Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 apr 2020 14:29

Hoe lang heb je er mee gedaan? Bij een van mijn twee banden zie ik de band een beetje zweten/mini druppels vormen op een paar plekken langs de randen waar de bovenkant van de band op de zijwand over gaat.
4579F817-1C47-4018-9EAB-DB05C8148EFC.jpeg
0C147C26-E71A-47D2-B87A-5BD4B665B6D6.jpeg

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 04 apr 2020 18:14

Ik volg dit draadje al behoorlijk lang.
Een jaar geleden heb ik alles in huis gehaald om Tubeless te gaan, maar door een gebrek aan lekke banden kwam het er maar niet van om de banden te vervangen.
Vandaag besloten de Schwalbe One banden te monteren.
Lukt echter niet echt goed.
Ploppen kwam ik niet bij in de buurt, ik hoorde band gewoon meteen langzaam leeglopen nadat ik hem had gevuld met de Schwalbe Tyre Booster.
Toen maar een extra laag velgtape in mijn velg aangebracht (ik was door dit forum op alles voorbereid, dacht ik) waarna de band wél plopte, maar er ook weer bijna meteen uitplopte.
Ik kon nog wel net zien dat het controle lijntje op de band niet evenwijdig liep met de velg (DT Swiss PR 1400).
Ik neem aan dat dat de reden is dat hij weer leegloopt.

Hoe kan ik de band zo op de velg plaatsen dat hij bij het oppompen wel goed zit?
Courir c'est mourir un peu

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 apr 2020 19:04

Philippos schreef: 04 apr 2020 14:29 Hoe lang heb je er mee gedaan? Bij een van mijn twee banden zie ik de band een beetje zweten/mini druppels vormen op een paar plekken langs de randen waar de bovenkant van de band op de zijwand over gaat.
Zolang het er niet uitspuit niets aan doen - latex dicht zich zelf - gewoon rijden.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 04 apr 2020 19:12

synapse schreef: 04 apr 2020 18:14 Ik volg dit draadje al behoorlijk lang.
Een jaar geleden heb ik alles in huis gehaald om Tubeless te gaan, maar door een gebrek aan lekke banden kwam het er maar niet van om de banden te vervangen.
Vandaag besloten de Schwalbe One banden te monteren.
Lukt echter niet echt goed.
Ploppen kwam ik niet bij in de buurt, ik hoorde band gewoon meteen langzaam leeglopen nadat ik hem had gevuld met de Schwalbe Tyre Booster.
Toen maar een extra laag velgtape in mijn velg aangebracht (ik was door dit forum op alles voorbereid, dacht ik) waarna de band wél plopte, maar er ook weer bijna meteen uitplopte.
Ik kon nog wel net zien dat het controle lijntje op de band niet evenwijdig liep met de velg (DT Swiss PR 1400).
Ik neem aan dat dat de reden is dat hij weer leegloopt.

Hoe kan ik de band zo op de velg plaatsen dat hij bij het oppompen wel goed zit?
Wat bedoel je met 'uitplopte' :?: als je leeglopen bedoelt komt dat doordat er dus ergens lucht lekt. Als je bij het monteren de flanken tussen de velgrand met een platte kwast insmeert met zeepsop zou je kunnen zien waar lucht lekt.
Normaal gesproken als je het velgbed van rand tot rand met een voldoende breed tubelesstape ( bijv. Schwalbe) en met één laag intaped en een juist passend tubelessventiel van voldoende lengte om die naderhand te kunnen oppompen luchtdicht monteert kan er m.i. niets fout gaan, dus . . . . ;)

Btw, vlgns internet opgave zijn de DT Swiss PR 1400 velgen tubeless ready dus hebben geen tubelesstape nodig. Wees wel zeker dat je de tubelessversie hebt van de Schwalbe One vouwband, anders zal het (ook) niet lukken. :)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

wasbeer2006
Forum-lid HC
Berichten: 12477
Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47

wasbeer2006 04 apr 2020 19:40

@Philippe, volledig normaal, bij mijn mtb banden zitten echt 10 tallen van dat soort druppels op de zijkant.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2851
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 04 apr 2020 19:55

Phew. Gelukkig 😂

Gebruikersavatar
synapse
Forum-lid
Berichten: 1092
Lid geworden op: 09 sep 2005 11:51

Gebruikersavatar synapse 04 apr 2020 20:00

Orlok schreef: 04 apr 2020 19:12
synapse schreef: 04 apr 2020 18:14 Ik volg dit draadje al behoorlijk lang.
Een jaar geleden heb ik alles in huis gehaald om Tubeless te gaan, maar door een gebrek aan lekke banden kwam het er maar niet van om de banden te vervangen.
Vandaag besloten de Schwalbe One banden te monteren.
Lukt echter niet echt goed.
Ploppen kwam ik niet bij in de buurt, ik hoorde band gewoon meteen langzaam leeglopen nadat ik hem had gevuld met de Schwalbe Tyre Booster.
Toen maar een extra laag velgtape in mijn velg aangebracht (ik was door dit forum op alles voorbereid, dacht ik) waarna de band wél plopte, maar er ook weer bijna meteen uitplopte.
Ik kon nog wel net zien dat het controle lijntje op de band niet evenwijdig liep met de velg (DT Swiss PR 1400).
Ik neem aan dat dat de reden is dat hij weer leegloopt.

Hoe kan ik de band zo op de velg plaatsen dat hij bij het oppompen wel goed zit?
Wat bedoel je met 'uitplopte' :?: als je leeglopen bedoelt komt dat doordat er dus ergens lucht lekt. Als je bij het monteren de flanken tussen de velgrand met een platte kwast insmeert met zeepsop zou je kunnen zien waar lucht lekt.
Normaal gesproken als je het velgbed van rand tot rand met een voldoende breed tubelesstape ( bijv. Schwalbe) en met één laag intaped en een juist passend tubelessventiel van voldoende lengte om die naderhand te kunnen oppompen luchtdicht monteert kan er m.i. niets fout gaan, dus . . . . ;)

Btw, vlgns internet opgave zijn de DT Swiss PR 1400 velgen tubeless ready dus hebben geen tubelesstape nodig. Wees wel zeker dat je de tubelessversie hebt van de Schwalbe One vouwband, anders zal het (ook) niet lukken. :)
De eerste pogingen liep de band (Schwalbe Pro One microskin) meteen weer leeg zonder enig ander geluid dan het leeglopen va de band.
Toen heb ik een extra laag tape aangebracht (inderdaad de velgen zijn Tobeless ready).
Daarna plopten de banden (ik helemaal blij). Maar bij het losmaken van de tyre booster liepen ze ook meteen weer langzaam leeg en schoten ze uit het richeltje (met een plop of knalletje).
Daarvoor kon ik nog zien dat het controle lijntje verdween achter de velg.

Ik merkte net bij een nieuwe poging dat het ventiel behoorlijk lost zit, Hoe kan ik dat het best vast zetten? ik gebruik nu het ringetje dat erbij zit.
Courir c'est mourir un peu

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 04 apr 2020 21:21

Dat ringetje gebruik je om het ventiel vast en lekdicht te monteren in je velg, dus goed aandraaien.
Liep de band leeg via het ventiel?
Dan dat ringetje stevig aandraaien.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 04 apr 2020 21:22

Ik ken er niet veel van, maar ben je zeker dat je dan tubeless banden hebt? Normaal zijn die heel moeilijk om de velg te leggen, het lijkt me dan raar dat die er zomaar vanaf schiet.. Of hij lag er niet helemaal goed op dan.

Djemz
Forum-lid
Berichten: 1744
Lid geworden op: 25 feb 2018 15:08

Djemz 04 apr 2020 21:23

scottpch schreef: 04 apr 2020 21:21 Dat ringetje gebruik je om het ventiel vast en lekdicht te monteren in je velg, dus goed aandraaien.
Liep de band leeg via het ventiel?
Dan dat ringetje stevig aandraaien.
Ik heb geen tubeless, maar bij mij lokt dat ringetje altijd vanzelf los.. Als je tubeless hebt loopt je band dan dus leeg?

scottpch
Forum-lid HC
Berichten: 6334
Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
Locatie: Omgeving Eindhoven

scottpch 05 apr 2020 07:05

Bij veel tubeless ventielen zit onder dat ringetje een uitsparing waar een rubber sluitringetje inzit die dus ook voor de afdichting zorgt en dat ie niet losloopt.
Je moet dat ringetje ook wel erg vast aandraaien, wat tot problemen kan leiden wanneer je een binnenband wil opleggen en je dat ringetje niet loskrijgt.
Je moet dan nl ook dat tubeless ventiel verwijderen.
Maar normaal heb je bij DtSwiss wielen weinig tot geen problemen om die tubeless te krijgen...
Bij een normale conversie van binnenband met buitenband, gooi ik dat ringetje dat om het ventiel zit, altijd weg omdat een binnenband wel eens kan verschuiven tov het ventielgat en dan trek/scheurt het ventiel uit de binnenband.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27461
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 05 apr 2020 08:15

@Philippos

Ik schat zo’n 8.000 km. De achterband is echt wel vierkant nu. Voor nog prima. Sealant nooit vervangen of bijgevuld. 0x lek.

Plaats reactie