Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 14 jul 2020 10:48

Toch bijzonder want ik heb ik de jaren al vier.vijf setjes schwalbe tubeless versleten gestart met de Ultremo 23mm en nu de pro ones 25 en 28mm en nog nooit lek gereden of last van scheurtjes.

Deels is het ook rijdstijl, maar die is bij mij zeker niet zuinig! ik herken ook 4000km met een set als ik ze omwissel.

Het kan altijd een keertje pech zijn. Let op bandenspanning, ik merk dat het hier soms ook een doel opzich wordt om dit zo laag mogelijk te doen. Ik ga bv echt niet lager dan 5bar met een band van 25mm (29,5netto).

Ik heb juist slechte ervaringen met conti. Het enige waar conti al jaren in uitblinkt is grip in de regen (black chilli alleen) voor de rest vind ik het echt B banden. Bij de MTB ook altijd gezeik, behalve de zware protections.

Als ik naar mij ervaringen kijk met normale banden sprint Pirelli daar uit. Na 2500km nog schitterend rond, 1 of 2 kleine scheurtjes en voor de rest mooi. Levensduur lijkt nu langer dan gemiddeld bij mij wat me verbaasd gezien het gewicht en dikte van de band.
Pirelli heeft ook een TL band echter noemen ze die cinturato, dat doet vermoeden , in de lijn met hun andere banden, dat die geen pure prestatie band is maar een meer allround band, maar of die voor de fiets ook zo gepositioneerd is kom ik niet achter.

nielsve
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 20 jul 2020 13:28

Deze morgen voor de eerste keer aan tubeless gewaagd. Schwalbe pro ones op ffwd tyro-set. Bijgeleverde tape van ffwd geplakt, monteren van de banden ging vlot met bandenlichters (zonder kreeg ik er ze niet op). Daarna dreftsopje gebruikt voor de bandenhielen. Vervolgens met de voetpomp hard gepompt, banden plopten onmiddellijk en bleven hard. Banden afgelaten voor de sealant erin te doen. Toen kreeg ik één band helemaal niet meer hard met de voetpomp, CO2-patroon gebruikt en toen plopte die wel. Andere band ging opnieuw goed met de voetpomp.

Testritje van 10km gedaan op 5bar (73kg). Voorlopig lijken ze mij hard te blijven (hoop het).

Maruss
Forum-lid
Berichten: 807
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 20 jul 2020 15:32

Sinds dit seizoen rijd ik op mijn wegfiets met tubeless. Omdat er een levertijd zat op lange ventielen en ik nog twee korte ventielen had liggen die gemonteerd met een verlenger. De eerste keer opzetten was een fluitje van een cent, en de banden bleven ook prima hard zelfs zonder latex. 1 keer per week wat lucht erbij. Perfect!
Maar een tijdje terug had ik mijn fiets achterop de auto ergens naartoe genomen. Bij aankomst was opeens mijn achterband helemaal plat. Het leek dat de los was getrild. Dus iets aangedraaid en opgepompt. Alles werkte, maar sinds die tijd moet ik voor elke rit mijn band op spanning brengen. Nergens sporen van een latex lek of zoiets, maar voor de zekerheid toch maar wat extra bijgevuld, maar de band blijft leeglopen.Wel een beetje vervelend, maar te doen zolang het niet 150+ ritten zijn.

Afgelopen zaterdag was mijn band zachter dan normaal. Nou ja gewoon lekker fietsen. Maar na 20km was mijn band alweer zacht. bij controle leek de verlenger weer los te zitten, dus wat verder aangedraaid en band opgepompt. Op het moment dat ik dacht nog 5 stoten schoot de verlenger los en liep de band leeg. Nu bleek dat het ventiel scheurd was. Waarschijnlijk tijdens de autorit heel vaak heen en weer getikt waardoor er een vermoeidheidsscheurtje in zat die nog erger gemaakt werd door het vaster aan te draaien.

Gelukkig een reserve bandje bij me, maar wat een rommel zeg om dat even te wisselen. Ondertussen weer tubeless met een nieuw ventiel en alles doet het weer naar behoren.

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 21 jul 2020 11:27

Je fiets heeft op de auto niet veel trillingen, tijdens het fietsen is dat veel erger.
Je fiets staat immers op een comfortabele gedempte auto.

Wat is er gescheurd van je ventiel? het rubber? of de alu huls.

Ik rijd altijd met ventiel verlengers en nog nooit een probleem gehad.

Doe een beetje vet rond het rubber van het ventiel en draai hem normaal vast.
Kijk waar de lucht vandaankomt. komt deze door de spaakgaten dan lekt vrijwel zeker het ventiel (of het tape, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt).

nielsve
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 22 jul 2020 21:04

Mijn banden zijn hard gebleven, ook na een langere rit dus van de eerste keer goed gelukt. Heb wel nog een vraagje. Ik heb het bijgeleverde velglint (25mm) van ffwd geplakt ( 2x rond). Ik kreeg dit wel niet strak gemonteerd (zoals eigenlijk zou moeten) dus er zitten bobbels en plooien in. Kan dat kwaad? Zo laten aangezien band hard blijft of met bv. schwalbe velglint opnieuw plakken?

Jac
Forum-lid
Berichten: 1659
Lid geworden op: 27 jul 2011 19:43
Locatie: Veenendaal

Jac 22 jul 2020 22:08

nielsve schreef: 22 jul 2020 21:04 Mijn banden zijn hard gebleven, ook na een langere rit dus van de eerste keer goed gelukt. Heb wel nog een vraagje. Ik heb het bijgeleverde velglint (25mm) van ffwd geplakt ( 2x rond). Ik kreeg dit wel niet strak gemonteerd (zoals eigenlijk zou moeten) dus er zitten bobbels en plooien in. Kan dat kwaad? Zo laten aangezien band hard blijft of met bv. schwalbe velglint opnieuw plakken?
Als ze goed op druk blijven, zou ik het voor nu zo laten . Ik kan me wel voorstellen dat er met de tijd misschien latex onder het lint komt en deze wat los gaat laten met druk verlies tot gevolg .
Kan weinig kwaad , alleen zal je iets vaker moeten bijpompen.
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Blauw
Cannondale Supersix evo hm Sram red Etap Grijs

nielsve
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 30 mei 2018 19:22

nielsve 23 jul 2020 09:43

Jac schreef: 22 jul 2020 22:08
nielsve schreef: 22 jul 2020 21:04 Mijn banden zijn hard gebleven, ook na een langere rit dus van de eerste keer goed gelukt. Heb wel nog een vraagje. Ik heb het bijgeleverde velglint (25mm) van ffwd geplakt ( 2x rond). Ik kreeg dit wel niet strak gemonteerd (zoals eigenlijk zou moeten) dus er zitten bobbels en plooien in. Kan dat kwaad? Zo laten aangezien band hard blijft of met bv. schwalbe velglint opnieuw plakken?
Als ze goed op druk blijven, zou ik het voor nu zo laten . Ik kan me wel voorstellen dat er met de tijd misschien latex onder het lint komt en deze wat los gaat laten met druk verlies tot gevolg .
Kan weinig kwaad , alleen zal je iets vaker moeten bijpompen.
Ok bedankt!

Vinu
Forum-lid
Berichten: 15
Lid geworden op: 30 jan 2016 11:56

Vinu 24 jul 2020 11:36

Weet iemand hoe breed een Schwalbe One TLE uitvalt?
-25mm op een 19c velg
-25mm op een 21c velg
-28mm op een 19cvelg
-28mm op een 21c velg

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12661
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 25 jul 2020 06:49

21c

25mm op 29.6
28mm op 31.2

Let wel de ene velg is de andere niet met dezelfde binnenbreedte. Heeft ook nog te maken met hoop of hookless, hoogte van de hook en schuinte.

Daarnaast zal het bij eerste montage een 0,5 tot 1mm minder zijn.

rob86
Forum-lid
Berichten: 418
Lid geworden op: 15 mei 2011 16:48

rob86 27 jul 2020 22:32

Beetje aan het inlezen over Tubeless maar heb toch nog enkele vragen:
- Heb je echt een compressor (of vloerpomp met compressiefunctie) nodig om een band te doen ploppen of lukt dat met een standaard vloerpomp ook? Indien niet lijkt met dat onpraktisch op vakantie bijvoorbeeld.
- Is sealant een must of niet? (begrijp dat bij een lek de sealant "all over the place" kan zijn...langs de andere kant geraak je wel thuis als je lek rijdt)
- Wat doe je met een lek in de band? Met sealant geraak je wel thuis maar ik veronderstel dat je de band wel moet herstellen/plakken zoals een binnenband?
- Hoeveel minder druk zet je op de band ten opzichte van dezelfde type clincher?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27561
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 28 jul 2020 07:20

1. Bij moderne velgen (tubeless ready) geen compressor oid nodig (meestal). Op vakantie: co2 patroon.
2. Bij tubeless ready banden moet je sealant gebruiken om de band op druk te houden, bij tubeless banden (zoals Conti 5000) mag het. Maar iedereen doet het want sealant is gewoon van meerwaarde, anders kan je net zo goed bij bandjes blijven.
3. Kleine gaatjes worden door sealant gedicht en daar hoef je dus niks mee te doen. Grotere gaten kan je vanaf de binnenkant plakken met speciale plakkers of vanaf de buitenkant een prop in rammen.
4. 1 tot 1.5 bar minder.

Gebruikersavatar
Douglas
Forum-lid
Berichten: 2338
Lid geworden op: 18 okt 2014 18:16

Gebruikersavatar Douglas 28 jul 2020 08:43

Heb een sks ride air (36,-) voor het oppompen van mijn banden. Goedkoop en werkt goed. Co2 werkt niet altijd goed in combi met sealant (sealant bevriest).
o'7o

Plaats reactie