Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 06 mei 2020 16:16

tib888 schreef: 05 mei 2020 11:45 Ik heb dit ook al voor gehad met Schwalbe G-one gravelbanden, ook aan een "naad".
Zou niet mogen met tubeless ready banden. Heb ze teruggestuurd en nieuwe set gekregen.
Orlok schreef: 02 mei 2020 16:25 Ik zou Schwalbe (service@schwalbe.nl) daar eens over benaderen, ben benieuwd wat zij er over zeggen. ;)
Reactie van Schwalbe gehad. Ze willen dat ik de banden opstuur zodat ze ze kunnen bekijken. Ik wacht eerst de reactie van Mantel af, waar ik deze gekocht heb.

TBC

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 06 mei 2020 18:51

Philippos schreef: 06 mei 2020 16:16
tib888 schreef: 05 mei 2020 11:45 Ik heb dit ook al voor gehad met Schwalbe G-one gravelbanden, ook aan een "naad".
Zou niet mogen met tubeless ready banden. Heb ze teruggestuurd en nieuwe set gekregen.
Orlok schreef: 02 mei 2020 16:25 Ik zou Schwalbe (service@schwalbe.nl) daar eens over benaderen, ben benieuwd wat zij er over zeggen. ;)
Reactie van Schwalbe gehad. Ze willen dat ik de banden opstuur zodat ze ze kunnen bekijken. Ik wacht eerst de reactie van Mantel af, waar ik deze gekocht heb.

TBC
Persoonlijk zou ik de banden gewoon opsturen naar Schwalbe buiten Mantel om. Tenslotte zal ook Mantel contact hebben opgenomen of gaat het nog doen met Schwalbe. Die zal waarschijnlijk hetzelfde antwoorden waarop Mantel misschien jouw vraagt (snelst) ze naar Schwalbe op te sturen. Opsturen naar Schwalbe gaat met antwoordnummer, dus heb je geen verzendkosten, naar Mantel weet ik nog zo net niet.

P.S. Heb jaren geleden zo'n zelfde geval gehad bij een andere heel bekende fietszaak waarbij ik naderhand via rechtbijstand mijn verzendkosten wilde terug krijgen en uiteindelijk kreeg.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Den Deze
Forum-lid
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2013 21:14

Den Deze 06 mei 2020 20:19

Vandaag de Schwalbe One TLE gemonteerd, ik moet zeggen, dit was een aardige fitnessoefening.
Zelfs met de bandenlichter was het labeur, maar de aanhouder wint :)

Ben benieuwd, mijn vorige ervaring (met de Corsa Control) was ronduit slecht...
Giant TCR 0 2013
Kona Rove LTD 2021

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 24 mei 2020 17:01

Handig topic!

Ik heb een fiets besteld met tubeless wielen en nu eigenlijk een beetje benieuwd wat je met tubeless wielen nu nog in een evt repair kit meeneemt?

Ik had altijd een multitool, binnenband, co2 patronen en bandenlichters mee. Heb je nog een binnenband nodig? En moet je voor tubeless geen andere CO2 patronen mee?

Ik zag deze bij Mantel, maar dat voegt alleen lucht toe en geen anti-lek vloeistof. Loopt die er niet uit bij het leeg (laten) lopen?

https://www.mantel.com/lezyne-tubeless- ... r-co2-pomp
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27519
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2020 17:08

In principe kun je hetzelfde blijven meenemen. Een binnenband is nog altijd de meest gebruikte optie als je toch lek zou rijden. Zelf gebruik ik een Tubolito binnenband, omdat deze lekker klein opvouwen. Een dure oplossing, maar in principe ga dit zelden nodig hebben.

Houd er wel rekening mee dat een tubeless band met binnenband soms lastig om te leggen is (vooral bij oudere velgen). Tubeless banden zitten namelijk sowieso al strakker om de velg dan gewone buitenbanden. Met een binnenbandje erin wordt 't nog een grotere uitdaging.

Ook CO2-patronen kun je gewoon blijven gebruiken. CO2 en bepaalde sealants schijnen niet erg goed samen te gaan, maar als je een binnenband steekt is dat natuurlijk nicht im frage. Overigens zijn er ook genoeg ervaringen te vinden van mensen die beweren dat CO2 en sealant prima gaat.

Alternatieven zijn er overigens ook

1) De eerste mogelijkheid is om vanaf de buitenkant een plug te steken. Bijvoorbeeld Dynaplug en Lezyne bieden hier oplossingen voor aan. Dit is eigenlijk vooral bedoeld als thuiskomertje. We kennen deze oplossing van autobanden (‘een prop schieten’).

2) Een andere, wellicht wat nettere, mogelijkheid is een speciale tubeless bandenplakker vanaf de binnenkant plakken. Hutchinson en Velox maken hier speciale setjes voor. Dit is echter niet iets wat je langs de kant van de weg even snel doet. Dan kun je beter gewoon een binnenband steken en bijvoorbeeld een bankbiljet voor het gat doen (en de reparatie verder thuis uitvoeren).

3) Extra sealant toevoegen. Hiermee neem je wel een behoorlijke gok, want het is helemaal niet zeker dat dit zal werken. Ik raad dit dus ook niet aan.

HarryuitHilversum
Forum-lid
Berichten: 733
Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05

HarryuitHilversum 24 mei 2020 17:16

Mijn ervaring bij tubeless rijden is dat de ventielkernen langzaam maar zeker slechter functioneren doordat er wat sealant in komt. Mijn oplossing is om die dan te vervangen. Ik vraag me af of er een manier is om een vervuilde kern te reinigen. Dat is mij nog niet gelukt. Iemand tips?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27519
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 24 mei 2020 17:26

Zeepoplossing heb ik wel eens gelezen, maar eerlijk gezegd.... ik heb er laatst 25 besteld in China...

https://nl.aliexpress.com/item/40005323 ... hweb201603_

sanger
Forum-lid
Berichten: 112
Lid geworden op: 08 mei 2020 16:23

sanger 24 mei 2020 17:51

Had het er misschien bij moeten zeggen, maar ik ben eigelijk op zoek naar twee oplossingen...

1. voor tijdens trainings en toertochtjes. Mag dan dus wat langer duren om bv. een binnenband te steken of te plakken.
2. voor tijdens een wedstrijdje. Liefst dan de snelste optie. Als dat inhoudt dat je daarmee een buitenband na de wedstrijd direct moet vervangen is dan maar zo.
#willeniskunnen, de podcast van en voor talentbeperkte athleten!
Check willeniskunnen.cc!

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2855
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 24 mei 2020 17:55

1. Dynaplug icm CO2
2. Dynaplug icm CO2

Indien echt wanhopig na bovenstaande

1. Biba met CO2
2. Biba met CO2

En als dat ook niet werkt

1. Bel een taxi
2. Bel een taxi

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5097
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 24 mei 2020 19:58

Idd dynaplug red je meestal wel voor de gevallen waar gaatje net te groot.
En dan heb je daarna geen co2 nodig hoor, goed het kan wel maar meestal is er niet zo veel lucht ontsnapt.

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4347
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 24 mei 2020 21:15

Laatst een poging gedaan met een plug van lezyne, maar bij mij was dat geen succes. Overigens was dat bij een MTB band

mhr-zip
Forum-lid
Berichten: 1152
Lid geworden op: 01 nov 2013 19:42

mhr-zip 24 mei 2020 21:48

sanger schreef: 24 mei 2020 17:51
2. voor tijdens een wedstrijdje. Liefst dan de snelste optie.
Sealant gebruiken van Squirt? Daar zitten 6mm beats in. Die zou in principe de meeste gaatjes dicht moeten krijgen. Een Dynaplug steken kan volgens mij ook wel snel, maar je moet altijd even stoppen (en dus weer terug naar voren rijden).
Watertappunten: zoek en vul aan op Drinkwaterkaart.nl

Plaats reactie