Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37360
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 14 okt 2021 11:30

Ik heb een 24L compressortje en daar heb je ruimschoots genoeg aan. 2.6"ATB banden ook probleemloos, is eigenlijk nog soort van overkill.
Less is bore

Gebruikersavatar
nijkie
Forum-lid HC
Berichten: 8446
Lid geworden op: 04 aug 2010 23:11
Locatie: Ernem

Gebruikersavatar nijkie 14 okt 2021 12:16

Het verschilt per band/velg met een lichte compressor.
Conti terra speed en Pirelli H geen probleem,Vredenstein Aventura 44mm effe bommetje er op.
Pirelli en de Vredenstein blijven wel goed op druk,conti na 1 dag al bijpompen.
Sensa GF White edition.
Sensa Gulia G2.
Cannondale Topstone 4

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 okt 2021 14:51

Zou een alu Campagnolo Zonda C17 velg ook tubeless te maken zijn? Er zitten iig geen spaakgaten in. Of werkt dat tubeless maken van clinchers allen bij carbon wielen? (geen idee waarom eigenlijk).

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 15 okt 2021 15:12

Klaarblijkelijk heb je mijn bericht van 4 oktober jl. op jouw eerdere vraag daarover niet goed gelezen. ;)


Orlok schreef: 04 okt 2021 16:15
NuitKor schreef: 04 okt 2021 15:16
Tjebakka schreef: 04 okt 2021 14:22

TL-variant kopen. Je velgen kun je misschien wel geschikt maken voor tubeless maar banden niet.
Kan je een gewone clincher (carbon) tubeless maken en is dat dan voldoende veilig? Ik zou best mijn clincher van farsports proberen tubeless te maken als dat veilig kan.
Mijn eerste carbonwielen van CSC in 2014 waren niet tubeless geschikt maar heb deze gewoon met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden, toentertijd nog de UltremoZX van Schwalbe, daarna de One, Pro One maar ook de Fusion 3 en 5 van Hutchinson. In totaal meer dan 30.000 km zonder problemen met die wielen gereden met een maximale bandendruk van 7 bar.! Inmiddels vervangen voor .carbonwielen van CSC die nu wel tubeless ready zijn.
Ook de aluminium velg van de Fulcrum Quattro die niet tubeless ready is heb ik met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden en daar ook zo'n 20.000 km mee gereden.

Wat is voldoende veilig? Een klapband met een gewone buitenband is net zo gevaarlijk als een van de velg aflopende tubelessband. Dat laatste zal zowiezo eerder gebeuren bij een niet tubeless ready velg dan bij een tubeless ready velg, doch is geen garantie dat het bij een tubeless ready velg niet kan gebeuren. Alles hangt samen met een goede combinatie velg en band.

Btw, voor tegen het van de velg lopen van de band bestaan er nu zgn. liners die in de tubelessband worden gemonteerd waardoor deze bij het leeglopen enigszins opgevuld blijft door de kunststof massa van de liner.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Ibarrie
Forum-lid
Berichten: 44
Lid geworden op: 29 dec 2016 15:58

Gebruikersavatar Ibarrie 15 okt 2021 15:24

NuitKor schreef: 15 okt 2021 14:51 Zou een alu Campagnolo Zonda C17 velg ook tubeless te maken zijn? Er zitten iig geen spaakgaten in. Of werkt dat tubeless maken van clinchers allen bij carbon wielen? (geen idee waarom eigenlijk).

Alu velgen zijn ook tubeless te maken. Zo heeft bijvoorbeeld Vision alu wielen (trimax) die tubeless ready zijn en met een montage setje erbij verkocht worden.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 okt 2021 18:16

Orlok schreef: 15 okt 2021 15:12 Klaarblijkelijk heb je mijn bericht van 4 oktober jl. op jouw eerdere vraag daarover niet goed gelezen. ;)
Orlok schreef: 04 okt 2021 16:15
NuitKor schreef: 04 okt 2021 15:16

Kan je een gewone clincher (carbon) tubeless maken en is dat dan voldoende veilig? Ik zou best mijn clincher van farsports proberen tubeless te maken als dat veilig kan.
Mijn eerste carbonwielen van CSC in 2014 waren niet tubeless geschikt maar heb deze gewoon met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden, toentertijd nog de UltremoZX van Schwalbe, daarna de One, Pro One maar ook de Fusion 3 en 5 van Hutchinson. In totaal meer dan 30.000 km zonder problemen met die wielen gereden met een maximale bandendruk van 7 bar.! Inmiddels vervangen voor .carbonwielen van CSC die nu wel tubeless ready zijn.
Ook de aluminium velg van de Fulcrum Quattro die niet tubeless ready is heb ik met tubelesstape geschikt gemaakt voor tubelessbanden en daar ook zo'n 20.000 km mee gereden.

Wat is voldoende veilig? Een klapband met een gewone buitenband is net zo gevaarlijk als een van de velg aflopende tubelessband. Dat laatste zal zowiezo eerder gebeuren bij een niet tubeless ready velg dan bij een tubeless ready velg, doch is geen garantie dat het bij een tubeless ready velg niet kan gebeuren. Alles hangt samen met een goede combinatie velg en band.

Btw, voor tegen het van de velg lopen van de band bestaan er nu zgn. liners die in de tubelessband worden gemonteerd waardoor deze bij het leeglopen enigszins opgevuld blijft door de kunststof massa van de liner.
Je hebt gelijk. Even gemist, bedankt. De Zondas hebben geen velglint nodig. Kan ik ze dan zonder tape tubeless maken?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 okt 2021 18:20

Ja.

Ik heb dat bij mijn Bora's ook zo gedaan.

Officieel niet geschikt voor tubeless. Ik heb er inmiddels 25k mee gereden en zeker 15 HC cols mee afgedaald.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5014
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 15 okt 2021 18:45

Top bedankt!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 okt 2021 14:59

Dit weekend voor het eerst een tubeless gravelband gerepareerd. De band was overigens van een fietsmaatje. Weekend daarvoor waren we samen aan het fietsen en reed hij door een spijker. Sealant vulde het gat niet, dus zat er niks anders op dan een binnenband steken + stukje oude buitenband voor het gat.

Dat werkte prima, maar het leek mij zonde de nog relatief nieuwe buitenband weg te gooien.

Met behulp van een tubeless plakker van Tiptop (die ik al eens had aangeschaft) het gat gedicht. De boel was zo weer luchtdicht en de fietsmaat heeft er inmiddels weer een tweetal ritten mee gemaakt. So far, so good.
Bijlagen
052A0472-2AF7-4F0E-B0E1-185F6E04F47D.jpeg
Laatst gewijzigd door havana op 18 okt 2021 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 okt 2021 16:00

Het zal wel zo zijn maar daar kan mijn pet niet bij; koop je voor meer dan 100 euro Dynaplugs en repareer je een buitenband met een Tiptop plakker van pak- en-beet 0,10 cent. :roll:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 18 okt 2021 18:27

De Dynaplug is voor onderweg en de plakker voor thuis
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27460
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 okt 2021 18:30

Orlok schreef: 18 okt 2021 16:00 Het zal wel zo zijn maar daar kan mijn pet niet bij; koop je voor meer dan 100 euro Dynaplugs en repareer je een buitenband met een Tiptop plakker van pak- en-beet 0,10 cent. :roll:
De Dynaplugs waren toen nog niet in mijn bezit :lol: Het was wél de reden om ze eens aan te schaffen.

Plaats reactie