Tubeless
Maar je kan ze wel tubeless geschikt maken door er een tubelesstape van de juiste breedte in te plakken en dan met tubelessventielen gebruiken voor tubeless banden of tubelessready cq. easy banden.
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Ja dat bedoelde ik eigenlijk. Kan ik met aangepast velglint, ventielen en banden tubeless rijden. Dat kan dus wel? Internal width is 19mm, dus velglint exact 19mm nemen?
It's just a hill - Get over it
Nee, velglint 3-5 mm breder nemen.
Gemakshalve 3-5 mm breder, exact van velgrand tot velgrand geplakt bijvoorbeeld Schwalbe ( éen laag is voldoende, met ong. 30 cm overlap).!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik vind 3mm prima maar 5 echt te veel. Dan gaat het lint tegen velgrand aan en dat is niet altijd prettig met de sealant. Ook vallen niet alle banden dan makkelijk.
Zorg dat het tape niet de velgrand oploopt.
En ga geen racevelgen tubeless maken die niet TL ready zijn. Ik zal best vaak goed gaan, maar de kracht is dusdanig anders op de velg dat het bij die hoge bandenspanningen af te raden is.
Zorg dat het tape niet de velgrand oploopt.
En ga geen racevelgen tubeless maken die niet TL ready zijn. Ik zal best vaak goed gaan, maar de kracht is dusdanig anders op de velg dat het bij die hoge bandenspanningen af te raden is.
Dat geloof ik dat de druk inderdaad niet te onderschatten is. Echter zou ik niet meer dan 5.5 bar in mijn 28mm banden zetten...wasbeer2006 schreef: ↑11 feb 2020 15:32 Ik vind 3mm prima maar 5 echt te veel. Dan gaat het lint tegen velgrand aan en dat is niet altijd prettig met de sealant. Ook vallen niet alle banden dan makkelijk.
Zorg dat het tape niet de velgrand oploopt.
En ga geen racevelgen tubeless maken die niet TL ready zijn. Ik zal best vaak goed gaan, maar de kracht is dusdanig anders op de velg dat het bij die hoge bandenspanningen af te raden is.
It's just a hill - Get over it
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 12661
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik kan helaas het plaatje niet meer vinden waarbij wordt uitgelegd dat een tubeless band een hele andere druk geeft dan een band met binnenband. Uit mijn hoofd heeft @amclassicfan dan een jaar of drie/vier geleden gepost...….
Ik denk zelf ook dat het echt wel kan alleen risico is niet heel hoog, maar de impact wel......
Ik denk zelf ook dat het echt wel kan alleen risico is niet heel hoog, maar de impact wel......
Net Schwalbe Pro One banden gemonteerd (de nieuwe versie) op m'n Enve SES 5.6 wielen.
Ging zonder bandenlichters, itt tot de oude Pro One waar ik zelfs bandenlichters nodig had om eerste rand van band om velg te leggen.
En ook stuk makkelijker dan de GP5000 die ik hiervoor op achterwiel had zitten. (voor had ik nog de oude Pro One)
Voor het oppompen had ik wel booster nodig.
Goede combinatie wat mij betreft dus, nog even afwachten kwa rijden maar dat zal wel ok zitten.
Met de GP5000 had ik 8000km gereden en enkel vervangen omdat ik door stuk glas reed vorige week. (mooie snee van bijna cm op rand)
Voorband oude type Pro One had ik 12.800km mee gereden en zag er ook nog wel redelijk ok uit. (maar ik vervang voor eigenlijk altijd als als ik 2e band achter vervang.
Zat zelfs nog wat sealant (stans) in voorband (is er op gegaan in juni)
Ging zonder bandenlichters, itt tot de oude Pro One waar ik zelfs bandenlichters nodig had om eerste rand van band om velg te leggen.
En ook stuk makkelijker dan de GP5000 die ik hiervoor op achterwiel had zitten. (voor had ik nog de oude Pro One)
Voor het oppompen had ik wel booster nodig.
Goede combinatie wat mij betreft dus, nog even afwachten kwa rijden maar dat zal wel ok zitten.
Met de GP5000 had ik 8000km gereden en enkel vervangen omdat ik door stuk glas reed vorige week. (mooie snee van bijna cm op rand)
Voorband oude type Pro One had ik 12.800km mee gereden en zag er ook nog wel redelijk ok uit. (maar ik vervang voor eigenlijk altijd als als ik 2e band achter vervang.
Zat zelfs nog wat sealant (stans) in voorband (is er op gegaan in juni)
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6334
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Ik heb een paar weken geleden de oude Pro one's tubeless gemonteerd op m'n DT Swiss wielen en had idd bandenlichters nodig om de band weer op de velg te krijgen!
Heb gekozen voor de oude types omdat ik die tegen een spotprijs op de kop kon tikken.
Moet wel zeggen dat na een paar dagen staan, de banden er wel makkelijker eraf en weer erop gingen...
Kreeg ze wel meteen met compressor op druk zonder latex, en na een paar dagen met latex afgevuld.
Nu blijven ze perfect op druk, heb er nog niet mee gereden.
Heb gekozen voor de oude types omdat ik die tegen een spotprijs op de kop kon tikken.
Moet wel zeggen dat na een paar dagen staan, de banden er wel makkelijker eraf en weer erop gingen...
Kreeg ze wel meteen met compressor op druk zonder latex, en na een paar dagen met latex afgevuld.
Nu blijven ze perfect op druk, heb er nog niet mee gereden.
Ik heb een schwalbe pro one (TLE 2020) gekocht om te kijken of het überhaupt zou passen in mijn frame.
Ik was langer bezig met spullen klaar leggen (CO2, bandenlichters etc) dan met de banden omleggen. Met de hand er op kunnen leggen (DT Swiss R460) en met de vloerpomp kunnen oppompen. Zonder sealant.
Waar ik wel verbaasd over ben is de breedte. Ik heb 28mm gekocht. Ze komen met moeite op 27.5mm uit na flink door pompen. 26.5mm op 5 bar.
Waarschijnlijk gaat het nog wat rekken maar het lijkt erop dat de maten uitgerekend zijn op het gebruiken van velgen met een aardige interne breedte. De R460 hebben een interne breedte van 18mm, daardoor houden ze zich een beetje koest qua breedte denk ik.
Ik was langer bezig met spullen klaar leggen (CO2, bandenlichters etc) dan met de banden omleggen. Met de hand er op kunnen leggen (DT Swiss R460) en met de vloerpomp kunnen oppompen. Zonder sealant.
Waar ik wel verbaasd over ben is de breedte. Ik heb 28mm gekocht. Ze komen met moeite op 27.5mm uit na flink door pompen. 26.5mm op 5 bar.
Waarschijnlijk gaat het nog wat rekken maar het lijkt erop dat de maten uitgerekend zijn op het gebruiken van velgen met een aardige interne breedte. De R460 hebben een interne breedte van 18mm, daardoor houden ze zich een beetje koest qua breedte denk ik.