Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 11 jan 2021 22:02

Tubless is er bijna niet meer. Het is allemaal TLR. Tubeless begon met mavic en die hadden dan ook de ust term erbij universal tubeless system. Daar was de velgrand en bandrand ook anders.

Sommige tlr banden blijven ook wel eens zonder vloeistof hard, maar is zou er altijd wel wat in doen, wat door de beweging van de band gaat ie dan wel eens lekken en sta je nog.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 jan 2021 17:24

Vandaag met de gravelfiets mijn tubeless band toch lek gekregen (WTB Sendero Road Plus TCS, 27.5"-47mm)

In het Zoniënwoud (of daar in de buurt :D ) kom ik nogal snel naar benden gereden, achter een flauw bocht ligt er een vrij grote greppel (ook erg diep), ik ging te snel om te stoppen, dus maar springen. Aangezien "White men can't jump", kom ik net niet ver genoeg natuurlijk, achterwiel knalt er echt keihard op, ik hoor vloeistof en denk dat de band heeft 'geburped', er zit echter een stevig gat in de buitenband. De vloeistof dicht de boel niet. Ik wil een bacon-strip van Lezyne gebruiken:
Afbeelding
Aangezien de band volledig plat staat, niet zo evident. Ik krijg de strip er niet volledig in dus telkens ik de tool uit de band trek, komt de strip dus ook mee.

Poging 2 met een patch aan de binnenkant van de band, lijkt goed te lukken. Geen vloeistof meer uit het gat. Alleen wil de hiel van de band zich niet overal meer zetten in de velg, dus toch terug een platte band.

Dan maar een binnenband erin en met pompje oppompen (2 CO2-patronen waren er al aan) en we konden weer verder (het was nog 70km)
Probleemloos thuis geraakt.

Bandje moet wel vervangen worden, was toch al (bijna )aan het einde van zijn leven en ik heb nog een nieuw liggen (gelukkig)

Verder wel heerlijk gereden vandaag, prachtig weer en op de meeste plaatsen ging het wel qua modder en slijk (soms was het echt baggeren)
Afbeelding

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2021 18:37

Vandaag een betere ervaring met de 28mm brede Schwalbe One TLE.
Voorband begon melk te spuiten, stopte niet vanzelf dus even gestopt, lek naar beneden, even gewacht, nog steeds lek. Dan de vinger er even op gehouden en een kleine minuut later helemaal dicht en ik kon terug rijden.

Het was wel met een bang hartje want ik had mijn enige reserveband al aan mijn kameraad gegeven nadat er serieus gat in zijn voorband zat (niet tubeless), hij was zijn binnenband op de keukentafel vergeten :lol:

Ik moest nog 10km en had echt zin om in de koude te staan wachten op mijn vrouw.

Het was vandaag echt wel weer om lek te rijden, vertrokken in de smeltende sneeuw (er lag nog vrij veel, gelukkig niet glad) dan was in Ravels de dijk afgesloten, uiteraard geen omleiding voorzien en zo met de koersfiets op een landweg terecht gekomen die zelfs met crossbanden nog lastig had geweest.

Kortom: nog steeds blij met het tubeless gebeuren (ook al is het iets meer gedoe)
Afbeelding

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 jan 2021 18:45

Geen call of shame dus, heel goed.

Vandaag mijn binnenband weggeven aan een niet-tubeless gravelrijder. Hij was er erg blij mee. Hoe kan je nu op pad gaan zonder reservemateriaal...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 24 jan 2021 18:47

Dat begrijp ook niet goed, ik heb altijd reservemateriaal bij en een beetje gereedschap zodat ik veel dingen onderweg kan herstellen (call of shame is vreselijk ;-) )
Afbeelding

hayes

hayes 24 jan 2021 19:33

Heel af en toe gebeurt het mij ook. En meer in de winter omdat je dan 3 keer meer spullen moeten aan- of meehebben. EergIsteren ook zonder vertrokken. Ik had m'n gereedschapsbidon in de mtb laten zitten.

Ik kwam thuis en merkte dat m'n achterband leeg was. Nooit gemerkt onderweg. Ik rij nu wel op de stugge Rubino Pro Endurance, een harde band. Dus niets gemerkt, al zal het onderweg gewoon een leegloper geweest zijn.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 jan 2021 20:17

@tl goed te lezen. Het is zeker bij dit koude weer even proberen, gat naar beneden draaien vinger er even op.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 24 jan 2021 22:22

TL@ schreef: 24 jan 2021 18:37 Vandaag een betere ervaring met de 28mm brede Schwalbe One TLE.
Voorband begon melk te spuiten, stopte niet vanzelf dus even gestopt, lek naar beneden, even gewacht, nog steeds lek. Dan de vinger er even op gehouden en een kleine minuut later helemaal dicht en ik kon terug rijden.

Het was wel met een bang hartje want ik had mijn enige reserveband al aan mijn kameraad gegeven nadat er serieus gat in zijn voorband zat (niet tubeless), hij was zijn binnenband op de keukentafel vergeten :lol:

Ik moest nog 10km en had echt zin om in de koude te staan wachten op mijn vrouw.

Het was vandaag echt wel weer om lek te rijden, vertrokken in de smeltende sneeuw (er lag nog vrij veel, gelukkig niet glad) dan was in Ravels de dijk afgesloten, uiteraard geen omleiding voorzien en zo met de koersfiets op een landweg terecht gekomen die zelfs met crossbanden nog lastig had geweest.

Kortom: nog steeds blij met het tubeless gebeuren (ook al is het iets meer gedoe)

Zoiets bij je steken, kan ook handig zijn, die van mij ging pas net niet dicht:

Afbeelding

https://www.instagram.com/p/CKZ2wn_lbLc/
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1096
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 25 jan 2021 11:18

havana schreef: 24 jan 2021 18:45 Geen call of shame dus, heel goed.

Vandaag mijn binnenband weggeven aan een niet-tubeless gravelrijder. Hij was er erg blij mee. Hoe kan je nu op pad gaan zonder reservemateriaal...
Wellicht een slachtoffer van de "regel" dat een echte fietser geen zadeltas heeft?
Courir c'est mourir un peu

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 jan 2021 11:43

synapse schreef: 25 jan 2021 11:18 Wellicht een slachtoffer van de "regel" dat een echte fietser geen zadeltas heeft?
Die zou eigenlijk ook slachtoffer moeten worden van: "loopt het lekker op spd-sl?".

Maar daar heb ik ook geen ruggengraat voor, dus uiteindelijk help ik toch.
Afgelopen weekend nog een CO2 patroon verschoten voor iemand die al een kwartier stond te pompen en nog geen goede druk in zijn band had.


Waarom rijdt bijna iedereen (incl. ikzelf) met een net ff te gaar pompje?
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5109
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 25 jan 2021 12:38

Omdat je die pomp bijna nooit gebruikt en als je hem dan nodig hebt blijkt schroefmechanisme waarmee slangetje in pomp zit, te vast te zitten.
Of je kan geen druk meer pompen omdat intern rubbertjes uitgedroogd zijn.

Beide al eens gehad met lezyne pomp.

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1155
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 25 jan 2021 12:52

DDX schreef: 25 jan 2021 12:38 Omdat je die pomp bijna nooit gebruikt en als je hem dan nodig hebt blijkt schroefmechanisme waarmee slangetje in pomp zit, te vast te zitten.
Of je kan geen druk meer pompen omdat intern rubbertjes uitgedroogd zijn.

Beide al eens gehad met lezyne pomp.
Of zoals bij mij dat het pompje dat je gratis bij je fiets kreeg in de praktijk toch niet zo goed blijkt te zijn.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie