Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 20 okt 2020 18:45

Hanz Bé schreef: 20 okt 2020 15:35 Weer thuis bij beide banden vloeistof toegevoegd én de tubeless dans gedaan!

Zijn daar beelden van :lol:
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

Gebruikersavatar
Hanz Bé
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 14 jan 2011 18:17
Locatie: Veenendaal

Gebruikersavatar Hanz Bé 20 okt 2020 19:31

Ik neem dan eerst alle mobieltjes in!

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 22 okt 2020 21:10

Ik heb een tubeless probleem. Ik heb nu voor het eerst een band die ik niet opgepompt krijg. Ik kreeg de band er bijna niet om (achteraf had ik 'm er niet om moeten leggen zo strak), en dacht hij zit lekker strak dus ik pomp 'm zo op. Hij is goed op het diepste punt getrokken, maar helaas zo strak dat hij niet omhoog de velg op komt en daardoor niet van het ventiel af. Daardoor gaat alle lucht dus langs de band ipv van erin. Ook mijn compressor lukt het niet.

Morgen bij de garage eens een grotere compressor proberen.

Maar mocht iemand tips hebben hoor ik het graag.

Ik krijg de band er overigens ook niet meer af nu :oops: Als het pompen niet lukt moet ik 'm eraf knippen.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27562
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 okt 2020 06:40

Zeepsop erop spuiten al geprobeerd?

Welke band is trouwens?

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 okt 2020 07:40

Yep, maar dat heeft geen nut, de band wil niet bollen zegmaar.

Het is een schwalbe one tle

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 okt 2020 11:05

Welke velg heb je gebruikt.? Als je tubeless velglint gebruikt dan die van Schwalbe die is heel dun en hoeft maar een keer rondom gelegd te worden. Verder is het belangrijk om een compressor met voorraadvat te gebruiken want het is niet de druk maar de hoeveelheid uitstromend volume wat de band laat ploppen. Demonteer de binnenkern van het ventiel waardoor er makkelijker lucht in kan stromen. Ook veel afwasmiddel op de randen van de band laat de band beter in het profiel glijden. Moet lukken, succes verzekerd.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 okt 2020 11:59

Ik rij al meer dan 10 jaar met tubeless banden op de mtb, ik ken dus al aardig wat truckjes. Maar niets helpt, kern is uiteraard in het ventiel, sop zit er op en de compressor heeft een drukvat, maar dan blijft de lucht langs de band vliegen. Dus dat succes is zeker niet verzekerd.

Ik begin echt te vrezen dat ik ze eraf moet gaan knippen.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 okt 2020 12:29

japiecarbon schreef: 23 okt 2020 11:59 Ik rij al meer dan 10 jaar met tubeless banden op de mtb, ik ken dus al aardig wat truckjes. Maar niets helpt, kern is uiteraard in het ventiel, sop zit er op en de compressor heeft een drukvat, maar dan blijft de lucht langs de band vliegen. Dus dat succes is zeker niet verzekerd.

Ik begin echt te vrezen dat ik ze eraf moet gaan knippen.
:roll: Beter is om de binnenkern te verwijderen. Maar nogmaals welke velg gebruik je.?

Wat je ook nog zou kunnen proberen is om de rand van de band handmatig met een kunststof bandenlichter in de sponning te werken. Ik heb zoiets ooit gezien op Youtube met een mtb band want dat kan je de band gewoon met een handpompje oppompen. ;)

https://www.adventure-journal.com/2020/ ... ess-tires/
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 okt 2020 13:02

Ryde MTB velgje, gokje :-)

Waar doe je het nu? Binnen of buiten?
Band even in een warme kamer laten staan, dat zou je nog kunnen doen.

1 kant erop trekken, gek genoeg lukt dat soms.

ventiel onderaan en op de grond drukken en dan compressor erop

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 23 okt 2020 13:19

Ik bedoel uiteraard dat de kern eruit was. Het probleem is dat de band met geen mogelijkheid omhoog te krijgen is, ook niet met een banden lichter. .

Het zijn carbon clincher met hookless randen.

Ik doe het in de garage, maar ik zou het inderdaad eens in de woonkamer kunnen proberen. Misschien dat wat warmte helpt.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 23 okt 2020 14:08

ook al kan je hem maar een klein stukje op de rand trekken wil dat al wel eens helpen.
Dan bedoel ik de rand naast de geul, niet de rand om hem ervanaf te halen

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5879
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 23 okt 2020 15:14

japiecarbon schreef: 23 okt 2020 13:19 Ik bedoel uiteraard dat de kern eruit was. Het probleem is dat de band met geen mogelijkheid omhoog te krijgen is, ook niet met een banden lichter. .

Het zijn carbon clincher met hookless randen.

Ik doe het in de garage, maar ik zou het inderdaad eens in de woonkamer kunnen proberen. Misschien dat wat warmte helpt.
Hoe je het ook wendt of keert, je hebt de band nu eenmaal ook op de velg gekregen, dus . . . . . . . :roll:

Ik heb Schwalbe tubeless banden gehad waarbij de kunststof bandenlichters bij het monteren op de carbon velg het begaven om het uiteindelijk met een bandenknecht voor elkaar te hebben gekregen en welke band ook naderhand met heel véél moeite ervan af gehaald kon worden. Als je eenmaal de band in zijn totaal in de geul hebt gekregen is het voldoende om met een goede stevige kunststof bandenlichter (Schwalbe) hem eronder te steken om hem over de velg rand te kunnen wippen.

Er zijn ook bij mij momenten geweest dat ik na ettelijke uren zweten de handdoek in de ring wilde werpen, maar uiteindelijk toch ben geslaagd de band te monteren EN tubeless opgepompt te krijgen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie