Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12405
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jul 2021 16:34

Sorry hoor, echt niet rot bedoeld. Maar wat zijn er hier toch een aantal aan het klooien zeg...... man man man. Het is meer verbazing :like:

Band erop leggen conform de procedure die (ik) onderhand 10x in dit topic staat.
Het kan best een keer tegen zitten, dat snap ik, dat heb ik ook wel eens. Maar zo vaak.....

Gemiddeld 1x per jaar lek is toch wel voldoende.

Goede banden, neem de pirellis, heb er net 500km mee in Spanje, ook veel langs de kant van de weg met steentjes, geen enkel sneetje, nu had ik dat met schwalbe ook niet.

En mijd het b merk conti, zeker op de race. De productie is nog steeds niet consistent na jaren. Op de auto zijn ze niet best en op de fiets ook al niet.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 27 jul 2021 16:44

Voor de duidelijkheid: de duurzaamheid van een buitenband wordt niet bepaald door of je nu wel of niet met een binnenband rijdt. En wat is duurzaam.? Het is afhankelijk hoe en waar je rijdt. De één rijdt met gemak 10.000 km en de ander komt niet verder dan 3.000 km met het zelfde type band.

Inmiddels zijn er vele fabrikaten tubelessbanden op de markt, allemaal met verschillende eigenschappen waarbij gezegd kan worden dat een snelle band vaak niet duurzaam is en een duurzame band vaak niet snel is. Het is dan ook vaak een compromis wat door de fabrikant wordt gemaakt.

Om te voorkomen dat er tijdens het oppompen van een 'lekke' tubelessband latex door gaatjes spuit is het m.i. beter er geen latex in te doen voor het laten ploppen maar daarna. Aan de ander kant zal de latex het gaatje van de 'lekke' tubelessband spontaan dichten waardoor het m.i. wel zal mee vallen.

Verder is het helemaal geen probleem om voor iedere rit de bandenspanning even na te kijken en zonodig de band op te pompen, tenslotte deed ik dat in de antieke tijd ook met gewone clinchers.!

Laatst en least voor die #ikklinkalseenouwezeur mijn favoriet vooralsnog is de Schwalbe Pro One (2020).
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 27 jul 2021 16:59

Mijn vrouw is helemaal in haar nopjes met de tubeless banden. Nu reed ze al niet vaak lek, maar het idee dat de kans daarop nu nog kleiner is vindt ze wel fijn. Ik heb het vooral gedaan voor in de bergen. Moet er niet aan denken dat zij in de afdaling voor lek krijgt. Je weet nooit hoe ze daarop gaat reageren, het blijft tenslotte een vrouw he :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Kornuit op 27 jul 2021 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12405
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 27 jul 2021 17:15

Dat is ook de reden dat ik het doe op de race. Puur veiligheid.
Voor de rest is het vrijwel gelijk aan een normale band met latex binnenband.

Trixie24
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jul 2015 19:39

Trixie24 01 aug 2021 17:05

Goedemiddag! Ik wil graag overstap maken naar 30mm tubeless banden, maar vraag me af of deze band veilig (ook op vakantie in de bergen) met een binnenband gereden kan worden in geval van een "nood" reparatie... Op de site van Schwalbe staat dat de band alleen met sealant gebruikt mag worden. Dat kun je echter op verschillende manieren lezen/interprerteren.

Betreft de: Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Super Race TLE

Is dit een band die jullie adviseren? Ik wil graag een 30mm skinwall band dus heel veel keuze is er niet. Thanks! (De breedte valt over te discuseren, maar dit topic gaat over tubeless dus laten we die discussie achterwege laten)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2021 17:13

Trixie24 schreef: 01 aug 2021 17:05 Goedemiddag! Ik wil graag overstap maken naar 30mm tubeless banden, maar vraag me af of deze band veilig (ook op vakantie in de bergen) met een binnenband gereden kan worden in geval van een "nood" reparatie... Op de site van Schwalbe staat dat de band alleen met sealant gebruikt mag worden. Dat kun je echter op verschillende manieren lezen/interprerteren.

Betreft de: Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Super Race TLE

Is dit een band die jullie adviseren? Ik wil graag een 30mm skinwall band dus heel veel keuze is er niet. Thanks! (De breedte valt over te discuseren, maar dit topic gaat over tubeless dus laten we die discussie achterwege laten)
Denk dat je met de dynapluggen geen binnenband meer nodig hebt. Dat zou je ook kunnen overwegen.

Trixie24
Forum-lid
Berichten: 37
Lid geworden op: 19 jul 2015 19:39

Trixie24 01 aug 2021 17:20

NuitKor schreef: 01 aug 2021 17:13
Trixie24 schreef: 01 aug 2021 17:05 Goedemiddag! Ik wil graag overstap maken naar 30mm tubeless banden, maar vraag me af of deze band veilig (ook op vakantie in de bergen) met een binnenband gereden kan worden in geval van een "nood" reparatie... Op de site van Schwalbe staat dat de band alleen met sealant gebruikt mag worden. Dat kun je echter op verschillende manieren lezen/interprerteren.

Betreft de: Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Super Race TLE

Is dit een band die jullie adviseren? Ik wil graag een 30mm skinwall band dus heel veel keuze is er niet. Thanks! (De breedte valt over te discuseren, maar dit topic gaat over tubeless dus laten we die discussie achterwege laten)
Denk dat je met de dynapluggen geen binnenband meer nodig hebt. Dat zou je ook kunnen overwegen.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar zal deze is opzoeken... Als een band, om welke reden dan ook, door een plug niet te repareren is dan wil je ook geen binnenband monteren denk ik?

i-mac

i-mac 01 aug 2021 17:32

Trixie24 schreef: 01 aug 2021 17:20
NuitKor schreef: 01 aug 2021 17:13
Denk dat je met de dynapluggen geen binnenband meer nodig hebt. Dat zou je ook kunnen overwegen.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar zal deze is opzoeken... Als een band, om welke reden dan ook, door een plug niet te repareren is dan wil je ook geen binnenband monteren denk ik?
In dat geval moet je het gat kunnen dichtplakken. Alleen zal dit door de sealant een heel erg lastige klus worden. Waar het gat is, moet je de plek kunnen drogen. Pas nadien kan je een plakker bevestigen. Maar als dat lukt, kan je zeker een biba in de band steken. Als je die genoeg oppompt, zal de plakker wel op zijn plaats blijven.

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2021 17:36

Trixie24 schreef: 01 aug 2021 17:20
NuitKor schreef: 01 aug 2021 17:13
Trixie24 schreef: 01 aug 2021 17:05 Goedemiddag! Ik wil graag overstap maken naar 30mm tubeless banden, maar vraag me af of deze band veilig (ook op vakantie in de bergen) met een binnenband gereden kan worden in geval van een "nood" reparatie... Op de site van Schwalbe staat dat de band alleen met sealant gebruikt mag worden. Dat kun je echter op verschillende manieren lezen/interprerteren.

Betreft de: Schwalbe Pro One Evolution ADDIX Super Race TLE

Is dit een band die jullie adviseren? Ik wil graag een 30mm skinwall band dus heel veel keuze is er niet. Thanks! (De breedte valt over te discuseren, maar dit topic gaat over tubeless dus laten we die discussie achterwege laten)
Denk dat je met de dynapluggen geen binnenband meer nodig hebt. Dat zou je ook kunnen overwegen.
Daar heb ik zelf geen ervaring mee, maar zal deze is opzoeken... Als een band, om welke reden dan ook, door een plug niet te repareren is dan wil je ook geen binnenband monteren denk ik?
Als het gat zo groot is dat de grootste dynaplug niet past, zal de biba ook naar buiten komen. Je kan alle mogelijke pechscenarios uitdenken, maar dat gebeurd net waar je niet aan gedacht hebt (pad breekt af etc). Wat geld mee voor een taxi is altijd handig ;)

i-mac

i-mac 01 aug 2021 17:58

NuitKor schreef: 01 aug 2021 17:36 Als het gat zo groot is dat de grootste dynaplug niet past, zal de biba ook naar buiten komen. Je kan alle mogelijke pechscenarios uitdenken, maar dat gebeurd net waar je niet aan gedacht hebt (pad breekt af etc). Wat geld mee voor een taxi is altijd handig ;)
Er bestaan toch van die stevige plakkers van Parktool? Ik vermoed dat die het toch wel uithouden.
https://www.futurumshop.nl/parktool-tb- ... ccQAvD_BwE

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 4982
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 01 aug 2021 18:08

i-mac schreef: 01 aug 2021 17:58
NuitKor schreef: 01 aug 2021 17:36 Als het gat zo groot is dat de grootste dynaplug niet past, zal de biba ook naar buiten komen. Je kan alle mogelijke pechscenarios uitdenken, maar dat gebeurd net waar je niet aan gedacht hebt (pad breekt af etc). Wat geld mee voor een taxi is altijd handig ;)
Er bestaan toch van die stevige plakkers van Parktool? Ik vermoed dat die het toch wel uithouden.
https://www.futurumshop.nl/parktool-tb- ... ccQAvD_BwE
Dat zal prima gaan. Maar stel je krijgt 1x per jaar met pech te maken waarbij je veel moeite moet doen om het langs de kant te repareren. Voor die ene keer bel ik dan wel een hulplijn. Een plug er in steken is nog vrij makkelijk, maar om nou eerst de latex eruit te halen, boel drogen, plakker erop etc.

i-mac

i-mac 01 aug 2021 18:13

NuitKor schreef: 01 aug 2021 18:08
i-mac schreef: 01 aug 2021 17:58
NuitKor schreef: 01 aug 2021 17:36 Als het gat zo groot is dat de grootste dynaplug niet past, zal de biba ook naar buiten komen. Je kan alle mogelijke pechscenarios uitdenken, maar dat gebeurd net waar je niet aan gedacht hebt (pad breekt af etc). Wat geld mee voor een taxi is altijd handig ;)
Er bestaan toch van die stevige plakkers van Parktool? Ik vermoed dat die het toch wel uithouden.
https://www.futurumshop.nl/parktool-tb- ... ccQAvD_BwE
Dat zal prima gaan. Maar stel je krijgt 1x per jaar met pech te maken waarbij je veel moeite moet doen om het langs de kant te repareren. Voor die ene keer bel ik dan wel een hulplijn. Een plug er in steken is nog vrij makkelijk, maar om nou eerst de latex eruit te halen, boel drogen, plakker erop etc.
Daar heb je zeker gelijk. Meer zelfs, vorige maand aan den lijve ondervonden. Een band proberen te herstellen in de stromende regen was niet echt een optie. Alleen al omdat ik de buitenband met een biba niet op de velg kreeg. Er werd daar in de Vlaamse velden ferm gevloekt ... Dan maar de hulplijn gebeld :oops:

Plaats reactie