
Berichten: 252
Lid geworden op: 03 jun 2009 21:14

jell-ee 02 aug 2014 19:13

Iemand ervaring met One's tubeless of Fulcurm R3 (niet 2wayfit).?

Wilde ze zonder vloeistof rijden omdat er dan gewoon een biba in kan al ik ver van huis lek rijd.

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 02 aug 2014 22:57

Met beide geen ervaring. Maar als het met de non-2Way fit Zonda's (paar berichten hierboven) kan moet het met de non-2Way fit FCR3's ook lukken. Wel extra yellowtape aanbrengen voor een betere afdichting langs de velgrand. Maar waarom zou je er geen vloeistof in doen als je van plan bent lek te rijden...

Als het gat zo groot is dat de vloeistof het gat niet dicht kun je de band alsnog met binnenband gaan rijden. Overigens wordt je binnenband alleen een beetje smerig, maar als de vloeistof nog vers is spoel je binnenband zo schoon onder de kraan... Alleen vloeistof dat al langere tijd in je buitenband aanwezig kan een beetje vast gaan zitten, maar ook dat is best goed schoon te krijgen. In ieder geval van Stans (en aan de merken waaraan zij ook leveren), andere merken kunnen wat hardnekkiger vast gaan zitten in de buitenband...

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 aug 2014 09:01

+1

voor degene die het ventiel niet dicht krijgen zijn er twee opties.

Ventiel insmeren met vet als je zonder vloeistof rijd.
Beetje schudden bij het ventiel met de vloeistof, die dicht het ook wel

Als je ventielen koopt, koop de notubes, die lekken zelden, tenzij je tape niet goed gewikkeld zit.

Plaats reactie