Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 15 apr 2014 21:19

Dat werkt toch net iets minder goed, dacht het eerst ook, maar gebruik liever yellow tape. Blijft beter zitten, en klemt de band beter.

Bianchista
Forum-lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 30 jan 2012 18:10

Bianchista 16 apr 2014 09:45

Ik ben ook net over op Tubeless. HIervoor 3B en LM gereden met de GP4000S op mijn setje notubes Alpha 340 van Wheel-tec. Durfde dit jaat toch het risico een klapbanden niet meer aan...
Viel me op dat bij het monteren van de Schwalbe One de band bij het oppompen niet in de velg 'plopt'. De GP4000s had dit wel. Kan dit komen door de stuggere rand/bead van de One?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 apr 2014 10:43

JoostG schreef:Volgens mij werkt standaard isolatietape ook perfect. Heb zelf voor de eerste keer stans yellowtape gebruikt, maar haal in het vervolg wel een rolletje bij de bouwmarkt.
Volgens mij moet isolatieband idd ook kunnen werken. Op "Dirty-Pages" wordt daarover ook gesproken en op sommige Amerikaanse MTB Forums ook, alleen schijnt de kleefkracht op alu of carbon niet voldoende te zijn waardoor er op den duur toch lucht langs zou gaat ontsnappen. :!: Er wordt ook meerdere keren verwezen naar zgn. Gorilla-tape, maar dat is hier niet in winkels te koop. Zelf heb ik gisterenavond twee lagen isolatieband met een laag binnenbandrubber - idem zoals in de velg - in de dop van een staande fietspomp opgepompt tot 12 bar zonder dat dit kapot ging. Door de rek van de isolatieband puilde dit wel uit naar buiten, echter zonder kapot te gaan, dus in de praktijk puilt dat uit in de spaakgaten. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 16 apr 2014 14:08

Bianchista schreef:Ik ben ook net over op Tubeless...
Viel me op dat bij het monteren van de Schwalbe One de band bij het oppompen niet in de velg 'plopt'. De GP4000s had dit wel. Kan dit komen door de stuggere rand/bead van de One?
Ook ik heb onlangs een tubeless set (wielen + banden) aangeschaft, zoals je onderaan deze pagina en op de daarop volgende kunt lezen (of wellicht al hebt gelezen ;) ). Ook bij mijn Schwalbe Ultremo ZX's 'plopte' slechts één band een beetje en de andere helemaal niet. Vond ik wel 'jammer', want ik stond er juist met spanning op te wachten :lol: . Zou voor mij een teken zijn dat 'de boel goed zat'. Is dus misschien wel een eigenaardigheid van de Schwalbes om niet zo overduidelijk te 'ploppen' :? .
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 apr 2014 20:06

Bianchista schreef:Ik ben ook net over op Tubeless. HIervoor 3B en LM gereden met de GP4000S op mijn setje notubes Alpha 340 van Wheel-tec. Durfde dit jaat toch het risico een klapbanden niet meer aan...
Viel me op dat bij het monteren van de Schwalbe One de band bij het oppompen niet in de velg 'plopt'. De GP4000s had dit wel. Kan dit komen door de stuggere rand/bead van de One?
Volgens mij is de GP4000s een gewone vouwband en geen tubeless band. Dat neemt niet weg dat m.i. een gewone band wel degelijk tubeless te monteren is vlgns de zgn. "Ghetto" methode. Maar ik kan het mis hebben. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 16 apr 2014 20:35

Ghetto tubbeles gaat altijd over mtb banden. Bij de race heb ik dat nog niemand zien doen.
Ik durf het zelf eerlijk gezegd niet aan, maar als je het test dan hoor ik het graag!

remirom
Forum-lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 14 okt 2013 11:15

remirom 16 apr 2014 20:51

over die tape, een rolletje yellow tape kost de wereld niet en je doet er jaren mee, om daarvoor speciaal een goedkoper alternatief te gaan zoeken in de bouwmarkt...

misschien tussentijdse update over men eigen tubeless wielsetje , nl. wheeltec handmade dtswiss 240 / stans ztr alpha 340/400 combi , zelf ultremo zx 23mm opgelegd (de one 25mm versie was op dat moment nog moeilijk leverbaar)

tot nu toe een 2000km mee gereden, vlak, klimmen , kasseien etc... en alleen maar tevredenheid, bolt nog steeds super, nog seeds kaarrecht, nog geen lekke banden gehad of punctures. grip nog steeds op en top.
slijtage van de ultremo's lijkt eigenlijk heel goed mee te vallen op het eerste zicht.

maw, op de termijn dat ik ze heb kan ik er geen slecht woord van zeggen ;-)

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 16 apr 2014 21:07

remirom schreef:over die tape, een rolletje yellow tape kost de wereld niet en je doet er jaren mee, om daarvoor speciaal een goedkoper alternatief te gaan zoeken in de bouwmarkt...

misschien tussentijdse update over men eigen tubeless wielsetje , nl. wheeltec handmade dtswiss 240 / stans ztr alpha 340/400 combi , zelf ultremo zx 23mm opgelegd (de one 25mm versie was op dat moment nog moeilijk leverbaar)

tot nu toe een 2000km mee gereden, vlak, klimmen , kasseien etc... en alleen maar tevredenheid, bolt nog steeds super, nog seeds kaarrecht, nog geen lekke banden gehad of punctures. grip nog steeds op en top.
slijtage van de ultremo's lijkt eigenlijk heel goed mee te vallen op het eerste zicht.

maw, op de termijn dat ik ze heb kan ik er geen slecht woord van zeggen ;-)
Over die Yellowtape heb je natuurlijk wel gelijk, maar toch . . . ;)

Vwb slijtage van die Ultremo ZX lijkt mij dat je meer kilometers er mee moet kunnen maken dan met één met een binnenband?

Wat mij trouwens ook opgevallen is dat Schwalbe op hun website niet (meer) over Ultremo ZX tubeless informeert maar wel over de 'One' tubeless band. Verder kan je de Ultremo ZX tubeless nergens bestellen, behalve in een duo-pack als tubeless introductie uitvoering.! :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

brekson
Forum-lid
Berichten: 1288
Lid geworden op: 27 mei 2008 15:55
Locatie: Grensstreek

brekson 17 apr 2014 08:01

Ik heb me de shimano 6800 wielset aangekocht om op de crosser tubeless te rijden
De crossbanden gaan er gemakkelijk op
Maar als test heb ik er nu reeds gebruikte GP4000S opgelegd
Man , ging dit moelijk. Waar ik altijd op verschillende gewone velgen de bandjes er met de hand op leg, moest het nu met de grote bandenknecht. Had ik een beetje onderschat
Maar gelukkig heb ik ze daar niet voor gekocht
Ultimate CF SL DISC 9.0 DI2, Speci Turbo S, Sworks Venge

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 apr 2014 09:14

remirom schreef:over die tape, een rolletje yellow tape kost de wereld niet en je doet er jaren mee, om daarvoor speciaal een goedkoper alternatief te gaan zoeken in de bouwmarkt...
Doet er jaren mee? Na op 2 velgen 2 lagen aangebracht te hebben was het wel op.
Het rolletje kost zelf niet veel, maar tot op heden kon ik hem alleen online vinden en dan krijg je er nog verzendkosten bij. Voor dat geld heb ik wel 10 rolletjes isolatietape :D
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 17 apr 2014 09:18

japiecarbon schreef:Ghetto tubbeles gaat altijd over mtb banden. Bij de race heb ik dat nog niemand zien doen.
Ik durf het zelf eerlijk gezegd niet aan, maar als je het test dan hoor ik het graag!
Ik hoor ook graag eerst iemand anders ervaringen. Ik heb geprobeerd om mijn tacx trainings band tubeless te monteren (een mens moet wat op een vrije avond), maar dat werd geen succes.

Mijn inziens zijn de tubeless banden ook wat anders dan de normale clinchers: de wangen lijken dikker (waardoor ze op lagere spanning gereden kunnen worden) en het rubber rond de draad lijkt dikker (om beter te klemmen voor luchtdichtheid).
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5880
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 17 apr 2014 09:50

brekson schreef:Ik heb me de shimano 6800 wielset aangekocht om op de crosser tubeless te rijden
De crossbanden gaan er gemakkelijk op
Maar als test heb ik er nu reeds gebruikte GP4000S opgelegd
Man , ging dit moelijk. Waar ik altijd op verschillende gewone velgen de bandjes er met de hand op leg, moest het nu met de grote bandenknecht. Had ik een beetje onderschat
Maar gelukkig heb ik ze daar niet voor gekocht
Dus heb jij nu de GP4000S als tubeless gemonteerd.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie