Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 30 aug 2020 22:31

Veel nut heeft het toch niet om een biba mee te nemen? Als de sealant het niet aan kan dan is het gat wss toch ook te groot om nog veilig met een biba erin te kunnen rijden?

Als je de band er met biba al om je velg gaat krijgen..

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1136
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 30 aug 2020 23:02

Djemz schreef: 30 aug 2020 22:31 Veel nut heeft het toch niet om een biba mee te nemen? Als de sealant het niet aan kan dan is het gat wss toch ook te groot om nog veilig met een biba erin te kunnen rijden?
https://www.mantel.com/park-tool-tb-2-b ... paratieset
Als je de band er met biba al om je velg gaat krijgen..
Als je een goede tubeless band koopt, kan je die er gewoon met je handen omleggen.
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 31 aug 2020 06:51

Stukje buitenband heb ik ook mee om voor het gat te doen, anders komt idd de biba gewoon naar buiten. Bankbiljet kan ook ;)

Gebruikersavatar
edwin01
Forum-lid
Berichten: 1777
Lid geworden op: 25 mei 2006 17:02

Gebruikersavatar edwin01 31 aug 2020 10:55

keesh schreef: 30 aug 2020 16:25 Heren/dames,

Momenteel fiets ik met Mavic Aksium Elite UST wielen die tubeless ready zijn (Schwalbe Durano 28c met binnenband). Nu vertoont de achterband reeds een platte kant, en beraad ik me op vervolgstappen: tubeless of niet. Ik heb dit topic vanaf ongeveer pagina 100 doorgelezen.... (plm jaar 2015)

Wat ik mij niet helemaal duidelijk geworden is: zijn er mensen die uiteindelijk voor wat betreft tubeless de handdoek in de ring gegooid hebben, en terug bij de binnenbanden zijn of fietst iedereen in dit topic, evt. na 'vallen en opstaan', vrolijk met tubeless?

Thnx!

Kees
Ik quote mezelf (19-7-2018) even:
Na verschillende pogingen met diverse typen banden en een hoop ergernis en geklier met die witte smurrie die werkelijk overal op de achterkant van mijn fiets zat bij diverse lekke banden en het constant eruit schieten van het latexpropje bij ook maar een beetje druk in de band heb ik de zooi rigoureus van mijn wielen getrokken en rijd ik weer tot volle tevredenheid met gewone butyl binnenbanden, waarmee ik hoogst zelden nog lek rijd.
En wat 53x11 zegt: ik merkte echt geen zak van het geclaimde verschil met binnenbanden.....

Dus.

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 aug 2020 11:07

keesh schreef: 30 aug 2020 16:25 Heren/dames,

Momenteel fiets ik met Mavic Aksium Elite UST wielen die tubeless ready zijn (Schwalbe Durano 28c met binnenband). Nu vertoont de achterband reeds een platte kant, en beraad ik me op vervolgstappen: tubeless of niet. Ik heb dit topic vanaf ongeveer pagina 100 doorgelezen.... (plm jaar 2015)

Wat ik mij niet helemaal duidelijk geworden is: zijn er mensen die uiteindelijk voor wat betreft tubeless de handdoek in de ring gegooid hebben, en terug bij de binnenbanden zijn of fietst iedereen in dit topic, evt. na 'vallen en opstaan', vrolijk met tubeless?

Thnx!

Kees
De topic starter in 2013....... Ik heb 8 wielsets en rijd in alle gevallen (nog steeds) tubeless. Ik heb de handdoek nooit in de ring gegooid. In mijn omgeving zijn door de jaren veel mensen ook tubeless gegaan, met vallen en opstaan. Regelmatig stond er iemand met een wiel voor de deur, waarbij het niet lukte de band op te pompen/luchtdicht te krijgen. In alle gevallen bleek het snel op te lossen. Na verloop van tijd krijg je snel door wat het probleem is en hoe je het kan oplossen. Ik zie er ook wel een beetje de lol van in. Beetje pielen aan mijn materiaal vind ik leuker dan een avond voor de TV hangen.....
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 31 aug 2020 12:04

mhr-zip schreef: 28 aug 2020 20:34
synapse schreef: 28 aug 2020 10:41 Inderdaad, patroon kost weinig en werkte ook bij mij uiteindelijk goed.
Vandaar mijn interesse in wat je nog meer met een compressor kan!
Ik heb een goede fietspomp gekocht. Daarna nooit de compressor meer gebruikt.

Als je weinig ruimte hebt is zoiets misschien ook een optie: https://www.mantel.com/schwalbe-tire-bo ... eless-pomp
De Booster heb ik ook, maar dat werkte bij mij niet. Doordat ik het ventiel moest verwijderen ontplopten de banden meteen weet als ik hem loskoppelde.
Met CO2 patroon kan het ventiel blijven zitten.
In dat geval moest ik de sealant wel toevoegen vóórdat ik hem liet ploppen.
Courir c'est mourir un peu

JoostG
Forum-lid
Berichten: 2893
Lid geworden op: 23 okt 2013 21:38

JoostG 31 aug 2020 13:11

synapse schreef: 31 aug 2020 12:04
mhr-zip schreef: 28 aug 2020 20:34
synapse schreef: 28 aug 2020 10:41 Inderdaad, patroon kost weinig en werkte ook bij mij uiteindelijk goed.
Vandaar mijn interesse in wat je nog meer met een compressor kan!
Ik heb een goede fietspomp gekocht. Daarna nooit de compressor meer gebruikt.

Als je weinig ruimte hebt is zoiets misschien ook een optie: https://www.mantel.com/schwalbe-tire-bo ... eless-pomp
De Booster heb ik ook, maar dat werkte bij mij niet. Doordat ik het ventiel moest verwijderen ontplopten de banden meteen weet als ik hem loskoppelde.
Met CO2 patroon kan het ventiel blijven zitten.
In dat geval moest ik de sealant wel toevoegen vóórdat ik hem liet ploppen.
Dat klopt, maar er is een trucje waardoor je de booster wel succesvol kan gebruiken. Je gebruikt het vat om de band te laten ploppen. Daarna pomp je de band via de booster verder op met je pomp, zodat de band overal goed zit (vaak hoor je paar knallen). Je verwijdert de kop van de pomp en laat de band rustig leeglopen via het ventiel van de booster. De band blijft goed in de randen van de velg. Latex erbij, ventielkern erin, pompen, en je bent klaar.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 31 aug 2020 13:23

Heb ik ook geprobeerd.
Ik heb de booster er zelfs onder druk een hele dag op laten zitten.
Helaas ontplopte de band toen toch meteen weer zodra de druk er van af was.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 31 aug 2020 13:48

Eerst sealant erbij en dan met de booster oppompen en een dag laten zitten . Wiel paar keer ronddraaien.
o'7o

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5072
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 31 aug 2020 14:13

Booster niet in 1 keer losdraaien, maar lucht langzaam via ventiel (van booster) laten ontsnappen.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12472
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 31 aug 2020 15:25

JoostG schreef: 31 aug 2020 11:07 CUT

Beetje pielen aan mijn materiaal vind ik leuker dan een avond voor de TV hangen.....
Dat is de belangrijkste opmerking.
Ik vind het ook leuk om een beetje te klooien met materiaal.

Als je daar geen zin in hebt, blijf lekker met biba rijden, zo simpel is het.
Zo veel verschil is er niet op de racert en dat zegt een bandofiel..........

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 31 aug 2020 18:39

wasbeer2006 schreef: 31 aug 2020 15:25 Ik vind het ook leuk om een beetje te klooien met materiaal.
Ik ook, vind het bijna het leukste aan de hobby ;-)

Je moet je verdiepen in de materie, tubeless in dit geval en weten welke middelen je nodig hebt. Vond het wel een uitdaging, als fervent Tube rijder ben ik wel wat gewend maar het ploppen en monteren van de band was een uitdaging - zeker de Conti 5000TL was een regelrecht drama nu met de Schwalbe peace of cake maar deze kreeg ik weer moeilijk op druk.

Bij tubeless moet alles kloppen, band / velg / velglint en sealant - compressor of iets dergelijks is een must. Heb je dit voor mekaar dan heb je een goed kans op slagen qua montage :lol:

Heb toch het vermoeden dat de tubeless markt nog niet geheel volwassen is, niet elke velg met band combinatie is een go of werkt makkelijk. Het op druk brengen van de band het zogenaamde ploppen moet ook makkelijker kunnen - niet iedereen wilt een andere pomp of compressor kopen.
YFood !!!

Plaats reactie