Dat hoef je niet te zijn. Ik rijd nu 7 jaar tubeless (waarschijnlijk zo'n 70.000km) bij elkaar en heb 1 keer meegemaakt dat een gat te groot is voor de sealant (en waarschijnlijk eigen schuld aangezien ik met een licht en soepel strandbandje bij Eindhoven door de bossen roste). In veel gevallen merkte ik achteraf aan de bandenspanning dat ik lek gereden was, en 1 keer heb ik een bammetje gegeten (was ik toch aan toe) omdat de sealant wat langer de tijd nodig had. Recent heb ik bijna van die plugs aangeschaft, just in case, maar nog niet gedrukt op de bestelknop. Klaarblijkelijk ben ik totaal niet huiverighayes schreef: ↑22 sep 2020 09:09 Op de nieuwe fiets ga ik de stap naar tubeless zetten, maar blijf toch een beetje huiverig als ik bovenstaande lees. Zo'n mini scheurtje zou toch moeten gedicht worden?
Ik heb echt geen zin om in het donker op een koude morgen te staan prutsen met een band vol sealant...
Ik ben nog steeds niet overtuigd maar m'n FM garandeert dat ik niet terug zal keren naar binnenbandjes...
Tubeless
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
@K33z eensmet het verhaal. Met 1 kantekening in de bergen rijd ik wel tubeless voor de veiligheid. maar nu ook gewone banden met latex biba.
Daarnaast de vraag van Hayes
Er zit gewoon wat gebruiker specifiek werk aan wat niet iedereen goed doet en soms heb je gewoon pech.
Vloeistof wat oud of plekken in de band die de kristallen al uit de vloeistof hebben gehaald, daar doe je niet zoveel aan.
Ik heb zelden een probleem, hooguit op de MTB als ik echt een groot gat heb.
De stappen die nog wel eens vergeten worden en kunnen helpen.
Band goed ontvetten met bv remmenreiniger
Fles met vloeistof heel goed schudden!!!!
Beetje vet rond het ventielrubber.
Bij eerste montage iets meer vloeistof race 40 tot 60
Gravel MTB 90 tot 120
Als je een gaatje hebt wat niet gedicht woord is het een beetje proberen gat beneden zodat het gat dicht even draaien, gat weer beneden. is het dicht gaat rijden en nog niet bijpompen. Tenzij het extreem is.
Ik heb ook voldoende gaatjes gehad waar ik niets van gemerkt heb behalve latex op de fiets.
Daarnaast de vraag van Hayes
Er zit gewoon wat gebruiker specifiek werk aan wat niet iedereen goed doet en soms heb je gewoon pech.
Vloeistof wat oud of plekken in de band die de kristallen al uit de vloeistof hebben gehaald, daar doe je niet zoveel aan.
Ik heb zelden een probleem, hooguit op de MTB als ik echt een groot gat heb.
De stappen die nog wel eens vergeten worden en kunnen helpen.
Band goed ontvetten met bv remmenreiniger
Fles met vloeistof heel goed schudden!!!!
Beetje vet rond het ventielrubber.
Bij eerste montage iets meer vloeistof race 40 tot 60
Gravel MTB 90 tot 120
Als je een gaatje hebt wat niet gedicht woord is het een beetje proberen gat beneden zodat het gat dicht even draaien, gat weer beneden. is het dicht gaat rijden en nog niet bijpompen. Tenzij het extreem is.
Ik heb ook voldoende gaatjes gehad waar ik niets van gemerkt heb behalve latex op de fiets.
Mijn FM doet er ook vlokken in wat nog beter zou helpen dichten?
Ik ga het sowieso proberen als fietsje binnenkomt.
Ik ga het sowieso proberen als fietsje binnenkomt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dat dicht wel beter maar droogt ook eerder uit.
Ik vind dat ook een lastige, Heb er niet echt een mening over of het beter is.
Ik vind dat ook een lastige, Heb er niet echt een mening over of het beter is.
Dat is leuk en klopt ook wel maar je loopt het risico dat het ook je ventiel dicht en dan ben je verder van huis. Ik heb het zelf jaren geleden eens geprobeerd met kleine Tempex korreltjes maar het ventiel raakte dicht, dus geen succes.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Wat @JoostG zegt lijkt wel een beetje overdreven maar komt wel in grote lijnen overeen met mijn ervaringen over de afgelopen 6,5 jaar en 50.000 km. Helaas heb ik wel meerdere malen meegemaakt dat het gat te groot was om door de latex te worden gedicht, doch een binnenband was dan de oplossing. Ook met plugs (geen Dynaplug) heb ik eens gewerkt maar na enkele kilometers werd de plug er alweer uit gedrukt en moest ik alsnog een binnenband steken. Máár die ontelbare keren dat ik onderweg lek reed en het pas naderhand merkte aan de lagere druk en/of spetters op het frame hebben mij behoed voor het steken van een binnenband. Oké, ik weet het wel dat er altijd weer mensen zijn die 10.000en kilometers rijden zonder één lekke band en toevallig die ene keer dat wij samen rijden rijden ze lek.!JoostG schreef: ↑22 sep 2020 10:39Dat hoef je niet te zijn. Ik rijd nu 7 jaar tubeless (waarschijnlijk zo'n 70.000km) bij elkaar en heb 1 keer meegemaakt dat een gat te groot is voor de sealant (en waarschijnlijk eigen schuld aangezien ik met een licht en soepel strandbandje bij Eindhoven door de bossen roste). In veel gevallen merkte ik achteraf aan de bandenspanning dat ik lek gereden was, en 1 keer heb ik een bammetje gegeten (was ik toch aan toe) omdat de sealant wat langer de tijd nodig had. Recent heb ik bijna van die plugs aangeschaft, just in case, maar nog niet gedrukt op de bestelknop. Klaarblijkelijk ben ik totaal niet huiverighayes schreef: ↑22 sep 2020 09:09 Op de nieuwe fiets ga ik de stap naar tubeless zetten, maar blijf toch een beetje huiverig als ik bovenstaande lees. Zo'n mini scheurtje zou toch moeten gedicht worden?
Ik heb echt geen zin om in het donker op een koude morgen te staan prutsen met een band vol sealant...
Ik ben nog steeds niet overtuigd maar m'n FM garandeert dat ik niet terug zal keren naar binnenbandjes...
In al die jaren is het mij één keer overkomen dat het thuisfront mij moest ophalen en dat kwam dan nog door het niet bij zich hebben van een reserve binnenband.
Een keer tubeless, altijd tubeless.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
en als het niet werkt heb je iig nog een feestje onderweg.
Ventiel raakt daar niet zo heel snel van dicht tempex is wel heel licht ook en plakt makkelijk. Veel nieuwe ventielen zijn ook een soort geloten als er geen lucht door gaat.
Er kan een leercurve zijn al naar gelang het gebruikte materiaal, het gereedschap en de voorbereiding.
Ik heb toch al zeker 20k erop staan en pas 1 lek. Beetje drukverlies en dat was het dan. Ik neem wel een binnenbandje mee en een stukje van een oude buitenband. Nog nooit nodig gehad, maar je weet nooit. Plugs enzo kan misschien ook goed werken, heb ik geen ervaring mee. Op de één of andere manier vertrouw ik die dingen niet...
Ik heb toch al zeker 20k erop staan en pas 1 lek. Beetje drukverlies en dat was het dan. Ik neem wel een binnenbandje mee en een stukje van een oude buitenband. Nog nooit nodig gehad, maar je weet nooit. Plugs enzo kan misschien ook goed werken, heb ik geen ervaring mee. Op de één of andere manier vertrouw ik die dingen niet...
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12477
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Dan moet je het vooral niet doen zo simpel is het.
Maar ik vind dat gepiel altijd wel leuk.
Andere kant met de huidige stand der techniek is het niet zo lastig meer. Monteren vloeistof erin en klaar.
Maar ik vind dat gepiel altijd wel leuk.
Andere kant met de huidige stand der techniek is het niet zo lastig meer. Monteren vloeistof erin en klaar.