Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 05 apr 2020 09:01

Update:
Gisteravond ventiel nogmaals extra goed vastgezet.
Band met behulp van de Booster gevuld; plopte en leek goed te zitten.
Ik heb hem de hele nacht laten staan (met de Booster aangesloten) om te kijken of hij bleef zitten en of er druk op bleef staan.
Dat bleek zo: vanochtend was hij nog hard.
Dus booster losgemaakt.
Maar de band ontplopte meteen.
Eerlijk gezegd weet ik het nu niet meer:
Ik heb tubeless ready velgen,
Ik gebruik easy fit.
De banden zijn Tubeless (Schwalbe Pro One Evo Microskin TLE).

Misschien toch de extra velgtape verwijderen die ik had aangebracht omdat de band in eerste instantie helemaal niet plopte?
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 apr 2020 10:15

Als de band op druk is gebleven met de tire-booster erop aangesloten en leegloopt als je de tire-booster losmaakt dan is er iets niet goed met het tubelessventiel. Monteer een ander tubelessventiel of binnenventiel en probeer het opnieuw. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 05 apr 2020 10:29

Orlok schreef: 05 apr 2020 10:15 Als de band op druk is gebleven met de tire-booster erop aangesloten en leegloopt als je de tire-booster losmaakt dan is er iets niet goed met het tubelessventiel. Monteer een ander tubelessventiel of binnenventiel en probeer het opnieuw. ;)
Bedankt voor alle reacties!
Ik had de band opgepompt zonder ventiel erin.
Het was dus logisch dat de band leegliep.
Maar ik had gehoopt (waarschijnlijk naïef) dat hij na een nacht niet weer uit de velgrand zou schieten.
Maar dat gebeurde dus wel.
Courir c'est mourir un peu

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 05 apr 2020 10:39

Als de band in de velgrand zit, gelijk vinger erop zondat ie niet leeg loopt. En vervolgens dan de binnenkern van ventiel er snel in draaien. Het heeft vaak geen zin de band iets langer in de velgrand te laten zitten, tenzij hij er al een maand in zit ofzo. Dan zit ie soms gewoon vastgeplakt, maar ook niet altijd. Bij UST banden/UST velgen blijft ie vaak wel wel zitten. Ook UST banden in niet UST velgen is mijn ervaring zoals de Mavic banden.

Ik pomp mijn banden ook op met binnenwerk eruit met behulp van de compressor. Spuitkop in het gat, De ene band velg combi gaat slechter dan de andere. Verder ploppen mijn banden niet altijd. Sommige banden schuiven geleidelijk in de velgrand zonder plop.

Al met al blijft het soms wat rommelen, De ene band zal nu eenmaal makkelijker gaan dan de ander. Zeker i.c.m. bepaalde velgen. Met mijn brede Reynolds AR41 wielen (C21) kost het echt een hoop moeite de banden (ook 28mm) te monteren. Daar heb ik extra lagen velglint in geplakt, maar dan nog lukt het niet zonder moeite. Bij mijn smallere wielen C17 lukt het allemaal wel vrij makkelijk met uitzondering van de Maxxis Padrone TR's.

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 05 apr 2020 11:59

De Booster kan ik niet snel losmaken van het ventiel.
Dus heb ik het twee keer geprobeerd met het ventiel er nog in.
Dan gaat er echter te weinig lucht in om de band te laten ploppen.
De tweede keer met extra easyfit geprobeerd maar dat werkte ook niet.
Zou het helpen als ik vooraf sealant in de band doe?
Ik begin voor mijn gevoel zo langzamerhand door de opties heen te raken..
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 apr 2020 13:51

synapse schreef: 05 apr 2020 11:59 De Booster kan ik niet snel losmaken van het ventiel.
Dus heb ik het twee keer geprobeerd met het ventiel er nog in.
Dan gaat er echter te weinig lucht in om de band te laten ploppen.
De tweede keer met extra easyfit geprobeerd maar dat werkte ook niet.
Zou het helpen als ik vooraf sealant in de band doe?
Ik begin voor mijn gevoel zo langzamerhand door de opties heen te raken..
Sealant vooraf in de velg/band gieten heeft alleen een voordeel dat je de band niet een tweede keer hoeft op te pompen maar geeft rotzooi als het mis gaat. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 05 apr 2020 15:07

Nou, dan probeer ik het nog een paar keer.
En anders verkoop ik de boel.
Ik heb maar een stel wielen en wil binnenkort toch wel weer naar buiten.
Courir c'est mourir un peu

scottwilko
Forum-lid HC
Berichten: 4354
Lid geworden op: 23 feb 2005 20:44

scottwilko 05 apr 2020 16:09

Maar krijg je de band niet op druk met ventielkern dan? (Weet niet of je dat al had geschreven)
Als dat wel lukt inderdaad oppompen zonder kern zodat je zeker weet dat de band goed zit ( maar dat heb je dus al gedaan), dan latex in de band via het ventiel. Daarna oppompen met de ventielkern erin. Zo heeft het bij mij gewerkt.

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 apr 2020 16:48

Kan je de band met een gewone pomp niet op druk krijgen, nu je een extra laag tape geplakt hebt?
Uiteraard met de ventielkern gemonteerd.
Zo ja dan laat je er wat latex inlopen en pompen maar...

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1095
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 05 apr 2020 16:51

Probleem is dat de band dan weer ontpopt en bijpompen dan niet meer lukt....
Alle lucht ontsnapt door de ruimte tussen de band en de velg.

Echt super frustrerend.
Ik geef niet gauw op, maar nu krijg toch het gevoel dat het niet gaat lukken.
De band zit er, op één keer na, niet goed in.
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 apr 2020 18:19

Meestal moet je de band de eerste keer oppompen en laten ploppen zonder ventielkern maar daarna met ventielkern erin al dan niet met latex in de band zou een vloerpomp of zelfs de booster voldoende moeten zijn om de band weer te kunnen oppompen.

In het ergste geval heb je i.p.v. een booster een luchtcompressor met 24ltr. voorraadvat nodig.

Als de band met de booster erop op druk blijft betekent dat dat de afdichtingen band/velg gewoon goed zijn. Met een beetje doorzettingsvermogen moet het iedereen lukken, trouwens met de corona problemen zou je tijd zat moeten hebben, toch.? :lol:
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5102
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 05 apr 2020 19:15

Zet de band zich wel in de velgrand / hoor je aantal ploppen ?
En de booster niet in 1 keer lodraaien, gewoon langzaam druk eruit laten gaan wilt ook wel eens helpen.

Plaats reactie