Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 17 apr 2020 13:27

Ventielverlengers dacht ik in eerste instantie ook aan, maar dan moet je met tubeless wel de variant met schroefdraad hebben. Dus heb ik nu een setje ventielverlengers voor als ik een biba moet steken onderweg.

RobertvD
Forum-lid
Berichten: 334
Lid geworden op: 03 dec 2019 15:23

RobertvD 17 apr 2020 16:31

wasbeer2006 schreef: 17 apr 2020 09:19 @Orlok/Jorge, zo kan het inderdaad ook. Er zijn wel tubless plakker, maar die zijn zo dik en groot dat ze niet goed voor de racer geschikt zijn.
Hutchinson heeft een tubeless repair kit specifiek voor de racer. Deze werken perfect.

Afbeelding

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1751
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 17 apr 2020 16:48

Kun je het niet herstellen met zo een repair plug?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 19 apr 2020 08:15

Ik heb na een lekke band een tijdje geleden nog steeds van die kleine spatten latex op m’n frame. Hoe haal je dat er het beste af?

Jorge
Forum-lid
Berichten: 87
Lid geworden op: 16 nov 2018 10:55

Jorge 19 apr 2020 09:02

Ik heb geprobeerd om hem te plakken met simson plakkers, maar het is me niet 100% gelukt. Waarschijnlijk bleef er nog sealant zitten, waardoor de plakker toch nog wat loste en lucht doorliet.

@ Djemz: Die repair plugs heb ik nog nooit geprobeerd. Ik vermoed dat het gat daarvoor te klein zal geweest zijn. Intussen ligt hij al in de vuilnisbak dus het zal voor de volgende keer zijn.

Mereltje
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2011 13:42

Mereltje 19 apr 2020 11:45

Heeft iemand ervaring met monteren van zowel het oude type schwalbe pro one en de nieuwste versie?
De oude versie krijg ik er met moeite om. Gaat het nieuwe model er echt veel makkelijker omheen?

tommeke14
Forum-lid
Berichten: 1992
Lid geworden op: 24 okt 2008 22:57

tommeke14 20 apr 2020 14:36

De nieuwste ging bij mij zeer makkelijk.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 apr 2020 14:39

Mereltje schreef: 19 apr 2020 11:45 Heeft iemand ervaring met monteren van zowel het oude type schwalbe pro one en de nieuwste versie?
De oude versie krijg ik er met moeite om. Gaat het nieuwe model er echt veel makkelijker omheen?
Hoezo, heb jij dan informatie dat het met de nieuwe pro one makkelijker zou gaan.? Ik heb zelf de nieuwe nog niet in mijn bezit dus kan daar niet over mee praten. Maar zou er vanuit gaan dat de nieuwe pro one net zo moeilijk is te monteren als de oude en als het makkelijker gaat des te beter toch.? ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 apr 2020 14:45

Jorge schreef: 19 apr 2020 09:02 Ik heb geprobeerd om hem te plakken met simson plakkers, maar het is me niet 100% gelukt. Waarschijnlijk bleef er nog sealant zitten, waardoor de plakker toch nog wat loste en lucht doorliet.

@ Djemz: Die repair plugs heb ik nog nooit geprobeerd. Ik vermoed dat het gat daarvoor te klein zal geweest zijn. Intussen ligt hij al in de vuilnisbak dus het zal voor de volgende keer zijn.
Als er nog sealant bleef zitten heb je de plaats van het plakken niet goed schoongemaakt, niet goed vetvrij gemaakt, niet goed opgeruwd, niet goed van solutie voorzien of niet lang genoeg gewacht met het aanbrengen van de plakker. Ik heb inmiddels wel 10tallen plakkers geplakt op tubelessbanden en het is mij altijd wel gelukt. Sommige, waaronder Schwalbe, moeten goed opgeruwd worden omdat het rubber nogal 'vet' is. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Mereltje
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 10 sep 2011 13:42

Mereltje 20 apr 2020 18:45

Orlok schreef: 20 apr 2020 14:39
Mereltje schreef: 19 apr 2020 11:45 Heeft iemand ervaring met monteren van zowel het oude type schwalbe pro one en de nieuwste versie?
De oude versie krijg ik er met moeite om. Gaat het nieuwe model er echt veel makkelijker omheen?
Hoezo, heb jij dan informatie dat het met de nieuwe pro one makkelijker zou gaan.? Ik heb zelf de nieuwe nog niet in mijn bezit dus kan daar niet over mee praten. Maar zou er vanuit gaan dat de nieuwe pro one net zo moeilijk is te monteren als de oude en als het makkelijker gaat des te beter toch.? ;)
Volgens de vrienden van Schwalbe zelf. Maar ik hoor liever de echte ervaringen.

https://www.schwalbe.com/pro-one/nl

Veel wielrenners zijn terughoudend als het aankomt op de montage van een tubeless band. Wat heb je hierop te zeggen?
Onze nieuwe tubeless racebanden kunnen net zo gemakkelijk zonder een bandenlichter en compressor worden gemonteerd als een tube type-band!

Hoe kan dat?
Ten eerste hebben we jarenlange ervaring met tubeless bij racefietsen en werken we nauw samen met velg- en wielfabrikanten. We testen voortdurend het montagegemak compatibiliteit van onze banden op hun huidige tubeless wielen. Hierdoor kunnen we de productietoleranties minimaliseren. Een overzicht van geteste wielen is beschikbaar op onze website. Aan de andere kant hebben we een speciale afdichtlip ontwikkeld voor de hiel van de band. De afdichtlip kleeft na montage aan de velgrand en sluit de band luchtdicht af op de velg. Hierdoor kunnen onze tubeless banden zonder gereedschap worden gemonteerd en is een vloerpomp over het algemeen voldoende.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 20 apr 2020 19:42

Schwalbe Pro One TLE 2020 zonder bandenlichters op DT Swiss R460 velgen gekregen. Heb geen ervaring met de oude. Maar het blijft altijd een combinatie van band-velg hoe makkelijk het gaat.
Laatst gewijzigd door Philippos op 20 apr 2020 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 20 apr 2020 19:52

Alles hangt af van de combinatie velg en band.!

Er zijn tubelessbanden, ook die van Schwalbe Pro One, die ik weliswaar met veel moeite met de hand op een velg kan monteren maar dan zijn het altijd banden die al een hele tijd op een velg gemonteerd zijn geweest. Die banden kan je zelfs ook met een vloerpomp oppompen. Maar een nieuwe band met de hand op een velg monteren moet ik nog zien, ja (youtube) Mavic UST de juiste combinatie.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Plaats reactie