Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

mitch
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 sep 2005 19:13

mitch 24 feb 2020 17:02

wasbeer2006 schreef: 24 feb 2020 13:07 Zonder kern komt er sneller meer lucht in de band. Dat is bij sommige banden net het verschil of het wel of niet lukt.
Inderdaad, met de ventielkern er in gaat het (bij mij) veel te langzaam om de band er in te laten ploppen.

mitch
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 sep 2005 19:13

mitch 05 mar 2020 13:50

Nou, het is wel een tijdrovend project aan het worden. Voorwiel gelukt. Tire-booster tegen ventiel aanhouden werkt. Band plopt er mooi op met een paar knallen. Leeg laten lopen, latex er in, ventiel er in, oppompen, klaar. Staat al een week strak zonder bijpompen.

Toen achterwiel. Wat een ellende. Ik krijg de band er nu wel luchtdicht op, maar hij plopt niet vast. Met de tirebooster band er goed op, maar hij heeft niet de bekende knallen. Door de tire-booster open te laten kan ik ook nog doorpompen tot 8bar, er ontsnapt geen lucht. Op zich goed, maar als ik de druk er af haal, loopt hij leeg (logisch), en zit weer los op het wiel, dat is dus niet goed.
Combinatie 25mm Schwalbe Pro One TLE 2020 met Reynolds Assault wielset.

Goede ideeën?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 mar 2020 14:05

Tja, niets mis mee toch, gewoon latex en ventielkern erin en oppompen.

Dat sommige banden ploppen en andere niet heeft te maken met hun passing cq. combinatie velg en band, identique voor het op zijn plaats blijven zitten van de band na leeglopen. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

mitch
Forum-lid
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 sep 2005 19:13

mitch 05 mar 2020 15:49

Orlok schreef: 05 mar 2020 14:05 Tja, niets mis mee toch, gewoon latex en ventielkern erin en oppompen.

Dat sommige banden ploppen en andere niet heeft te maken met hun passing cq. combinatie velg en band, identique voor het op zijn plaats blijven zitten van de band na leeglopen. ;)
Dat klinkt goed, maar als de tire booster er af is, is de band dus leeg, en valt weer zo los op de velg, dat ik hem niet met een gewone pomp kan oppompen. Ik ben dan weer helemaal terug bij af en krijg hem er alleen op met de tire booster, zonder het ventiel er in...

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 05 mar 2020 16:02

Beetje zeepsop op de band kan helpen
Afbeelding

Gebruikersavatar
53x11
Forum-lid HC
Berichten: 8942
Lid geworden op: 28 sep 2005 00:38

Gebruikersavatar 53x11 05 mar 2020 17:05

mitch schreef: 05 mar 2020 15:49 (...)
Dat klinkt goed, maar als de tire booster er af is, is de band dus leeg, en valt weer zo los op de velg, dat ik hem niet met een gewone pomp kan oppompen. Ik ben dan weer helemaal terug bij af en krijg hem er alleen op met de tire booster, zonder het ventiel er in...
Booster eraf en snel de kern erin. Dat kan met een beetje handigheid binnen een seconde; in die tijd kan je band onmogelijk zo leeg gelopen zijn dat de wand weer loslaat van de velg. Een beetje handigheid heb je er wel voor nodig, maar ook hele lastige combi's (van niet-tubeless-ready velgen met dito banden) heb ik op die manier tubeless gekregen.
"Niet-wielrenners. De leegheid van die levens schokt me." T.Krabbé
baanfiets kopen?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 05 mar 2020 18:59

53x11 schreef: 05 mar 2020 17:05
mitch schreef: 05 mar 2020 15:49 (...)
Dat klinkt goed, maar als de tire booster er af is, is de band dus leeg, en valt weer zo los op de velg, dat ik hem niet met een gewone pomp kan oppompen. Ik ben dan weer helemaal terug bij af en krijg hem er alleen op met de tire booster, zonder het ventiel er in...
Booster eraf en snel de kern erin. Dat kan met een beetje handigheid binnen een seconde; in die tijd kan je band onmogelijk zo leeg gelopen zijn dat de wand weer loslaat van de velg. Een beetje handigheid heb je er wel voor nodig, maar ook hele lastige combi's (van niet-tubeless-ready velgen met dito banden) heb ik op die manier tubeless gekregen.
Booster eraf en snel de kern erin. Dat kan met een beetje handigheid binnen een seconde; Whauuw, 'éénentwintig', als je het normaal uitspreekt is het ong. één seconde en dan heb je de booster eraf, de ventielkern opgepakt, de ventielkern in het ventiel gestopt en erin gedraaid, knappe vent als je dat binnen één seconde lukt. :roll:

Ja, mijn vinger op het ventiel lukt binnen een seconde maar om dan nog de ventielkern erin te plaatsen en vast te draaien zonder dat er zoveel lucht uit de band ontsnapt dat de band leeg loopt en dus uit de velgrand springt is mij in al die jaren nog niet gelukt. Maar ja, ik ben dan ook geen knappe vent. :lol: Gelukkig ben ik er inmiddels al wel achter dat als de band éénmaal is geplopt hij daarna (meestal) ook plopt met de ventielkern erin en heb ik er soms zelfs geen compressor voor nodig, een vloerpomp volstaat. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Boslim
Forum-lid
Berichten: 177
Lid geworden op: 18 jul 2015 13:40

Boslim 05 mar 2020 19:16

Ik heb weliswaar een compressor, maar laat de kern van het ventiel er gewoon inzitten tijdens het opblazen of poppen. Zorg dan wel dat je ventiel niet op het laagste punt staat. Bij banden die snel weer leeglopen doe ik: of meer sealant, of direct een rondje rijden, beetje bunnyhoppen. Bij sommige banden duurt het dagen voordat ze helemaal dicht zijn. Succes!

MonkeyRider
Forum-lid
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 apr 2015 17:25

MonkeyRider 07 mar 2020 08:03

Wat ik me af blijf vragen; is het dat gedoe allemaal wel waard op een racefiets?
Merken we echt meer comfort of rijden we echt minder vaak lek ?

DDX
Forum-lid HC
Berichten: 5103
Lid geworden op: 23 aug 2013 21:30

DDX 07 mar 2020 08:19

Ja en ja wat mij betreft.

Stoffa
Forum-lid
Berichten: 448
Lid geworden op: 15 feb 2013 15:25

Stoffa 07 mar 2020 08:29

MonkeyRider schreef: 07 mar 2020 08:03 Wat ik me af blijf vragen; is het dat gedoe allemaal wel waard op een racefiets?
Merken we echt meer comfort of rijden we echt minder vaak lek ?
Ik heb hetzelfde. Er is in racefietsland steeds een volgende hypetrain waar je op kunt springen.
Zo had je op een gegeven moment die fase dat iedereen van 23 naar 25mm banden ging voor het comfort. Dus ik die bredere banden installeren. Klaar voor het comfortwonder was ik.
Huh? Ik merk geen enkel verschil. Hoe kan dat nou? Ah blijkbaar moet ook de interne diameter van het wiel breder zijn, anders heeft t geen zin.
Dus maar nieuwe wielen gekocht (hey, je wil toch mee met de hypetrain), 25mm bandjes erop en gaan. Nog steeds voel ik geen enkel verschil.
Rij met m'n winterfiets nu weer eens op oude 23mm bandjes. Realiseerde het me zelf laatst pas, maar ik voel het verschil niet.

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik, als ik tubeless bandjes zou installeren, ik ook geen verschil zal voelen.

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 mar 2020 11:24

Geen stootlek. Kleine gaatjes gaan vanzelf dicht. Ja je rijdt minder lek.
Als je de gewoonte loslaat van banden knal hard oppompen, ja het is ook comfortabeler.
Opdezelfde trajecten naar werk merkte ik bij iedere stap verbetering. Van 23 naar 25. Van 25 met biba naar 25 tubeless en nu 28 tubeless.
Opleggen vind ik geen gedoe.

Plaats reactie