Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Tubeless

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 18 jul 2019 14:29

Gisteren ongelooflijk, een half uur nadat ik vertrokken was voor een ritje merkte ik dat mijn (net gerepareerde) achterband langzaam leeg liep. Gestopt zag echter geen lek of latex, dus was mijn gedachte dat het ventiel lekt o.i.d. maar was niet zeker omdat voor dat ik vertrok de achterband nog steeds op druk was. Enfin het ventielmoertje wat aangedraaid en de band weer op druk gebracht (CO2 patroon) en verder gereden. Helaas na een aantal kilometers toch weer gestopt om de band weer wat bij te pompen en besloten maar voor een klein rondje te gaan omdat ik geen zin had om een binnenband te steken. Vlak voor ik thuis was voor de derde keer gestopt om weer bij te pompen.

Thuis gekomen met zeepsop getracht het lek te lokaliseren maar niets kunnen vinden en raar maar waar maar de band bleef op druk.?

Vandaag bij controle had de band sinds gisteren maar ong. 1Bar aan druk verloren :roll: Toch maar besloten om het ventiel te wisselen en de staat van het tubelesstape te controleren en zo nodig te vervangen.
Wat bleek de schroefdraad op het ventiel was nagenoeg versleten op de plaats van het ventielmoertje. Dat verklaarde waarom tijdens het rijden het ventiel ging lekken. :)
Omdat ik het Schwalbe tubelesstape ook niet meer vertrouwde heb ik dat ook maar vervangen, echter nu voor één laag PET-tape en ben benieuwd naar het resultaat. De band plopte meteen probleemloos in de velg en bleef op druk. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 02 aug 2019 08:53

Misschien moet ik toch maar eens de overstap gaan maken naar tubeless. Om de volgende reden:

Gisteren wilde ik een rondje gaan rijden, trof ik de fiets voor de tweede keer in korte tijd met een lege voorband aan. Ik vermoed dat de oorzaak een kapot ventiel kapot is. Als ik hem immers opnieuw oppomp en het ventiel dicht draai blijft hij (soms) wel op spanning.

Aangezien ik het ventiel niet meer vertrouw wilde ik de binnenband gaan vervangen. Ik schrok er echter van hoe lastig het is om de buitenband er af te krijgen. Ik rij met Zipp 404's in combinatie met Continental GP5000 banden. Ik ben ruim een uur bezig geweest maar krijg er met geen mogelijkheid een bandenlichter onder. Band verder naar het midden leggen lukt ook niet. 0 speling.

Zoals gezegd heb ik tot nu toe het geluk gehad dat het thuis is gebeurd en dat ik niet langs de weg sta. Ik vrees namelijk dat ik de band onderweg niet gerepareerd krijg. Als je vermoeid bent is het namelijk nog lastiger...
Mede hierdoor ben ik me stilaan gaan verdiepen in een overstap naar tubeless ook vanwege de betere lekbestendigheid.

Een aantal mensen zijn me hier zo te lezen voorgegaan met het overgaan naar tubeless. Zijn er nog specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?

Gebruikersavatar
Orlok
Forum-lid HC
Berichten: 5878
Lid geworden op: 01 dec 2012 12:18
Locatie: Almere

Gebruikersavatar Orlok 02 aug 2019 12:07

tim.w schreef: 02 aug 2019 08:53 Misschien moet ik toch maar eens de overstap gaan maken naar tubeless. Om de volgende reden:

Gisteren wilde ik een rondje gaan rijden, trof ik de fiets voor de tweede keer in korte tijd met een lege voorband aan. Ik vermoed dat de oorzaak een kapot ventiel kapot is. Als ik hem immers opnieuw oppomp en het ventiel dicht draai blijft hij (soms) wel op spanning.

Aangezien ik het ventiel niet meer vertrouw wilde ik de binnenband gaan vervangen. Ik schrok er echter van hoe lastig het is om de buitenband er af te krijgen. Ik rij met Zipp 404's in combinatie met Continental GP5000 banden. Ik ben ruim een uur bezig geweest maar krijg er met geen mogelijkheid een bandenlichter onder. Band verder naar het midden leggen lukt ook niet. 0 speling.

Zoals gezegd heb ik tot nu toe het geluk gehad dat het thuis is gebeurd en dat ik niet langs de weg sta. Ik vrees namelijk dat ik de band onderweg niet gerepareerd krijg. Als je vermoeid bent is het namelijk nog lastiger...
Mede hierdoor ben ik me stilaan gaan verdiepen in een overstap naar tubeless ook vanwege de betere lekbestendigheid.

Een aantal mensen zijn me hier zo te lezen voorgegaan met het overgaan naar tubeless. Zijn er nog specifieke dingen waar ik rekening mee moet houden?
Niet om het een of ander maar ook tubelessbanden kunnen jouw onderweg problemen geven bij het moeten monteren van een binnenband. Want ondanks dat je met tubelessbanden vaker kunt doorrijden als je onverhoopt lek rijdt komt het ook wel eens voor dat de latex zijn werk niet doet bijv. bij een te grote perforatie en je dus een biba moet monteren.

Verder kijk eens op pagina 159, daar heeft Havana een link geplaatst met zijn ervaringen met tubeless. ;)
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless

Suntoro
Forum-lid
Berichten: 1311
Lid geworden op: 06 apr 2012 13:35

Suntoro 03 aug 2019 12:04

Inderdaad, de problemen met een ventiel kun je ook je met tubeless banden blijven behouden. Ook kan een tubeless band in je velg vast blijven zitten. Soms is die inderdaad moeilijk te verwijderen.

Maar neemt niet weg dat ik al met heel veel banden en heb geëxperimenteerd de afgelopen 7 jaar. En diverse wielsets. Zowel positief als negatief, maar ben nog steeds erg tevreden over tubeless racefietsbanden. En zal zeker niet terug stappen naar binnenbanden. Die zijn er alleen voor de noodoplossing onderweg, mocht een gat niet dicht gaan.

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 03 aug 2019 20:43

Uiteraard heeft ook een tubeless zijn nadelen, dat realiseer ik me maar al te goed. Als het niet bevalt kan ik altijd nog terug naar een clincher setup. Voordeel van een tubeless ready wheelset.

Noob vraag m.b.t het op spanning brengen van tubeless banden: Ik heb de beschikking over Topeak Joe Blow Booster vloerpomp. Wanneer ik de tubeless banden op spanning wil brengen moet ik dit dan via het lucht resevoir doen en de lucht er in een keer in laten lopen of kan ik ze oppompen via de 'reguliere' pomp functie?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27543
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 04 aug 2019 07:43

Bij de meest moderne tubeless ready velgen lukt het waarschijnlijk op de gewone manier. In alle andere gevallen moet je de band laten schrikken (“ploppen”) via de boosterfunctie.

tim.w
Forum-lid
Berichten: 63
Lid geworden op: 08 jan 2019 10:00

tim.w 07 aug 2019 10:41

Gisteren voor het eerst gebruik gemaakt van de Topeak Joe Blow Booster pomp welke ik heb aangeschaft voor mijn tubeless banden.
Ik moest toch wel even wennen aan de Smarthead kop. In eerste instantie schoot de kop telkens los wanneer ik de banden ging oppompen. Ik dacht even dat het om een defect aan de pomp ging, maar je moet de kop behoorlijk hard op de tubeless ventielen duwen voordat je hem klemt. Oppompen ging daarna prima met de standaard pomp functie :)

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 07 aug 2019 22:47

wasbeer2006 schreef: 02 jul 2019 15:42
Drossie2 schreef: 02 jul 2019 14:02

Vandaag nog eens gekeken. Druk in voorband van 6 naar 4 bar gegaan. Achterband van 6 naar 5 bar gegaan.
Morgen eens opnieuw beginnen en banden eens goed ontvetten.
Dat zou ik ook weer niet doen weer die troep eruit, laat lekker zitten paar keer rijden en in de zon zetten en het wordt wel beter

meestal, geen garantie zakt de spanning tijdens het rijden veel minder dan stilstaand
Ik kreeg het niet opgelost. Voorband bleef vrij veel druk verliezen.
Deze middag banden verwijderd en zeker een uur zitten poetsen aan banden en wielen. De wielen helemaal schoon gekregen, de banden zo goed als.
Daarna alles goed laten drogen en opnieuw de banden geïnstalleerd.

Nadat de banden op de velg zaten, heb ik de randen ingespoten met zeepsop.
Hierna beginnen pompen. Beide banden knalden enkele keren. Geen sealant toegevoegd als test.
Na anderhalf uur zat er in de ene band nog 3 van de 6 bar en 4 bar in de andere.
Wanneer ik de banden opnieuw oppomp, hoor ik over zo goed als de hele omtrek van de wielen lucht borrelen door dat zeepsop. De banden verliezen dus druk over de gehele omtrek.
Doe ik iets verkeerd?
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 2857
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 07 aug 2019 23:37

Indien aanwezig, is je velglint goed gemonteerd en/of de juiste maat/breedte?

Drossie2
Forum-lid
Berichten: 369
Lid geworden op: 19 mei 2017 23:22

Drossie2 08 aug 2019 06:40

Philippos schreef: 07 aug 2019 23:37 Indien aanwezig, is je velglint goed gemonteerd en/of de juiste maat/breedte?
De velgen zijn zonder spaakgaten. Geen velglint dus.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0

Bertram
Forum-lid
Berichten: 8
Lid geworden op: 04 aug 2019 00:16

Bertram 08 aug 2019 09:48

Noob vraagje hier. Heb net een andere racefiets gekocht (tubeless ready). Door een misverstand met mijn fietsenmaker hebben ze nu sealant in de banden gedaan ipv binnenbanden. Ik ga deze tubeless setup nu wel even een paar weken uitproberen, maar wat als ik nu toch lek rijd? Kun je er zomaar een binnenband indoen? Moet je met pluggen werken?

joopi
Forum-lid
Berichten: 595
Lid geworden op: 21 jul 2008 17:33
Locatie: 020

joopi 08 aug 2019 10:08

Yep, het tubeless-ventiel losdraaien en verwijderen en een gewoon binnenbandje erin. Tip: wikkel om het binnenbandje een stuk keukenpapier, want die sealant is nogal een rommeltje, dan heb je wat om de buitenband en je handen mee schoon te maken.

Plaats reactie