Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

R1Phrankey
Forum-lid
Berichten: 412
Lid geworden op: 14 aug 2011 19:22
Locatie: Roosendaal

R1Phrankey 25 mei 2020 19:39

Niks mis met zonder latex rijden toch? Als er iets door je band prikt sta je met een platte band, Dat is met binnenband rijden ook zo.
Je kunt er dan altijd nog latex of een binnenband in doen. :)
Ik persoonlijk zou het niet doen, beetje latex kan geen kwaad, is maar 30 gram zwaarder. ;)
Mechanische doping? --> Sorin bicarbon slimline

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 25 mei 2020 19:40

scottpch schreef: 25 mei 2020 19:22
kopjethee schreef: 25 mei 2020 17:51 Of je voegt dan sealant toe.

Een collega van mij is dat laatst geadviseerd door een fietsenmaker.
Rijden zonder sealant zou dan als voordeel hebben dat het niet opdroogt.
Nadeel lijkt mij dat je weer meer spullen mee moet sjouwen
Voordat je een tubeless buitenband monteert, kun je 'm het beste eerst ontvetten van de binnenzijde.
Dan hecht de sealant beter bij een lek.
Dan kun je idd beter een hutkoffer of, nog beter, een volgwagen meenemen! :like:
Eerst ontvetten.? :roll: Ik heb altijd gedacht dat de latex moleculen die in de sealant zitten zich in het gaatje verzamelen en onder de druk en buitenlucht vasthechten en zo met een propje het lek dichten. Mijnsinziens heeft het ontvetten dus helemaal geen nut. Ik heb eerder het idee dat als je de binnenkant ontvet het er voor zal zorgen dat de massa in de sealant zich beetje bij beetje gaat afzetten op de binnenkant en zo zijn werking gaat verliezen want dan hou je alleen maar 'water o.i.d.' over en dat laatste wil je toch niet.?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2020 20:11

R1Phrankey schreef: 25 mei 2020 19:39 Niks mis met zonder latex rijden toch? Als er iets door je band prikt sta je met een platte band, Dat is met binnenband rijden ook zo.
Je kunt er dan altijd nog latex of een binnenband in doen. :)
Ik persoonlijk zou het niet doen, beetje latex kan geen kwaad, is maar 30 gram zwaarder. ;)
Als je werkt met een handpomp dan heb je niet 123 overdruk opgebouwd. Druk die nodig is om de sealant op zijn plek te krijgen. Ik denk persoonlijk dat er zelfs een kans is dat de sealant vrij slecht of zelfs niet werkt. Moet erbij zeggen dat ik het nooit geprobeerd heb.

Feit is dat je je het jezelf onnodig moeilijk maakt als je zonder sealant gaat rijden. Het is een beetje alsof je een huis aan het strand koopt en vervolgens nooit in de zee zwemt of over het strand loopt.

Gebruikersavatar
csteenbe
Forum-lid
Berichten: 3118
Lid geworden op: 01 aug 2006 12:24

Gebruikersavatar csteenbe 25 mei 2020 20:39

Is het dan zoveel anders dan bij Tubes ?

Daar doe ik ook niet preventief sealant in, als ik lek rij haal ik de kern uit het ventiel en met een klein flesje sealant mik ik het erin..... oppompen en wiel draaien - en normaal gesproken dicht het dan....

Er kleeft nog een nadeel preventief sealant te gebruiken, de kern van het ventiel raakt verstopt, tuurlijk oplosbaar zoals alles ;-)

Anyways net 50+ km op tubeless gereden op 5 bar, reed zeer mooi!
YFood !!!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 25 mei 2020 20:49

Kernen kunnen inderdaad verstopt raken, is wel eenvoudig te vertragen door in ieder geval na het toedienen het wiel op standje 4 of 8 uur te zetten.

Kernen kun je simpel en goedkoop vervangen, heb er laatst 25 besteld bij onze Coronavrienden. Rijd nog steeds met de originele kernen (nu 2e setje buitenbanden).

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 26 mei 2020 08:58

Ik heb altijd de kernen uit de oude binnenbanden gedraaid dus heb er wel wat.

Wat ik altijd doe na het sealant toevoegen is het ventiel even schoonblazen met de kompressor of pomp. Dan pas de kern erin. Dan gaan kernen echt heel lang mee en raakt het zelden verstopt misschien 5/6 kernen in 15 jaar verstopt geraakt en dan allen op de mtb. (Bij)pompen met het ventiel boven helpt ook.

Er zijn ook ventielen die onder zijn afgesloten zodat de latex niet terug kan. Nadeel is dat je er onderweg geen lucht uitkrijgt, kan bij de MTB wel eens irritant zijn. Bij de racer valt dat wel mee. Miltek was dat dacht ik.

Zonder latex rijden kan prima, maar dan moet je wel echt TL banden hebben. Schwalbe noemt hun huidige banden TLE(asy) wat in MTB kringen geen volledige TL band is, maar je wel latex aan moet toevoegen.

Ik doe er altijd wel 30ml latex in voordeel is ook dat je dan echt zelden meer bij hoeft te pompen. Ik pak gisteren een voorwiel die hangt al sinds begin maart, weggehangen op 5,5 bar nu nog 4,5 erin.

Mitchel
Forum-lid
Berichten: 184
Lid geworden op: 05 nov 2016 10:58

Mitchel 26 mei 2020 09:35

Aangezien ik een paar weken mavic wielen heb gekocht met een paar bijbehorende tubeless banden (die volgens de geleerden op internet vrij goed schijnen te zijn) ga ik het ook proberen.

Gisteravond even de 'winterbanden' eraf gehaald die nog met binnenband waren.

De mavic ust wielen zouden perfect moeten passen met de ust banden. Na wat priegelen en het bekijken van de zeer onduidelijke handleiding aan de slag gegaan.

Ventiel erin is een makkie. Daarna met een sopje de velg natmaken, ik denk zodat de band beter in het velgbed valt, en de band erop. Op video's van mavic doen ze dat zonder enige kracht inspanning. Ik heb er twee bandenlichters bij nodig gehad want het is allemaal best krap.

Aangezien ik geen compressor ofzo heb was ik even huiverig naar het pompen. Met een normale fietspomp geprobeerd en na een paar tellen sissen klopten de banden erop.

Heb ze nu aan nacht laten staan zonder sealant maar de druk is behoorlijk afgenomen. Kortom er moet echt sealant in. Mavic geeft dit ook zelf aan. Straks testen dus.

Enige wat ik jammer vind is dat de ust banden 25 mm zijn en geen 28 mm.

Tot slot snap ik nog niet helemaal hoe het werkt met de sealant. Je moet dit om de zoveel tijd bijvullen. Maar wat gebeurd er dan tussendoor met de oude sealant? Op een gegeven moment wordt dit toch zwaar?

En Als ik er nu mavic sealant in gooi, en bij bijvullen een ander merk, bijvoorbeeld stan's, geeft dit dan problemen?

(Oh ja, ik weet dat het antwoord vast ergens in de 196 pagina's voor me staat, maar dat doorlezen vind ik echt zonde van mijn fietstijd)

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 37377
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 26 mei 2020 10:11

Wij vinden antwoorden op vragen die al vaak gesteld zijn ook zonde van de fietstijd :lol: :lol:
Less is bore

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 26 mei 2020 10:25

Tot slot snap ik nog niet helemaal hoe het werkt met de sealant. Je moet dit om de zoveel tijd bijvullen. Maar wat gebeurd er dan tussendoor met de oude sealant? Op een gegeven moment wordt dit toch zwaar?
Het verdampt na verloop van tijd. Vroeger werd 3 maanden aangehouden als termijn, maar sealant van nu gaat veel langer mee.

En Als ik er nu mavic sealant in gooi, en bij bijvullen een ander merk, bijvoorbeeld stan's, geeft dit dan problemen?
Kan denk ik niet zoveel kwaad, maar ik zou altijd bij één merk blijven.

Maruss
Forum-lid
Berichten: 806
Lid geworden op: 18 mei 2013 21:31

Maruss 26 mei 2020 15:27

Er zijn ook mensen die het bewust mixen. Ik kan me voorstellen dat de ene sealant langer goedblijft terwijl de andere beter dicht. Door mixen hopen ze de individuele eigenschappen te optimaliseren voor eigen gebruik.

Maar er is maar 1 manier om hier achter te komen en dat is zelf doen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 26 mei 2020 15:53

Gregor Mendel zou trots op deze onderzoekende geesten zijn.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 26 mei 2020 16:21

Maruss schreef: 26 mei 2020 15:27 Er zijn ook mensen die het bewust mixen. Ik kan me voorstellen dat de ene sealant langer goedblijft terwijl de andere beter dicht. Door mixen hopen ze de individuele eigenschappen te optimaliseren voor eigen gebruik.

Maar er is maar 1 manier om hier achter te komen en dat is zelf doen.
en met verschillende combinaties van sealants (welke verhoudingen?) vaak lekrijden...
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie