Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 sep 2020 17:14

Ik heb een setje Schwalbe Pro One TLE (25mm) liggen, wanneer de nieuwe velgen er zijn, ga ik het ook eens proberen.

Op de gravelfiets vind ik het heerlijk dus hopelijk op de racer ook.

Ik rij genoeg om geen melk te moeten bijvullen, wanner de latex is uitgedroogd, zal de band ook versleten zijn :D
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 sep 2020 17:18

Ik ga ook niet meer terug naar binnenbandjes.
Ik reed niet vaak lek, maar soms had je nog wel eens pech met stootlek door steen of kuiltje die je niet zag.
Met tubeless veel minder last van.
Heel soms plug nodig en heel soms binnenbandje. (vorig jaar 1 keer gehad)

Heb met gravelbike wel issue dat band binnen 2 dagen druk verliest, maar kan niet ontdekken waardoor het komt.
Denk dat ik velgtape maar eens vervang. (band zelf is redelijk nieuw, denk 500km mee gefietst)

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 sep 2020 17:42

Een plug in een racefiets TLE band. Werkt dat wel?

Kornuit
Forum-lid HC
Berichten: 5016
Lid geworden op: 25 aug 2011 11:53

Kornuit 23 sep 2020 17:51

edwin01 schreef: 23 sep 2020 13:08 Ik vind de vermeende voordelen gewoon niet opwegen tegen de extra hobby die je erbij hebt om de handel draaiende te krijgen/houden..... En ik kan me ook de laatste keer niet herinneren dat ik een lekke band had.
Dat heb ik dus ook. Ik rij zo'n 12k per jaar en altijd met goedkope biba's. Rij op Schwalbe one en ook wel Vittoria Corsa. De laatste keer dat ik lek reed is denk ik 12k geleden. Afgelopen zomer reed mijn vrouw lek in Frankrijk, langs zo'n grote weg. Er ligt dan veel troep op de fietsstrook en ze raakte een steen. Zij rijdt zo'n 6k per jaar en volgens mij was dit sinds 2 jaar haar 1e keer lek.

Ik geloof best dat bij gravel etc tubeless echt een voordeel is, maar precies wat jij zegt, voor de racefiets vind ik het teveel gedoe voor iets waar ik eigenlijk sporadisch mee te maken heb.

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 23 sep 2020 18:32

Als je wat groter en lomper bent (zoals ik) heb je wel vaker een lekke band. Dit jaar in 1 rit 4 keer lek.
1ste keer zat er een grote scherpe steen in
2de keer zat er een nagel door de band
3de keer was een stootlek door een grote put (auto nam voorrang waar ie geen voorrang had, ik moest uitwijken)
4de keer ontplofte de binnenband op de naad (was een goedkoop bandje van mijn maat, ik heb er altijd maar 2 bij)

Dan waren de bandjes op en kon ik bellen. In mijn optiek had ik met tubeless dan hooguit wat moeten pompen.

Verder niet lek dit jaar.
Vorig jaar 4 keer lek (waarvan 1x ook 2 keer op 1 rit, ook in de winter)

Ik doe 12000km per jaar met Speci Turbo (maar op GP4000SII die ik daarvoor reed, was het ook zoiets)
Afbeelding

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5071
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 23 sep 2020 19:55

NuitKor schreef: 23 sep 2020 17:42 Een plug in een racefiets TLE band. Werkt dat wel?
2 keer gedaan en geen problemen mee. (maar ik rijd ook met max 4,5bar)
Met gravelband aantal keer plug gebruikt maar ervaring dat het daar icm modder en regen meer een tijdelijke oplosisng is omdat het door nattigheid vaak weer los weekt oid.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 sep 2020 12:39

@DDX vul eens 30ml vloeistof bij en kijk dan eens na een ritje of die hard(er) blijft?
Bij dit probleem pakt de vloeistof vaak niet lekker op de zijkant. Lekker ff plat in het zonnetje leggen aan beide kanten helpt vaak ook wel.

Iedereen heeft het vaak over het velglint, maar de kans dat die lekt is nagenoeg 0.
Tenzij die verschoven is tijdens monteren of verwijderen van een band

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 24 sep 2020 13:50

NuitKor schreef: 23 sep 2020 17:51 Ik geloof best dat bij gravel etc tubeless echt een voordeel is, maar precies wat jij zegt, voor de racefiets vind ik het teveel gedoe voor iets waar ik eigenlijk sporadisch mee te maken heb.
Ik rijd geen gravel uitsluitend op de weg, vind het comfort en dergelijke toch wel stukken beter t.o.v. clincher.

Rijdt zelden lek, echter dit seizoen 3x waarvan 2x met clincher en 1x met tube.

Leercurve is er maar als je je erin goed verdiept komt dat wel goed, ik vind het wel waard alhoewel ik toch in de zomer maanden tubes blijf rijden ;-)
YFood !!!

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 24 sep 2020 13:58

wasbeer2006 schreef: 24 sep 2020 12:39 @DDX vul eens 30ml vloeistof bij en kijk dan eens na een ritje of die hard(er) blijft?
Bij dit probleem pakt de vloeistof vaak niet lekker op de zijkant. Lekker ff plat in het zonnetje leggen aan beide kanten helpt vaak ook wel.

Iedereen heeft het vaak over het velglint, maar de kans dat die lekt is nagenoeg 0.
Tenzij die verschoven is tijdens monteren of verwijderen van een band
of het tubeless velglint is te smal waardoor er via de kanten lucht kan ontsnappen via de spaakgaten. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2849
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 sep 2020 14:29

csteenbe schreef: 24 sep 2020 13:50 [...]vind het comfort en dergelijke toch wel stukken beter t.o.v. clincher [...]
Dat ligt ook een beetje aan de band en de bandenspanning die je gebruikt. Ik ben van een tubeless Schwalbe Pro One TLE 2020 naar een Panaraver Gravelking Slick met biba gegaan (beide 28mm). In beide gevallen dezelfde bandenspanning (3,6 voor en 4,1 achter) en ik ervaar de Panaracer, met biba, als comfortabeler.

Die verrekte Panaracer wil maar niet slijten, ondanks de lichte gravelstukken die ik regelmatig erbij pak, een andere tubeless band proberen binnenkort zit er nog niet in... :mrgreen:

Het is mij overigens om het even, fiets 1 met biba, fiets 2 tubeless.

De kwaliteit van de band is doorslaggevend, vind ik, in je ervaringen met tubeless. WTB ByWay's waren zalig om mee te rijden maar een uitdaging om luchtdicht te krijgen. En toch stond ik regelmatig bij te pompen daarna. Nu zitten er Paranacer Gravelking Slick TLC (32mm, ook tubeless) op dezelfde wielen en ik hoef pas na een paar weken bandenspanning te checken.

k33z
Forum-lid
Berichten: 345
Lid geworden op: 17 sep 2008 12:26

k33z 24 sep 2020 14:50

Dat is het exact, de band bepaalt het comfort. Wil je weten of tubeless meer comfort te bieden heeft? Dan moet je overstappen op exact dezelfde band, niet op een ander merk of type. En dan blijft het de vraag, is de band die jij wilt ook tubeless beschikbaar.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12466
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 24 sep 2020 14:58

Ik vind ook weinig verschil zitten tussen tubeless en met latex biba.
Het is meer het merk/type band.

Rijd tubeless op de weg meer voor de veiligheid in de bergen.

Op de gravel/MTB is het een hele andere discussie, daar is tubeless merkbaar prettiger.

Ben nu al een aantal keren de weg op gegaan met mijn schwalbe drukmeter om onderweg echt de verschillen te proberen en voor mij de juiste spanning te vinden. Daar leer je veel van.

Plaats reactie