Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 18 jun 2021 17:40

Orlok schreef: 18 jun 2021 10:27
Neruub schreef: 16 jun 2021 15:45 Na ongeveer 5500km mijn eerste lekke band met mijn nieuwe fiets. Tot mijn verbazing was er echter niets te zien van latex, is het mogelijk dat er niks is achtergebleven, nee toch?
En is het vaker dat een tubeless fiets zonder latex wordt geleverd? Betreft een Giant TCR met Gavia banden.
Met 5500 km op de teller met tubelessbanden Gavia zonder latex ben je m.i. spekkoper want dat krijgt niemand hier voor elkaar.! :roll:
Ja, vandaar ook mijn verbazing dat ik geen latex aan trof, achterbandje was ook al aardig vierkant. Al ben sowieso wel iemand die weinig lek rijdt, waar dat aan ligt, geen idee.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27444
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 18 jun 2021 22:02

Kan ook zijn dat de latex al opgedroogd was.

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 18 jun 2021 22:06

havana schreef: 18 jun 2021 22:02 Kan ook zijn dat de latex al opgedroogd was.
Maar dan moet je aan de binnenkant van de band of op het veldbed toch wel iets van restanten zien lijkt mij? Dat was nu niet het geval.

Ik ga toch maar uit van (het zoveelste) foutje van de fm.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27444
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 19 jun 2021 07:19

Idd, dan zou je dat gezien moeten hebben.

Best knap dat je dan zo lang niet lek hebt gereden!

Neruub
Forum-lid
Berichten: 244
Lid geworden op: 03 jun 2020 20:24

Neruub 19 jun 2021 15:31

Zeker, uitmuntend bandenmanagement, Verstappen kan nog iets van mij leren.

i-mac

i-mac 22 jun 2021 21:26

Misschien een domme vraag, maar kan je die Dynaplugs ook gebruiken op de zijkant van een tubeless band? Of gebruik je hiervoor beter iets anders? Vandaag op een (te) scherp steentje gereden. Ik voelde wel dat de band opeens begon te zwalpen, maar blijkbaar moet dat steentje ook de zijkant van de band hebben geprikt. Het groter gat kreeg ik redelijk goed dicht (Decathlon plug), maar ik kreeg geen lucht bijgepompt. Pas toen ik thuis kwam merkte ik nog een gaatje op de zijkant van de band.

Het regende behoorlijk veel op dat moment, en ik was al onderweg naar een bushokje om daar verder te werken. Er stopte echter iemand met een bestelbusje die me een lift naar huis aanbood (ook een fietser bleek later).

Edit : deze morgen band eraf gehaald, plug eruit gehaald, wiel en band netjes schoon gemaakt en opnieuw begonnen.

Nieuwe plug ingestoken, band gedeeltelijk omgelegd, de band terug gevuld met latex, en pompen maar. Het ploppen lukte opnieuw heel vlot. En deze keer wordt het gaatje op de zijkant netjes dichtgemaakt. Vanavond controleer ik nog eens de druk op de band. Ik ben benieuwd ...

Zijn er hier leden die ervaring hebben met de Vittoria air-liners?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2021 12:14

Niet met victoria airliner, wel op de MTB

Wat is je doel om met airliners te rijden?
Daar zou mijn advies vooral vanaf hangen.

i-mac

i-mac 23 jun 2021 12:22

wasbeer2006 schreef: 23 jun 2021 12:14 Niet met victoria airliner, wel op de MTB

Wat is je doel om met airliners te rijden?
Daar zou mijn advies vooral vanaf hangen.
Als ik het mag geloven, is het vooral een hulpmiddel bij een lekke band. Je kan er mee doorfietsen? Maar klopt dit ook?

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2021 12:29

Dat klopt bij de racer, het is een soort "runflat"
Maar je sloopt er net als bij een auto wel je band mee.

Dus 30km naar huis is waarschijnlijk een nieuwe achterband.

Ik zou het op de race alleen doen voor veiligheid (in de bergen bv)
Of als je wedstrijden rijd. In andere gevallen zou ik het niet doen.

Ik denk dat je onderweg behoorlijk staat te klooien om het te vervangen, maar dat heb ik nooit getest!
Tubeless en vloeistof is voor mij voldoende zekerheid.

Op de MTB wordt het ook wel gebruikt om met een lage spanning te rijden en je velg te beschermen (als is dat meer de pro core oplossing van schwalbe, maar noodles werken ook)

i-mac

i-mac 23 jun 2021 13:35

wasbeer2006 schreef: 23 jun 2021 12:29 Op de MTB wordt het ook wel gebruikt om met een lage spanning te rijden en je velg te beschermen (als is dat meer de pro core oplossing van schwalbe, maar noodles werken ook)
Dus kan dit ook met de gravel. Maar dan rest de vraag, als je effectief een lekke band hebt, kan je in dat geval verder fietsen zonder de velg te beschadigen? Gisteren had ik een klein scheurtje en een lek op de zijkant van de band. Ik vermoed dat er al heel wat latex weg was door dat scheurtje, en daardoor werd het kleine gaatje ook niet gedicht.
Op dat moment was het hard aan het regenen, en niet het ideale moment op lang te sukkelen. Geluk bij een ongeluk dat er iemand stopte met een bestelwagen, en me een lift naar huis aanbood. Vandaar dat ik uitkijk of de Vittoria airliner eventueel een oplossing is voor dergelijke momenten. Al had ik gisteren wel veel pech dat er 2 lekken waren. Dat je met minder druk kan rijden is ook meegenomen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12453
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 jun 2021 16:01

Je kan doorrijden. Ik denk echter dat je afhankelijk van hoelang je dit doet zeker beschadigingen gaat krijgen.
Of dit ook zo is zal de praktijk moeten uitwijzen.

Ik zou het als nood oplossing doen, in zo'n geval van gisteren regen etc, zou je kunnen doorrijden met het risico een band kapot te maken. Als de lucht eruit is gaat de band toch meer rollen, afhankelijk van je gewicht.

Wat wordt er aangegeven door vittoria?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 jun 2021 16:22

Ik weet uit ervaring dat je met beleid en rustig cq. langzaam fietsend over asfalt o.i.d. enkele kilometers op een lekke band kan doorrijden zonder de velg te beschadigen, mits de band op de velg blijft uiteraard.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie