Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

hayes

hayes 05 jun 2021 14:11

Neen. Hij was eigenlijk niet open maar ik mocht fiets binnensmijten. Ik was 1 minuut weg toen ik bericht kreeg: ' Hij ligt erop'. Hij heeft toen meteen snelle check van alles gedaan. Fiets is klaar voor zomerse avonturen nu.

Maar hij heeft het uitgelegd. Tegenover ventiel beginnen met band erop duwen en strak houden zodat je enkele mm's meer overhoudt aan de overkant. Had ik ook al geprobeerd maar lukte me niet. Ik heb maar zo'n bandenhulp online besteld. Want zal in de toekomst nog voorkomen

Hij leek bovendien aangenaam verrast door de Chinese versie van de DT Swiss hub (ratchet, 36t). Patent is verlopen dus het mag gewoon.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 05 jun 2021 14:34

hayes schreef: 05 jun 2021 14:11 ........ Patent is verlopen dus het mag gewoon.
Heb niet de indruk dat Chinezen zich daardoor laten leiden.
o'7o

hayes

hayes 05 jun 2021 14:37

Da's ook waar. :lol:
Volgens hen ook perfect compatibel met Dt Swiss onderdelen.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 13 jun 2021 08:04

Omdat ik te lange schwalbe tubeless ventielen had besteld voor mijn gravelracer heb ik gisteren de knoop door gehakt om deze te gebruiken voor mijn racefiets wielen.

Combinatie is Fulcrum Wind 40C (velgremmen versie) met Schwalbe Pro One TLE.

Omdat de wielen geen spaakgaten hebben hoefde ik hier geen tape te gebruiken. Voorband ging als vanzelf en kon in een keer met de fietpomp worden opgepompt. Achter iets meer moeite maar uiteindelijk ook prima gelukt met wat zeepsop en de booster. De set was voor het toevoegen van de sealant al aardig luchtdicht.

Ze hebben de nacht goed doorstaan, zo metteen eerste tubeless ritje op de racer voor mij! :D
Laatst gewijzigd door Kluus op 13 jun 2021 22:14, 2 keer totaal gewijzigd.

hayes

hayes 13 jun 2021 15:00

Ik was ook eerst sceptisch maar ook op de racer vind ik het héél fijn rijden. Zeker op Belgische wegen is het extra comfort mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 13 jun 2021 19:23

Ja vandaag gereden en het rijd wel echt fijn, ook een stukje (echt) slechte wegen in de route gehad waar ik nu een stukje zekerder overheen ging. Ik kan nog niet precies zeggen wát het is (ik denk soepelheid van de band), maar het rijdt gewoon fijner, ik had dit veel eerder moeten doen. :-D

Bij thuiskomst zag ik alleen een stukje zacht plastic half uit de band steken. Net of er een stukje verpakkingsmateriaal van iets in terrecht is gekomen. Op die plek heeft het rubber van de band niet goed gehecht (er zit dus een scheurtje). Fabricagefout lijkt mij, morgen even langs Mantel om hem te ruilen. Mag ik daarna nog eens oefenen met tubeless maken.

Rolandos
Forum-lid
Berichten: 310
Lid geworden op: 18 nov 2020 22:47

Rolandos 13 jun 2021 21:18

Laten jullie je tubeless band ook wel eens helemaal leeglopen om de zijden te checken voor steentjes etc? Ik deed dat bij reguliere banden wel, maar vraag me af of het bij tubeless nodig is/nog problemen oplevert? Normaal is het biba oppompen en weer klaar natuurlijk.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 13 jun 2021 21:40

Lijkt mij niet nodig, de gaatjes worden toch gedicht. Wel in de gaten houden als je eens in een noodgeval een binnenband moet monteren, want mogelijk steekt er natuurlijk vanalles nog door je buitenband…

Mijn Fulcrum Wind 40C zijn trouwens niet officieel “2-way-fit” is dat eigenlijk “gevaarlijk” of valt dat wel mee en gaat het alleen om hoe makkelijk het te passen is? Ik zie in de lijstjes van Orlok in dit topic op zich ook wel een paar non-2-way-fit fulcrums volgens mij. Tubeless maken was in ieder geval vrij makkelijk…

Gebruikersavatar
TKMP
Forum-lid
Berichten: 1462
Lid geworden op: 02 aug 2013 21:03

Gebruikersavatar TKMP 13 jun 2021 22:43

De 2wayfit velgen van fulcrum zijn op de las luchtdicht.
De niet 2wayfit zijn dat niet gegarandeerd, sommigen smeren het gedeelte van de las in met een afdichtende kit.
Misschien dat de hook van de velg een andere vorm heeft?

Ik heb de R0 gekocht omdat een latex binnenband mij perfect bevalt, er zijn er veel die ze toch Tubeless maken.

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 13 jun 2021 23:03

TKMP schreef: 13 jun 2021 22:43 De 2wayfit velgen van fulcrum zijn op de las luchtdicht.
De niet 2wayfit zijn dat niet gegarandeerd, sommigen smeren het gedeelte van de las in met een afdichtende kit.
Misschien dat de hook van de velg een andere vorm heeft?

Ik heb de R0 gekocht omdat een latex binnenband mij perfect bevalt, er zijn er veel die ze toch Tubeless maken.
De Fulcrum Wind is volledig van carbon, dus de "lasnaad" van deze is sowieso wel luchtdicht, toch krijgen ze (de velgrem variant) niet het predicaat 2-way-fit. Ik denk dat het inderdaad in de hooks zit. De band gaat ook terug naar het midden als ik alle lucht er uit laat en haakt dus niet vast, maar goed dat doet 'ie met een binnenband natuurlijk ook.

Maar volgens mij zit het wel goed inderdaad, ik zie ook velen die verschillende versies Fulcrum/Campa gewoon tubeless hebben gemaakt. Ik heb de compatibiliteits eisen van Schwalbe er op na geslagen en daar voldoen ze ook aan.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 14 jun 2021 10:17

Het voordeel van een tubeless ready velg (o.a. ook 2-way-fit) is dat als de combinatie velg/tubelessband goed is deze bij leegloop op zijn plaats blijft, anders dan bij een niet tubeless ready velg die net zoals bij één met binnenband naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Kluus
Forum-lid
Berichten: 473
Lid geworden op: 08 aug 2015 14:07

Gebruikersavatar Kluus 14 jun 2021 11:52

[youtube][/youtube]
Orlok schreef: 14 jun 2021 10:17 Het voordeel van een tubeless ready velg (o.a. ook 2-way-fit) is dat als de combinatie velg/tubelessband goed is deze bij leegloop op zijn plaats blijft, anders dan bij een niet tubeless ready velg die net zoals bij één met binnenband naar het midden van de velg schiet met alle gevolgen van dien.
Thanks, zoiets dacht ik al ja. Het is dus wel een voordeel van tubeless rijden wat je mist (zowel praktisch als veiligheid) maar niet ten opzichte van rijden met op diezelfde non-2-way-fit velg met een biba.

Plaats reactie